Jeff Bezos a 84,4 millárd dolláros vagyonával ma az Egyesült Államok harmadik leggazdagabb embere közvetlenül Bill Gates és Warren Buffet után 2017. júliusában. Az Amazont 1994-ben, 30 éves korában alapította, s az amerikai álomnak megfelelően az első könyveket a garázsából árulta.
A floridai partvidék melletti kis szigeten működő boltocska alkalmazottai nem gondolták, hogy ez következik. 20 évvel ezelőtt, 1997 nyarán egy fehér terepjáró parkolt le a bolt előtt, és három kommandós szállt ki belőle. Mindannyian úgy öltöztek, mint a turisták. Az egyetlen, amiből sejteni lehetett, hogy valami küldetést teljesítenek, az volt, hogy jelszavakat suttogtak a náluk lévő adóvevőkbe. A sofőr az autóban maradt, egy másik társa a bejáratnál őrködött, a harmadik elfoglalta a helyét a pénztár előtti sorban. A negyedik a sorok között a tejes rekeszek felé indult. Az akció két percen belül befejeződött, és a csapat visszaült a bérelt terepjáróba és elhajtottak a helyszínről.
Ha az alkalmazottak hallották volna, hogy az egyik katona kódneve FFej Sozeb, még akkor sem sejtették volna, hogy a vékony, alacsony, barnaszemű kommandós-imitátor valójában az e-commerce úttörője, az akkor 33 éves Jezz Bezos. Az Amazon felépítése során jól jöttek neki azok a tapasztalatok is, amiket többek között úgy szerzett, hogy még egy szokásos reggeli bevásárlást is kommandós szerepjátékká változtatott.
Jeff Bezos 1964-ben született Jeffrey Preston Jorgensen néven Új Mexikóban. Anyja, a Jacklyn Jorgensen felmenői korai telepesek voltak a környéken, és nemzedékek alatt mintegy 100 km2 földet szereztek. Jacklyn házassága csak egy évig tartott, és 1968-ban hozzáment a kubai bevándorló Miguel Bezoshoz, aki apjaként nevelte Jeffet. A nyarakat rendszerint nagyapja farmján töltötte Texasban, ahol egészen kicsi kora óta besegített a munkában. Nagyapja fontos szerepet töltött be az életében: egyszer diákok előtt úgy nyilatkozott róla, hogy nagyapja tanította meg arra, „kedvesnek sokkal nehezebb lenni, mint okosnak”.
Bezos 1986-ban a Princetonon végzett elektromérnöki és számítógép-tudományi szakon, summa cum laude minősítéssel. Tanulmányaiban már fiatalon kiválóan teljesített, az egyetemen két érdemes tanulói társaság is a tagjai közé választotta.
Az internet által kínált lehetőséget felismerve, illetve kihasználva az elektronikus kereskedelem akkori adómentességét, az Amazon ötletet az elhíresült Észak-Amerikát átszelő, 4600 kilométeres autóútja alatt dolgozta ki. Érkezése után a szüleitől kapott 300 000 dolláros tőkével megalapította a céget, mely az első időszakban a garázsában működött.
Az Amazon.com nem csak együtt fejlődött az amerikai elektronikus kereskedelemmel, hanem Bezos céljának megfelelően a kereskedelem egy teljesen új módszertanát dolgozta ki és vezette be. Gyakran emlegetett célkitűzése, hogy „egy értékes és sokáig működő” céget építsen fel, egészen hosszú távú stratégiát kívánt. Ugyan évekig csak könyveket és zenét árult, de már az üzleti terv megalkotásakor tudta, hogy más területekre is ki fogja terjeszteni a működését.
A nótóriusan minden részletre odafigyelő, a működést gyakran mikromenedzselő vállalkozó rendre felülteljesítette az értékesítési terveit, és ez segített neki újabb és újabb tőkét bevonni a cégbe. A befektetőkkel való kapcsolata azonban sosem volt felhőtlen, tekintve, hogy a cég hosszú évekig veszteségesen működött, Bezos folyamatosan pengeélen táncolt a bedőlés és az új tőke megszerzése között. A víziója sosem hagyta cserben, erről kiválóan tanúskodik a Wired magazin 1999-ben róla írt cikke, amiben leírja, hogyan fog kinézni a 2020-as évek kereskedelme: a háztartásban szükséges dolgok jelentős részét online fogjuk vásárolni. Néhány fizikailag is létező bolttípus fog csak túlélni, azok, amelyek a következő két dolog egyikét kínálják: szórakoztató élményt vagy azonnali kényelmet. „Az az élmény, amiért elmész a moziba és nem csak kibérelsz egy filmet.” – mondja Bezos. – „A plázák – már csak történelem.”
Manapság, amikor az Amazon egyszerűen felvásárol egy élelmiszer-kereskedelmi láncot, egyértelműen látszik, hogy akkor mire gondolt.
Bezos már az iskolában is emlegette, hogy „az emberiség jövője nem ezen a bolygón van”. Az ezredfordulón alapította meg a Blue Origint, melynek célja nem csak az elérhető űrutazás, hanem akár 2-3 millió embernek otthont, munkát és szórakozást nyújtani a Föld körül keringő kolóniákon.
A szakma meglepődésére 2013-ban megvásárolta a Washinton Postot, kifejezetten azzal a céllal, hogy az online újságírás területén is az Amazonhoz hasonló kísérletezésbe kezdhessen.
Bezos a Google korai befektetője, és mára ezen kívül sok tucat vállalkozásban szerzett részesedést magánszemélyként, illetve az Amazon holdingon keresztül.
Az Amazon mögött lévő technológiáról, újításokról és szolgáltatásokról szólnak majd cikksorozatunk következő részei.
Fotó: Steve Jurvetson, CC 2.0