A Cross-Border Commerce Europe (CBCommerce.eu) határokon átívelő kereskedelem vizsgálatával foglalkozó szervezet március végén tette elérhetővé éves jelentését, amely a nyugat-európai magországok, a skandináv államok, valamint Nagy-Britannia kereskedelmi viszonyait vizsgálták 2022-ben.

A brüsszeli székhelyű kereskedelmi szervezet évente megjelenő kiadványban ezúttal is rangsorolta az európai online kereskedőket. A listában nem szerepelnek az utazási szektor, valamint a szolgáltatási ipar nagy részének szereplői.

A teljes, határokon átívelő európai kereskedelem forgalma nagyjából 5 százalékkal emelkedett 2022-ben, és mintegy 179,4 milliárd euróra volt tehető. Az interneten értékesített termékek ebből 105,5 milliárdot tesznek ki. Az online tortából a legnagyobb szeletet továbbra is az IKEA szakította ki magának, de felzárkózott az online értékesítésbe és digitalizációba egyre komolyabban beszálló kiskereskedelmi lánc, a Lidl, amely már a második helyen szerepel.

A válság ellenére volt még növekedés az online-ban

A TOP 500-as lista készítői számára is világos volt, hogy a 2022-es évet övező gazdasági bizonytalanságok és a háború által is komolyan sújtott ellátási lánc nehézségei miatt a várt növekedés tavaly elmaradt. Ám még mindig kevésbé sújtotta az online iparágat az inflációs nyomás, mint a teljes kereskedelmet, így az 2,8 százalékkal növekedni is tudott a tavalyi évben.

A többek között piackutatókkal, a Fedex-szel és a PayPallal közösen készített felmérés során négy fő és hét további paramétert vizsgáltak az egyes kereskedőknél. A legfőbb mérőszámok a már említett magországokban lezajló pénzügyi forgalom, a SEO tevékenység európai teljesítménye, a kiszolgált piacok száma, valamint a határokon túlról érkező forgalom volt.

Mindezen paraméterek mellett vizsgálták még a márka ismertségét, az organikus elérések arányát, a támogatott nyelveket, az elfogadott pénznemek és fizetési szolgáltatók diverzitását, a piacon elérhető, raktáron lévő termékek arányát és a lehetséges piactér opciókat.

A top 10-es lista végül így alakult:

  1. Ikea
  2. Lidl
  3. Zalando
  4. H&M
  5. LEGO
  6. Zara
  7. Jysk
  8. Bauhaus
  9. Notino
  10. Adidas

Amint az a fenti, tízes listából is jól látható, a határokon átívelő kereskedelem legnagyobb szereplői között ugyanúgy megtalálunk kereskedőket, mint gyártókat vagy éppen ruházati márkákat. Az élen szereplő IKEA forgalma 2022-ben 1,8 százalékkal növekedett 2021-hez képest, mintegy 5,6 milliárd euró forgalmat bonyolítva. A TOP 10 egyébként a vizsgált 500 kereskedő forgalmának majd’ ötödét adja: részesedésük összesen 18,7 százalék volt.

Németország lett az új online nagyhatalom
Forrás: cbcommerce.eu

A britek lemaradnak

A tavalyi év legnagyobb vesztese alighanem a brit piac volt, amely az EU-ból való kilépés hatására továbbra is árnyéka korábbi önmagának. Az ország elszigetelődésének legnyilvánvalóbb jele, hogy 4 százalékkal csökkent kereskedőinek határokon átívelő forgalma: 2020-ban még 33 milliárd euró értékben importáltak és exportáltak árukat az EU-n belül, de tavaly már csak 28 milliárdos forgalmat bonyolítottak korábbi partnereikkel. Ugyanez a helyzet a TOP 500-as kereskedők listáján is, ahol két éve még 100 szereplő is ott volt a kutatás alanyai között, 2022-re azonban már csak 66 kereskedőnek volt kötődése a szigetországhoz. A korábban élenjáró Nagy-Britannia helyét 2022-ben Németország vette át.

Összességében a TOP 500-as listában csökkent a többcsatornás értékesítéssel foglalkozó kereskedők száma (8,3 százalék), ezzel egyidőben azonban nőtt a közvetlenül fogyasztókat megszólító kereskedők aránya (D2C) az olyan márkák jelentőségének növekedésével, mint a Lego, a Nespresso, az Adidas vagy a Philips. Egyre nagyobb a jelentősége a piactereknek, amelyek forgalma óriásit nőtt 2021-hez képest: a teljes növekedés 2,8 százalékkal szemben itt 22 százalékos az előző évhez képest.