Egy sikeres webáruház életében kiemelt fontossággal kell bírnia a tartalom gyártásának. Használata többek között alkalmassá teheti vállalkozásunkat arra, hogy maga köré csoportosítson olyan tömegeket, akik alapvetően nem készek vásárolni, de amint ez megváltozik, valószínűleg a mi áruházunk virtuális kasszáinál fognak kicsekkolni. Nehéz, folyamatos megújulást és kreativitást igénylő, és pont ezért sokszor frusztrálónak tűnő tevékenységként vagyunk hajlamosak elkönyvelni a tartalomgyártást… és sokszor sajnos igazunk is van.

 A tartalomgyártás szó meghatározása során meglehetősen könnyedén szárba szökhet fantáziánk. Egyik pillanatban szerkesztőségek körvonalai rajzolódhatnak ki előttünk, akik lapzárta előtt sebtében igyekeznek elvégezni az utolsó simításokat. Egy másik pillanatban már egy televíziós stáb munkálkodik a következő adás zavartalan lebonyolításán.  Ezek a példák abszolút megállják a helyüket, viszont bármilyen szerteágazó elképzelésünk is legyen erről a világról, azt érdemes egy picit kispadra ültetni, és fókuszáltan csak a mi érdekeinkig bezáróan értelmezni azt. Tartalmat webáruház tulajdonosként voltaképpen mi meglévő vagy leendő ügyfeleinknek gyártunk vállalkozásunk tevékenységével és termékeivel kapcsolatban.

Gyártás szempontjából számos felületre és megfontolásból készíthetünk tartalmat. Ide sorolandó egy honlapunkra elhelyezett poszt, egy termékleírás, de még egy vásárlói visszajelzés (UGC)  is. Most azokat a kontenteket fogjuk megvizsgálni, illetve előállításukkal kapcsolatban praktikákat és konkrét példákat górcső alá venni, amelyek célja egy közösség vállalkozásunk köré való felépítése. Fontos szempont, hogy ebből a megközelítésből értékes információval lássuk el olvasóinkat azzal a területtel kapcsolatban, ahol tevékenykedünk. Például egy szépségipari termékeket forgalmazó áruház készíthet tartalmat bőrápolásról, sminkelésről, a legújabb trendekről, egészséges életmódról, ami hatással van a külalakra is.

Melyik felületeken találjuk meg a célközönségünket?

Központi eleme a leendő felületeink “hálózatának” természetesen a webáruházunk, ahol kontent létrehozása blogunkon keresztül történik elsősorban. A közösségi médiában való megjelenés azonban közel sem ilyen egyértelmű. Tartalomgyártás során kiemelt jelentősége van a megfelelő platform meghatározásának. Ha nem adekvát helyen kezdjük el a publikálást, könnyen úgy járhatunk, mintha egy kútba dobálgatnánk nehezen megkeresett érméinket: várhatjuk a megtérülést, de feleslegesen.

A legegyszerűbb megoldások sokszor a legjobb megoldásoknak bizonyulnak. Vásárlóink megkérdezése ilyen jellegű szokásaikról különösebb nehezségek nélkül azokhoz az oldalakhoz terelhetnek bennünket, ahol érdemes lesz végül informatív és/vagy szórakoztató anyagainkat megosztani. Kérdezzük meg őket egy-egy számla alján, hírlevél formájában, telefonon keresztül, személyesen. Ha ismerjük az álomügyfeleink profilját, adataik alapján egy keresőmotorban való kutakodás célravezető lehet. Szemléltetésként, ha az ügyfeleink életkora jellemzően 25 és 50 között van, a Facebookkal nem lőhetünk mellé.

Milyen eszközöket használjunk tartalom elkészítéséhez?

Elhatároztuk, hogy tartalmat fogunk gyártani, döntést hoztunk a megjelenítéshez használt oldalakról, a következő lépésben viszont már az operatív folyamatok mezejére kell lépnünk, és konkrét anyagokat létrehozni. Lehetőségeink tárháza szoftverválasztás esetén szinte végtelen. Belépő szintű tanács ugyan, de próbáljunk meg egyszerűségre törekedni. Képszerkesztésnél gyakran egy bármilyen PC-n elérhető Paint is megteszi a magáét.

Egy webáruház tulajdonosaként többnyire szöveges és képi formátumokkal fogunk a leggyakrabban dolgozni. Szövegezésnél bátran forduljunk a mesterséges intelligenciához, de ne várjuk el tőle a teljes munka elvégzését. Kivonataink ellenőrzésére, feljavítására, inspiráció merítésére tökéletes eszköz. Képszerkesztésre a piacon az egyik legalkalmasabb felhő alapú szoftver a Canva. Ingyenes csomagjával el tudunk indulni, rengeteg oktatóvideó található használatáról az interneten, így elakadás esetén is van segítség. Képi alapanyag hiányában számtalan stock fotós oldal áll a rendelkezésünkre, amelyek közül személyesen a Freepiket ajánlom.

Szóljatok a köpcösnek Gary Vee-nek!

