Local SEO avagy mit tegyél, ha vannak fizikai üzleteid is?

Local SEO avagy mit tegyél, ha vannak fizikai üzleteid is?

A local vagy helyi keresőoptimalizálás sokak fejében egyet jelent a Google MyBusiness profillal és az ahhoz köthető feladatokkal. És sok szempontból nem is tévednek.

A hazai piacon a Google a legjelentősebb általános kereső, egyes mérések szerint a keresések több mint 98%-át szolgálja ki. Aki pedig valamilyen fizikai helyszínre keres, vagy olyan témában, ahol a keresési szándék (search intent) lokációalapot sejtet, ott a Google találati listáját a helyi- és térképtalálatok dominálják.

Local SEO példák a gyakorlatban

Nézzünk néhány konkrét példát! Ha arra keresünk, hogy “cukrászda”, és mindezt Budapest XI. kerületében tesszük, akkor ezt látjuk:

Local SEO avagy mit tegyél, ha vannak fizikai üzleteid is?

Ha ugyanerre Szegeden vagy épp Debrecenben keresünk, akkor pedig az adott városok térképtalálatait fogjuk látni. Ezek a találatok pedig azért jelennek meg, mert az adott cégek létrehoztak Google My Business fiókot, és valamilyen szinten optimalizálták is őket, ezért szerepelnek a top találatok között.

A legtöbb esetben a Google három My Business (GMB) fiókhoz kapcsolódó találatot jelenít meg a térkép alatt, és itt már nem csak a cím, hanem egyéb információk is megjelennek: az árszínvonal, lehet-e elvitelre vásárolni, helyben fogyasztani, stb.

De miért érdekes ez webshopok esetében? Főként azért, mert akiknek van fizikai üzletük is, ott kifejezetten hasznos lehet, ha a térképtalálatokon is megjelenik az adott üzlet.

Nézzünk néhány példát! Keressünk rá arra, hogy “szemüveg” Budapesten.

Local SEO avagy mit tegyél, ha vannak fizikai üzleteid is?

A Bartók Béla úton, ráadásul desktopon keresve is egy térképtalálat az első, és máris dobja fel a környékbeli fizikai helyeket. Bartók Béla út, Bocskai út, Allée. Ezek innen mind gyalogos távolságra vannak.

Az első “klasszikus” organikus találat csak ezt követően jön. Viszont ha jobban megnézzük, akkor az első organikus és első térképtalálat ugyanahhoz az oldalhoz tartozik. Vagyis nem csak a webáruházzal, hanem a helyi, fizikai üzlettel is a top találatok közé lehet kerülni, ha valaki Budapesten keres egy adott kerületben.

Local SEO e-commerce cégeknél

Hogy lehet kihasználni a local SEO lehetőségeit e-commerce cégeknél fizikai üzletek esetében? Évekkel ezelőtt a Google My Business fiók igazából csak az alábbi információkat tartalmazta:

  • Cég neve
  • Cím
  • Telefonszám
  • Weboldal URL-je

És ennyi. Ehhez képest évről évre bővül azoknak az információknak a halmaza, amiket meg lehet adni. És ez miért jó? Mert például a helyi keresések során ennek jó hasznát lehet venni.

Mi befolyásolja legjobban a local SEO pozíciót?

A legtöbb kutatás azt bizonyítja, hogy a 3 legfontosabb tényező a jó local SEO helyezés esetében a következő:

  • Google My Business fiók tartalmi SEO-ja (azaz mennyire lett jól optimalizálva a szöveg, a kategória, a címkék)
  • Google értékelések (minél több és magasabb értékelés, annál jobb)
  • Milyen közel van a kereső fizikailag az adott üzlethez (angolul proximity)

Vagyis a fizikai közelség bár fontos, de csak a harmadik helyre szorul vissza. De nézzük meg lépésről lépésre, hogy mit érdemes tenni egy webshopnak, akinek van fizikai üzlete is.

1. Hozz létre Google My Business fiókot!

Ez triviálisnak hangzik, de sok helyen mégsem az. Ha nincs fiókod, akkor nem fogsz tudni megjelenni. Ha több fizikai helyszíned is van, de csak egy van ezek közül fent a térképen, az sem ideális. Legyen fiókod, és minden fizikai lokációhoz legyen egy listázás hozzárendelve. Fiókot itt tudsz létrehozni: https://www.google.com/business/

A hitelesítésnél az adott címre kiküldenek egy levelet, amiben található egy PIN kód. Ez 1-2 héten belül meg szokott jönni, ha nem érkezik meg, akkor újra kell kérni. A legtöbb esetben ez elsőre sikeres, de előfordulhat, hogy többször is meg kell próbálni (akár 3-4 alkalommal).

