A piactér hatalma – Az Amazon marketing gépezet akcióban

A piactér hatalma

Az Amazon Lady Gagával és a Haus Laboratories-szel közösen saját kozmetikai márkát indított, amelyet kizárólag az óriás piacterén árusítanak, és amellyel pillanatok alatt letarolták az adott termékkategóriát. A Jeff Bezos-féle óriáscég marketinggépezete a Prime Day-re (júl.15.) időzített kampánnyal piacra dobta az énekesnő arcával reklámozott termékvonalat, ami azonnal a legnagyobb eladásokat produkálta a Makeup kategóriában.

A Prime Day során -amely az Amazon Prime felhasználói számára létrehozott akció-  azonban csak előrendelni lehetett; a termékek kiszállítását végül szeptember 17-én kezdte meg a cég. A kínálat ezen a napon tovább bővült, ezek a nap végére a legnagyobb eladásokat produkáló termékek közé kerültek. A kategória 100 legmagasabb aznapi eladást produkáló árucikkéből kilenc a Haus Laboratories terméke volt, a szemkihúzó spiráljuk pedig a legjobb számokat hozta a Makeup kategóriában.

Ez a kategória egyébként a Beauty & Personal Care osztályon belül található az Amazonon. Azok a Haus Laboratories termékek, amelyeknek a promóciója július 15-ével, az Amazon Prime Day-el kezdődött, majd újabb termékkel bővült, nem csak a Makeup alkategóriában, de az egész főkategóriában az élre kerültek, ami nem kis teljesítmény, lévén az adott kategóriában több millió konkurens termék érhető el.

A szemkihúzó sikere egyáltalán nem volt meglepő, hiszen az Amazon főoldalának legdrágább helyén volt reklámozva, és ugyanilyen kiemelt helyre került az Amazon mobilapplikáción belül is. A Prime Day-en pedig a Haus Laboratories 30 perces videóbemutatójából vágtak be részleteket az élő videostreamben, iletve a kiemelt termékek bemutatója között is folyamatosan priorizálva voltak jelen, nem meglepő tehát az első hely megszerzése. És bár az Amazon viszonya a márkához korántsem tisztázott, a siker egyben az Amazon marketing gépezetének a sikere is.

A Haus Laboratories ezzel egy időben minden kozmetikai terméknél megjelent találatként szponzorált hirdetés formájában, amelyekre naponta akár több tízezer keresés is érkezik, így a megjelenésben rejlő lehetőségeket maximálisan kihasználta a cég. Akár szemkihúzóra. akár szájrúzsra keresett a felhasználó, a Lady Gaga nevével fémjelzett termékek is megjelentek a szponzorált találati listában.

A Prime Day-re időzített kampány után a háromdarabos készletben árusított szempillaspirál, szájkihúzó és szájfény népszerűsége elkezdett csökkenni. Szeptember 17-e közeledtével azonban, ahogy közeledett a kiszállítások megkezdése, ismét megugrott a termékek iránti kereslet. Az igazi kérdés, hogy vajon a Haus Laboratories termékek iránti érdeklődés mennyire lanyhul majd, ha kifut a masszív marketing kampány?


Az Amazon egyébként már idén márciusban is megpróbálkozott hasonló saját márka bevezetésével, a Belei bőrápoló termékcsalád azonban kevésbé agresszív marketinggel került bevezetésre: hat hónappal az indulása után úgy tűnik, hogy a termékcsaládnak nem sikerült belopnia magát a vásárlók szívébe.

A jelenleg bevezetett termékcsalád sikere mögött nem csak a piactér marketing gépezetének hatékony kihasználása rejlik, de a Lady Gaga brand erős húzóhatása is. A több millió követővel rendelkező énekesnő hangsúlyos jelenléte a közösségi médiában egy olyan húzóerő, ami ebben az esetben hosszútávon is sikerre viheti a termékcsaládot. De éppen ez, a Lady Gaga hatás az, ami egyben a legnagyobb veszélyt jelenti a termékcsaládra nézve, hiszen jól látszik, hogy leginkább azok a termékek futottak remekül a cégnél, amelyeket a Lady Gaga márka pörgetett fel, de a többi terméknél ez már nem érvényesült.

Az utóbbi éveken megkerülhetetlenné váltak egy-egy termék/termékcsalád bevezetése kapcsán a nagy online piacterek. Különösen igaz ez a fejlett országok piacára: Németországban az online eladások 46%-a az Amazonon realizálódik, míg az Egyesült Királyságban élők 90%-a vásárol itt minden évben legalább egyszer. Ennek azonban olykor ára van: az Amazon ellen több olyan eljárás is indult, amely során a piacterein szereplő partnereik panaszolták be a céget olykor kétes gyakorlatai miatt, arra hivatkozva, hogy hajlamos erőfölényével visszaélni.

Akárhogyan is, az akció legnagyobb győztese kétségtelenül az Amazon volt. A termék a Prime Day ajánlatok közül is remekül ki tudott emelkedni, illetve a kampány arra is kiválóan alkalmas volt, hogy bebizonyítsa: a cég marketingeszközeivel gyakorlatilag bármit sikerre lehet vinni a piactéren. Az Amazon egész egyszerűen képes arra, hogy találjon egy olyan partnert, akivel egy brandet a legjobban futó termékek közé emelhet akár egyetlen éjszaka alatt is, és kétség ne férjen hozzá: a jövőben is meg fogja tenni ugyanezt.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!