A határokon átívelő internetes kereskedelmi forgalom 2022-re elérheti a 627 milliárd dollárt. A növekedés üteme az Észak-Amerikán és Nyugat-Európán kívüli régiókban a leggyorsabb. Ennek ellenére az amerikai vállalatok még nem vetették bele magukat, hogy ezeken a piacokon kereskedjenek, mindössze 42 százalékuk érzi önmagát felkészültnek, a webes eszközeit pedig alkalmasnak rá.

A csendes amerikai

A külföldre irányuló e-kereskedelem óriási növekedési potenciált rejt az amerikai vállalatok számára: a Csendes-óceáni térségben 27,1, Afrikában és a Közel-Keleten 22,6, Közép- és Kelet-Európában 15,6 százalékos növekedést jeleznek előre a szakemberek 2018-ra. Új, pláne tengerentúli piacokra belépni persze nem könnyű feladat: nem ismert vásárlási szokások, nyelvi akadályok, komplex szállítási és teljesítési igények, más adószabályok, árfolyamkockázat és még számos más tényező gördít akadályt a kereskedők elé.

A legújabb kutatások eredményei szerint a vásárlók 82 százaléka vásárolt már külföldről az interneten. Kétharmaduk az kedvezőbb árak, 27 százalékuk az otthon nem kapható termékek miatt rendelt a határon túlról, további fontosabb indok volt még az alacsonyabb adókból eredő árelőny is. Az egyik legkomolyabb akadály és visszatartó erő a nemzetközi szinten nem elfogadott bankkártyákból adódik, sok amerikai webáruház nem fogadja el például a Latin-Amerikában kibocsátott kártyákat a fizetési tranzakciók során, valamint nem kézbesít olyan ügyfélnek, akinek nincsen amerikai számlázási címe. Ez egyébként banális probléma például az országban tanuló egyetemisták számára is, akik pedig biztonságos célcsoportot jelentetnének.

A külföldre irányuló amerikai e-kereskedelemben a divat és a fogyasztói elektronikai termékek állnak az élen, az előbbibe tartozó ruházat, cipő és kiegészítő kategóriák a forgalom felét teszik ki. Az Y-generációs vásárlók 59 százaléka rendelt már a tengeren túlról divatcikkeket, ez globálisan is jellemző, de a kínai, az orosz és a német fiatalok járnak az élen. Az elektronikai cikkek jellemzően olcsóbbak az USÁ-ban, nem véletlen tehát ennek a kategóriának a népszerűsége: főként a magyar, finn és olasz vásárlók rendelik ezeket.

A Csendes-óceáni térség hihetetlen piaca

Az APAC régióban az online kereskedelmi forgalom 2017-ben 14,7 százalékkal nőtt, 2021-re várhatóan megduplázódik és elérheti a 3000 milliárd dollárt. Egyre több ázsiai fogyasztó vásárol külföldről, ez komoly lehetőség az amerikai vállalatok számára. A növekedés fontos hajtóereje az egyre javuló internetes penetráció, amely az idei évben már meghaladta a 40 százalékot. Kínában 731, Indiában 462 millió ember rendelkezik internetes hozzáféréssel, ez a több mint egymilliárd potenciális vásárló a világ legnagyobb fogyasztói csoportját teszi ki. Nem meglepő, hogy a teljes forgalom 50 százalékát a kínai vásárlók adják, ezzel Kína lehet a világ legnagyobb online piaca.

Európa: öreg kontinens, nem vén kontinens

2019-re Európában az online kereskedelem éves forgalma 450 milliárd dollárra rúghat. Ez párosul a világ egyik internettel legjobban átszőtt területének magas vásárlóerejével. Németország, Anglia, Franciaország és Olaszország a világ vezető gazdaságai közé tartoznak, Kelet-Európa pedig a világ negyedik legfontosabb online piacává lépett elő. 2016-ban az orosz vásárlók mintegy 4 milliárd dollárt költöttek el külföldi webáruházakban, Oroszország és szomszédai Európa leggyorsabban fejlődő internetes vásárlóereje.

Latin-Amerika, a bimbózó lehetőség

Amerika portugál- és spanyolajkú részén 2016-ban 121 millió online vásárlót jeleztek, 2021-re pedig az várható, hogy a népesség 54 százaléka rendelkezik majd internet-hozzáféréssel. A régiós piac forgalma mintegy 47,5 milliárd dollár évente. A brazil vásárlók 2016-ban 48 millióan voltak és több mint 14 milliárd dollárt költöttek el webáruházakban, a növekedés üteme mintegy 8 százalékos. 2021-re Argentína is megközelítőleg 10 milliárd dolláros piacot jelent majd, ebben az országban ráadásul a politikai változások kedveznek a határokon átívelő online kereskedelemnek. A szubkontinens sajátossága a hitelkártyák alacsony elterjedtsége, a 15 évnél idősebb brazilok mindössze 30%-a rendelkezik ilyennel, a Latin-Amerikában kibocsátott bankkártyák fele csak belföldön használható.

A Közel-Kelet jövedelmező befektetés lehet

2020-ra a közel-keleti e-kereskedelem 69 milliárd dolláros éves forgalmának csaknem felét teszi majd ki a határokon túlnyúló vásárlás. Ez igen nagy érték, az infrastruktúra rohamos terjedési ütemével együtt pedig igen jövedelmező befektetés lehet, ráadásul a PayPal és hasonló szolgáltatók már aktívak a régióban, így a biztonság miatt sem kell túlzottan aggódni. Az Egyesült Arab Emirátusok e-kereskedelmi forgalma már 2016-ban több mint 3,5 milliárd dollárt tett ki, a vevők 60 százaléka vásárolt külföldről, ebből 30 százalék az USÁ-ból, főként utazást, ruhaneműt és lábbelit, illetve fogyasztói elektronikai termékeket. Szaúd-Arábia és Egyiptom is említésre érdemes a maguk 3, illetve 2,5 milliárd dolláros éves forgalmával és közel 12 és 17 millió aktív vevőjével.

*

A cikk a Riskified Embracing Cross-Border eCommerce: Insights for Effective Global Expansion című tanulmánya alapján készült.