A világ legismertebb e-kereskedelmi óriáscége pénteken bejelentette, hogy módosítja a kifizetési időszakot. E szerint Európában (és az Egyesült Királyságban) az eladóknak egy hetet kell várniuk a termék kézbesítését követően, hogy megkapják a bevételüket. A változás szeptember 6-ig az egész szegmensben megtörténik – adta hírül az Ecommerce News.
Az Amazon bevezeti a szállítási dátum alapú foglalási szabályzatot. Az, hogy a vételárat a megrendelés kézbesítését követően egy héttel utalják át az eladóknak, azt jelenti, hogy késedelem esetén az eladóknak tovább kell várnia. Korábban sok olyan eladó, amely 2016 előtt aktív volt a platformon, ún. „szállítási dátum” tartalékot használt, amely a megrendelés feladásának napja alapján rendezte a fizetést.
Az Amazon állítása szerint elfogadható, hogy a változtatással mindössze a kereskedők mintegy 16 százalékának működését teszik bonyolultabbá, megélhetésüket még egy fokkal nehezebbé. Számokat is közöltek erről: a cég szerint 225 ezer kis- és középvállalkozás értékesít a piacterén Európában és az Egyesült Királyságban, és közülük „csupán” mintegy 33.750 lehet érintett a változásban
Az Ecommerce News szerint viszont sok eladó máris azt állítja, hogy a lépéssel jelentkező cashflow hiány megbéníthatja működésüket. A The Guardiannak nyilatkozó egyik eladó azt mondta, hogy egy hét múlva 35 ezer fonttal (mintegy 17 millió forinttal) fog tartozni. Az Amazon utalási rendszermódosítása miatt később jut a pénzéhez, és vagy a hiteltörlesztésével, vagy a személyzet fizetésével így megcsúszhat.
Nincs itt semmi látnivaló?
Az Amazon szóvivője szerint nincs semmilyen lényeges változás, hisz: „ezt az irányelvet 2016 augusztusában vezették be, és az európai eladók több mint 85 százalékára nincs hatással”. Hozzátette, hogy ez a lépés valójában a rendszerbiztonsági tartalékpolitikát segíti. Úgy, hogy egységes rendszerbe foglalja azt az európai eladók számára, vagyis: biztosítja, hogy mindig elegendő fedezettel rendelkezzenek az olyan típusú pénzügyi kötelezettségek rendezésére, mint a termékvisszaküldés vagy a vásárlói követelések.
„Tisztában vagyunk vele, hogy ez egyszeri pénzforgalmi zavarhoz vezethet, ezért három hónappal korábban értesítettük az érintett értékesítési partnereket, hogy segítsünk felkészülni a változásra”
– közölte az Amazon szóvivője. A feszültség tompítása érdekében ezért a piactér egyes eladók esetében már bevezette az új regulát, míg mások szeptember 6-ig lépcsőzetesen kerülnek ennek hatálya alá.
Károk az ünnepi időszakban
Nem osztja ezt a nézetet Joep Backx, a Storfund, az előlegfizetési szolgáltatás értékesítési igazgatója. A specialista szerint a többnapos ünnepek, különösen az év végi, karácsonyi időszak e változtatással nehéz helyzetbe hozza majd a kiskereskedőket.
„Ezek a többletnapok, amelyek hozzáadódnak az Amazon-tól származó fizetések fizetési késedelmeihez, rendkívül károsak lehetnek decemberben. Ha fekete pénteken és kiber hétfőn jól értékesítesz, akkor ebből csak karácsony előtt kapsz majd kifizetést. Vagyis: ha nem sikerült jól feltölteni a készleteket, akkor lemaradsz az év legforgalmasabb időszakáról” – magyarázta Backx.
Az Amazon azt tanácsolta az eladóknak, hogy vizsgálják meg a lehetséges pénzügyi támogatási lehetőségeket, ha szükséges. Például olyan előlegfizetési szolgáltatás használatával, mint a Storfund, amellyel az eladók az eladás napján kaphatják meg a fizetést. Az Amazon fizetési késése így elkerülhető, a szolgáltatás azonban nyilvánvalóan nem ingyenes.