Kisvállalkozások a nagyvilágban címmel tartottak webináriumot Londonban, amely egyebek mellett arra kereste a választ, hogy mi a különbség a nők és a férfiak irányítása alatt álló kis és közepes vállalatok hozzáállásában az exporthoz. Emellett kiderült, hogy nem is gondolunk rá, mekkora lehetőségek rejtőznek a B2B exportban.
Az új online kereskedelmi technológiák támogathatják a kis- és középvállalkozásokat exportjuk fellendítésében. Ez különösen igaz a nők által vezetett cégek esetén, illetve a vállalatok közötti (B2B) üzletekben. Ezek voltak a fő tanulságai a Chartered Institute of Export & International Trade kereskedelmi szakmai szervezet október közepén megrendezett webináriumának.
A felszólaló ágazati szakértők arra keresték a választ, hogy „Miként lehet több brit kkv-t rábírni a részvételre a nemzetközi online kereskedelemben?” A webinárium során végzett felmérésből az derült ki, hogy a résztvevőknek az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatban a megfelelő tudás és a készségek megszerzése jelentik a legnagyobb kihívást. Az Alibaba.com partnerségével megrendezett webináriumon mások mellett Grace Thompson, a Chartered Institute akkreditáló szervezet közkapcsolati vezetője tartott előadást az E-Commerce Trade Commission nemrégiben készült jelentéséről.
A szeptemberben megjelent kutatási beszámoló címe: Small Business, Big World.
A brit kormány gondol a kkv-k és az e-kereskedők exportjára
A bizottságot 2023 júniusában hozták létre, hogy tanácsokat adjon a kormánynak arról, hogyan lehetne több kkv-t rábírni tevékenységének nemzetközivé tételére. Ezen belül az lenne a cél, hogy a cégek az online csatornák segítségével értékesítsék portékáikat a nemzetközi piacokon. Az Alibaba.com volt a webinárium egy támogatója, de más technológiai óriások (az Amazon, a Google és az eBay is) benne voltak a bizottság vezetőségében.
A Small Business, Big World jelentés 525 kkv-t kérdezett meg, köztük a már exportáló és az ezt még csak fontolgató cégeket. Arra voltak kíváncsiak, hogy a cégek milyen kihívásokkal szembesülnek a nemzetközi online értékesítés során. A jelentés megállapította, hogy az új technológiák – köztük az e-kereskedelem kínálta lehetőségek – utat nyitnak a vállalkozások előtt a külföldi piacok felé. Ezek segítségével „könnyebben hozzáférhetnek a tengerentúli piacokon lévő ügyfelekhez” – mondta Thompson.
Ugyanakkor a kereskedési technológiákba való befektetés költségei visszafogják mind a meglévő exportőröket, mind a fontolgatókat.
Az ördög megint a részletekben
A részletekre térve elmondta, hogy a szakmai felkészültség hiánya és a magas költségeken túl egyéb tényezők is akadályozzák az új kereskedelmi technológiák szélesebb körű bevezetését. Ezek egyike egy banális apróság. Nevezetesen, hogy az export-értékláncon belüli magánszervezetek által létrehozott technológiák nem mindig kapcsolódnak a vámhatóságokhoz.
Sarah Carrington, a Coffeelink kávékereskedelmi vállalkozás kereskedelmi és beszerzési menedzsere gyakorlati tanácsokat adott arról, hogyan tudják a vállalkozások a legtöbbet kihozni az e-kereskedelmi platformokból. (Beleértve ebbe az Alibaba.com-ot, amelyet a cégük használ.) A három varázsfogalom: türelem, jó adatok és külső szakértői támogatás.
„Időbe telik megtanulni, hogyan kell használni a platformokat, és nem lehet egy csapásra megérteni, hogyan kereskednek a vevők a saját országukon belül
– fejtegette. „Mindenképpen a platform által biztosított adatokra kell összpontosítani. Ez lehetővé teszi, hogy a vállalkozások prioritásként kezeljék a kulcsfontosságú területeket. Ennek alapján javíthatják termékeik láthatóságát a platformon” – tette hozzá. Cége olyan csatornákat használt, mint az AliOS, hogy biztosítsa a támogatást az Alibabára való belépéshez. Az elektronikus piactértől támogatást kaptak az adatok megértéséhez és feldolgozásához is.
Kisebb-nagyobb titkokról is lehullt a lepel
Margherita Mistura, az Alibaba.com stratégiai partnerségekért felelős uniós menedzsere szerint az üzleti vállalkozások közötti (B2B) e-kereskedelmi lehetőségeket „alábecsülik és nem ismerik eléggé” a szakemberek. A B2B e-kereskedelem lehetősége óriási. Értéke hatszor nagyobb, mint a vállalkozások és a fogyasztók közötti kereskedelem értéke. Thompson szerint külön célja a kereskedelmi szervezetnek, hogy az új technológiák segítségével több, nők által vezetett vállalkozást támogassanak a nemzetközi kereskedelemben.
Az Egyesült Királyságban 2020-ban az ilyen cégek mindössze hét százaléka exportált, míg Kanadában tíz százalék volt ez az arány.
Beszámolója szerint az olyan kkv-k, melyeket nők vezetnek, a cégvezető 86 százaléka tapasztalt „további kihívást” férfi társaihoz képest, amikor cége megpróbált belépni a nemzetközi piacra. Tízből négy női döntéshozó arról számolt be arról, hogy a „kudarctól való félelem” akadályozza az e-kereskedelem sikerét. A munka és a családi kötelezettségek összeegyeztetése és a finanszírozáshoz való hozzáférés további akadályt jelenthetnek.
Thompson azt is elmondta, hogy a jelentés szerint a feltörekvő piacok olyan területek, amelyek jó növekedési lehetőségeket kínálnak kkv-knak. Eközben persze bizonyos speciális akadályokat kezelni kell. Ezek közé tartoznak a külső akadályok, például a vámok, a kereslet feltételei, a szabályozás összetettsége és a termékek szállításával kapcsolatos kockázatok a feltörekvő piaci ügyfelek esetén.