Az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletéhez benyújtott dokumentumok szerint a Klaviyo e-kereskedelmi marketingautomatizálási startup 100 millió dolláros stratégiai befektetést kapott a Shopify-tól.

Egyúttal bejelentették, hogy megerősítik az együttműködést: a Shopify Plusban ajánlott termékké teszik a Klavyiót, utóbbi pedig a fejlesztés alatt álló Shopify funkciókhoz biztosít hozzáférést korábban, mint bárki másnak – írja a TechCrunch.

„Évek óta szorosan együttműködünk a Shopify-jal, és ez egy nagyszerű következő lépés” – mondta a Klaviyo vezérigazgatója, Andrew Bialecki. „Sokszor beszéltem a termékcsapatukkal és a vezérigazgatójukkal, ők nagy támogatói annak, amit képviselünk: a termékeiknek és a vevőközpontú és termékvezérelt kultúránknak. A Shopify kulcsfontosságú volt a növekedésünkhöz és egy nagyszerű csapat kialakításához, amellyel dolgozhatunk. Izgatottan várjuk, hogy ezzel gyorsabban tudjunk segíteni az ügyfeleinknek” – tette hozzá.

A 2012-ben alapított, bostoni székhelyű Klaviyo integrálódik a meglévő platformokkal (pl. Octane AI, Recharge), és automatizálja az e-mailek és egyéb szöveges üzenetek küldését az ügyfelek felé. A Klaviyo használatával a vállalkozások beállíthatnak értesítőket az elhagyott kosarakról, termékajánlatokról és egyebekről szóló üzenetekhez, több sablont és elemzőeszközt is felhasználva hozzá.

Bár ebben a műfajban iszonyatosan erős a konkurenciaharc (a Klaviyón kívül többek közt szinte ugyanebben utazik a Sendlane, Sendinblue vagy a Cordial is), a Klavyio így is kiemelkedően jól teljesített eddig: már százezernél is több, fizető ügyféllel dolgoznak, ezek között van az Unilever és a Citizen Watches is. A startupnak már ezernél is több alkalmazottja van, 2021-ben pedig már 9,5 milliárd dollárra becsülték az értékét.

Jól látható, hogy a Shopify koncepció szerint terjeszkedik: a cél nyilvánvalóan a platform “hatótávolságának” kiterjesztése. Májusban a Deliverr logisztikai startupot vásárolták meg 2,1 milliárd dollárért, így a cég számára megnyílt az út a “végponttól végpontig” szolgáltatás kiépítésére úgy, hogy a rendeléstől a kiszállításig mindent felügyelnek. Ezek mellett pénzt fektettek a zenés videóalkalmazásokban utazó Single-be – ezt az alkalmazást eddig is kifejezetten sokan használták a Shopify-on belül, mostantól pedig szinte ez is az ő termékük lesz.

Minden jel szerint a Shopify az ajánlásokat is szeretné felpörgetni, hiszen 2021-ben már a Yotpóba is fektettek pénzt, és kötöttek velük partneri megállapodást. Ez a cég kifejezetten marketingeszközöket biztosít az üzletfelei számára, de jutott pénzt a Crossing Minds startupba is. Ők azt ígérik, személyre szabott élményeket kínálnak úgy, hogy látszólag nem használnak fel személyes adatokat.

A Shopify tehát előre menekül, hiszen nagy nyomás van a cégen a várhatóan elhúzódó gazdasági visszaesés miatt. Ennek ellenére látni lehet a repedéseket is: júliusban elbocsátották dolgozóik 10 százalékát, tehát nagyjából ezer alkalmazottat – ezt Tobi Lütke vezérigazgató egyszerűen csak szükséges lépésként írta le. Lütke egyébként nem a háború miatti bajokra hivatkozott, hanem arra, hogy a covid után a vásárlók egyre nagyobb tömegben tértek vissza a hagyományos vásárlások felé. A vállalat ezért 1,2 milliárdos nettó veszteséget könyvelt el 2022 második negyedévében, múlt héten pedig azt is jelezték, hogy az infláció az év hátralévő részében is hatással lesz az eredményeikre.

Az biztos, hogy ha bedőlne a Shopify, akkor az egyik legfontosabb e-kereskedelmi platform tűnne el: a 2006 óta létező, kanadai székhelyű cég eleve azért alakult, mert Lütke elégedetlen volt az online boltokkal, és szerettek volna snowboard termékeket megfelelő körülmények közt árulni. A programozó Lütke végül két hónap alatt fejlesztette le az alapot, amire azóta is építkeznek: 2010-ben már megszületett a mobilalkalmazásuk is, amin a kereskedő telefonról tudták ellenőrizni rendeléseiket. Fejlesztettek már saját fizetési rendszert is (Shop Pay), ami lehetővé teszi, hogy harmadik fél bevonása nélkül fizessünk az alkalmazáson belül, de például előleget is tudnak adni a még nem lezárult vásárlások után. 2016-tól pedig már arra is lehetőség nyílt, hogy a világ minden tájáról fogadhassanak rendeléseket. Egy évvel később kezdődött az együttműködés az Amazonnal, azóta ott is lehet Shopify-üzletekből rendelni, de van már e-sport szervezetük is.