Kezünkben az elhatározás, a megfelelő felületek, és már eszközökkel is felfegyverkeztünk, de egy sorvezető még szükséges az induláshoz. Gary Vaynerchuk lehengerlő stílusa fáklyaként világítja be a körülményes és bántóan lassú tartalomkészítés sötét éjszakáját. Vaynerchuk néhány évvel ezelőtt egy olyan “kézikönyvet” tett olvasói kezébe, aminek vállalása nem kevesebb mint 64 tartalom létrehozása egyetlen nap alatt. Sőt, ennél tovább is merészkedik: állítása szerint, amennyiben meghatározó szerepet szeretnénk betölteni adott piacon, meg kell fontolnunk annak a lehetőségét, hogy ezt az alapból hihetetlenül magas számot 100 fölé tornázzuk.

Mielőtt bárki megijedne annak tudatában, hogy heti 1-2 ilyen jellegű anyag elkészítése is megterhelő, azoknak ez a leírás rögtön az elején némi megnyugvással szolgál. Egyetlen tartalom kis átalakítással akár 8-10 platformon is alkalmazható, így a matek napi 6-8 eredeti tartalom megalkotását írja elő Gary Vee univerzumában.

Tartalom adott platformra szabott megjelenítése (forrás: www.garyvaynerchuk.com)

A léc látszólag lejjebb került, de még mindig kihívás megugrani. Ennek feloldása az egyszerűségben és a túlgondolás elkerülésében rejlik. Egy saját készítésű anyagában például összesen 5 tartalmat készít 3 perc alatt. Ajánlott azonban ezt helyén kezelni, hiszen egy magyar e-kereskedő teljesen másik terepen próbál labdába rúgni, mint egy New York-i online marketinges. Az óvatos megközelítés ellenére mégis alkalmas arra, hogy lazítson a perfekcionizmus produktivitást gyengítő hatásán. A “jó” messze jobb, mint a “tökéletes”. Ugyanezzel a bátorsággal tanácsos különböző organikus eléréseket befolyásoló algoritmusokat is kezelni. Gary Vaynerchuk ajánlójában óva int attól, hogy ez bármiben is lassítsa munkánkat. SEO-val kapcsolatban korábban Papp Gábor is azt fogalmazta meg, hogy inkább olyan kontenteket publikáljunk, ami az olvasót minél tovább tartja az oldalunkon. Az alapokkal tehát érdemes tisztában lenni, fejlődni a témában kötelező, de nem mehet a mennyiség rovására a túlbonyolítása.

Gyártási tippek Gary Vaynerchuk kulisszái mögül

A “64-es táv” megtételének első lépése a szerző leírásában egy egyszerű poszt X-en (leánykori nevén Twitter). Magyarországon ez a platform ugyan messze nem futott be akkora karriert, mint az angolszász világban. Ám ezt a mi digitális kulturális szokásainkat figyelembe véve egy Facebookon megosztott posztként is értelmezhetjük. Ez a megosztás lehet egy egyszerű megállapítás, idézet vagy újdonság a saját kis “univerzumunkból”, amit egy kicsit átszerkesztve máris kitehetünk az Instagramra, illetve az összes olyan felületre, ahol jelen vagyunk, és szöveges, valamint képi anyag publikálásra alkalmas. Utóbbi esetén az eredeti megosztásról való “screenshot” továbbosztására kell gondolni. Ugyanannak a tartalomnak több közösségi médiában való megjelenítésénél – újra kiemelve – óriási jelentősége van az adott kontextus stílusjegyei tekintetbe vételének (lásd a fenti képen).

Az útmutató a maga 270 diáján keresztül számos kísérletet tesz az olvasó megihletésére. Tengernyi példával próbálja ösztönözni a leendő vagy már aktívan működő vállalkozót, hogy bátran merjen egészen nagy magasságokba emelkedni, ami a kvantitatív részét illeti a folyamatnak. Az egyik nagyobb fejezetet kitevő típus a mémek világába kalauzol bennünket. Nincs más dolgunk, mint az aktuális trendeknek megfelelő mémeket kiválasztani, és a saját webáruházunk témája köré formálni:

(forrás: www.garyvaynerchuk.com)

Keress a tartalom érdekében egy mém generátort!

Az éppen trendinek számító mémekre egyszerű böngészés közben is rábukkanhatunk, de egy mém generátor használatával már biztosan elkerülhető a tévesztés, hiszen ilyen jellegű oldalakon más felhasználók által legtöbbet használt képeket általában megjelenítik, így megspórolva a kutatómunkát. Rajzolás és képregény készítése is kiemelt szerepet kaphat, amennyiben erre van affinitásunk. Gary Vee szerint ajánlott egy olyan korábbi tartalmat például képregény formába önteni, amely korábban az átlagosnál sokkal jobban szerepelt a többihez képest.

A bátorság ebben a cikkben visszatérő gondolat, de a legnagyobb kihíváshoz talán még annál is többre van szükség. Videós tartalom készítésének igénye hallatán egyszerre tűnik el a hallgatóság a teremből, pedig hihetetlenül hatékony, bizalmat épít, könnyebben kapcsolódnak hozzánk nézőink, illetve potenciális vásárlóink. Fóliás Juci esete is kézzel fogható bizonyíték arra, hogy önmagában ez az eszköz felvirágoztathatja webáruházunk forgalmát. Nyúlhatunk még podcastekhez, idézetekkel varázsolhatjuk el a szentimentálisabb olvasóinkat, bármelyik mobilon elérhető szöveges szerkesztővel informatív anyagokat kreálhatunk gyönyörű körítéssel.

Az alternatívák széles tárházába a belépés ingyenes, a kapuk nyitva vannak, csak be kell lépnünk.