Az 1999-ben alapított Alibaba már az alapítását követő 3. évben közel akkora forgalmat bonyolított, mint a teljes magyar GDP, árbevétele és profitja már évek óta meghaladja az Egyesült Államok teljes kiskereskedelmi forgalmát, a Walmartot, az Amazont és az eBayt is beleértve.
A vállalatcsoport fő csatornája továbbra is az alapítása óta B2B fronton erős alibaba.com portál, de 2010 óta a Kínában gyártott termékek elérhetők a világpiacon is a B2C fronton üzemelő Aliexpress által is. A cég ezeken kívül az e-commerce összes vertikális területén jelen van, s az utóbbi években a felhőszolgáltatások, média és számos B2B szolgáltató platformot indított vagy vásárolt fel.
Az alapító Jack Ma egy malajziai látogatása során egy kávézóban találta ki a nevet, és természetesen a perzsa eredetű Ezeregy éjszaka meséi szereplője ihlette meg. Olyan nevet keresett, amit könnyű kimondani és mindenki ismeri. Miután az utcán megkérdezett 15 embert, hogy ismerik-e Alibabát, mindenki igennel felelt. Szezám tárulj, és a kínai termékek elérhetők online a világ összes pontján.
Az Alibabára nem csak a mérete miatt érdemes odafigyeljünk, hiszen vélhetően már most is nagyobb forgalmat bonyolít le hazánkban, mint a jóval régebbi Amazon, és a világpiac kiskereskedelmi uralmáért folytatott harc nagy valószínűséggel e két óriás között fog eldőlni, valamikor a közeljövőben.