Néhány éve még a Facebook volt „A közösségi oldal”, mára azonban egyre inkább előtérbe kerülnek a vizuális megjelenésre építő szolgáltatások, például az Instagram és a Pinterest. Vannak olyan termékek, és olyan célcsoportok, ahol hiba lehet ezeket mellőzni, amikor a megjelenéseinket tervezzük, és olyan eredményeket is hozhatnak, amelyekre elsőre talán nem számítanánk.

Instagram-hirdetések

Az Instagram több mint egy éve vezette be a Stories funkciót, ez alatt az idő alatt pedig rengeteg kisebb és nagyobb cég próbálta ki az egy nap alatt eltűnő, AR-rel bővíthető kisvideókban és feliratozható képekben rejlő üzleti lehetőségeket. Az ebben rejlő potenciál nem elhanyagolható, hiszen a szolgáltatás idén augusztusra naponta 250 millió felhasználót ért el világszerte (hazánkban majdnem 1,5 millióan használják rendszeresen).

A 25 év alatti felhasználók átlag napi 32 percet töltenek az Instagramon, a 25 éven felüliek átlagosan napi 24 percet, az ő kegyeikért közel 1 millió hirdető verseng jelenleg. Az Instagram felhasználóinak 60 százaléka fedezett fel új termékeket a szolgáltatás által, 75 százalékuknál pedig valamilyen aktivitást eredményezett a látott poszt. A legnépszerűbb posztok majdnem egyharmada származott üzleti profiloktól az első év során.

Nyilvánvaló és a valósághoz feltétlen hozzátartozik, hogy az Instagram felhasználói egy meghatározott életkort és jövedelmi kategóriát képviselnek, ami jelentősen behatárolja a lehetséges célcsoportokat és hirdetési lehetőségeket is. A magyar Instagrammerek csupán 10 százaléka idősebb 45 évesnél. Vizuális és prémium közösségimédia-felületről lévén szó, a képiesség jelentősége magától értetődően óriási. Nem véletlen, hogy a legnagyobb reklámozók a nagyobb divatcégek és ruházati márkák, a legsikeresebb egyéni profilok pedig a szupermodellek és a popsztárok közül kerülnek ki. A divaton kívül a presztízsértékű élelmiszermárkák és a szórakoztatóipari termékek szerepe és lehetőségei igazán jelentősek ezen a médiumon keresztül.

A Pinterest és az e-kereskedők

A Shopify felmérése szerint a Pinterest a leghatékonyabb közösségimédia-felület, ha értékesítésről van szó: „pinners are shoppers too, mondják ők és ez biztosan igaz is, hiszen adataik szerint az átlagos kosárérték 50 dollár körül van a Pinterestről érkezők esetében, ami igen szép eredmény. A Pinterest-felhasználók 87 százaléka vásárolt már meg olyan dolgot, amit előtte pinnelt, és ez valóban azt bizonyítja, hogy az emberek olyan dolgokat tűznek ki, amikre elsőre sajnálják a pénzt, majd később mégis meggyőzik magukat a vásárlásról. A Pinterest ugyanis kirakatnézegetésről, shoppingolásról és folyamatos kosárelhagyásról, majd visszatérésről szól. Nem számít az elkattintás, az ablakbezárás. Ha a felhasználó kitűzte az adott pint, az mindig ottmarad a faliújságon, napról napra mosolyog rá és beszéli rá magát, amíg az önuralom elfogy, a termék pedig már megy is a futárhoz.

A Pinterestet körülbelül 200 millióan használják világszerte, az utóbbi két évben a felhasználók száma megtriplázódott. A 85 százalékban legtöbben ma már okostelefonon pinnelnek. Az e-kereskedők számára a leginkább nyomós érv az lehet, hogy az elkészített pin-ek maguktól dolgoznak nekünk, miután kitettük őket. Az átlagos pint 11-szer repinnelik a felhasználók, ezeknek körülbelül a fele pedig 3 hónappal a posztolás után következik be. A pin magával hordozza a termékkel kapcsolatos összes fontosabb információt és automatikusan frissül minden boardon, ha közben módosítunk rajta valamit.

A valósághoz itt is hozzátartozik azonban némi bökkenő: a Pinterest egy kifejezetten amerikai közösségi oldal, a napi szinten bejelentkező felhasználók 50 százaléka még mindig az Egyesült Államok területén él, bár ez folyamatosan változik és tolódik a nemzetköziség irányába, hiszen az új feliratkozók 75 százaléka nem amerikai. A magyar adatok szerint a Pinterestre 946 ezren lépnek be legalább heti 1 alkalommal, ők többségében 25-35 év közötti nők és főként a divatcikkek iránt mutatnak érdeklődést.