2. Töltsd fel a fiókot megfelelő adatokkal!

Megint csak triviálisnak tűnik, de sok téren mégsem az. Legyen fent pontosan a név, a cím, a nyitvatartás. Ez utóbbi azért is fontos, mert ha a nyitvatartás hibásan szerepel fent, és emiatt elégedetlenek a vevők, akkor negatív értékelést hagynak, ami rontja az algoritmus szemében a fiók általános megítélését, és okozhat hátrasorolást is.

Emellett érdemes megnézni azt, hogy a konkurens oldalak milyen címkéket és kategóriákat használnak. Ehhez kell némi technikai tudás, de korántsem bonyolult a dolog:

  • Menj fel a maps.google.com oldalra.
  • Keresd meg az adott versenytársat és töltsd be a GMB fiókját.
  • Az értékelések alatt megtalálod a főkategóriát. Jobb egérgombbal kattints rá erre, és nézd meg az oldal forráskódját (View Source code).
  • Itt pedig keresd ki az adott kategóriát, és nézd meg, hogy milyen egyéb kategóriák jelennek meg.

Nézzük meg egy konkrét példával! Megkeressük azt a szemüvegboltot, amit a korábbi keresésnél találtunk. Itt a 4.7-es értékelés alatt látjuk az “Optikus” kifejezést.

Local SEO avagy mit tegyél, ha vannak fizikai üzleteid is?

 

Erre jobb egérgomb, és View page source, és megkeressük azt a szót, hogy “Optikus”. Itt pedig mellette megtaláljuk az összes többi kategóriát, amit az adott cég alkalmaz: optometrista, szemész, napszemüvegbolt és így tovább.

Local SEO avagy mit tegyél, ha vannak fizikai üzleteid is?

Ezt azért jó tudni, mert ha ezek a kategóriák ránk is igazak, akkor érdemes felvenni őket. De fontos: csak azokat vegyük fel, amelyek tényleg igazak. Tartsuk szűken őket, de közben mindent vegyünk fel, ami releváns. A Google rendszerében most több mint 3900 kategória van, ezért érdemes végignézni több jól szereplő versenytársat is, hogy ők miket használnak.

3. Kösd össze a GMB fiókot a weboldallal!

Ezt a gyakorlatban a megfelelő Schema markup használtával tudjuk megtenni. Itt figyeljünk, hogy az adatok tökéletesen egyezzenek meg a két rendszer között, vagyis azt az infót adjuk meg a weboldal forráskódjában, ami a GMB fiókban van.

Így néz ki például a kód az Exact Match esetében:

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “ProfessionalService”,
“name”: “Exact Match | Analitika és PPC ügynökség”,
“image”: “https://exactmatch.hu/”,
“url”: “https://exactmatch.hu”,
“address”: {
“@type”: “PostalAddress”,
“streetAddress”: “Bartók Béla út 86.”,
“addressLocality”: “Budapest”,
“postalCode”: “1115”,
“addressCountry”: “HU”
},
“sameAs”: [
“https://www.facebook.com/exactmatchhu”,
“https://www.linkedin.com/company/exactmatchhu”,
“https://www.google.com/maps/place//data=!4m2!3m1!1s0x4741dd475a9fe9fd:0xb5985c810f680d85”] }
</script>

4. Szerezz értékeléseket!

A szöveges és csillagos értékeléseknél mind a mennyiség, mind a minőség fontos szempont. Minél több van, annál jobb. És szövegesen minél inkább részletesek, annál több esélyünk van, hogy jól tudunk szerepelni a helyi keresések során.

Itt általánosan bevett szokás, hogy az elégedett ügyfeleknek értékelő kérdőívet küldenek ki az üzletek, és ezzel próbálják meg javítani az értékelésüket, számszakilag és szövegesen is.

5. Említések és linkek

Minél több valós és hasznos weboldalon van fent az adott fizikai lokáció, annál nagyobb az esélye, hogy jó helyen fogunk előrejönni a térkép találatokon. Ezért bár elsőre nem tűnik jó ötletnek helyi, kerületi “arany oldalak-szerű” oldalakon fent lenni, local SEO szempontból mégis van minimális hasznuk.

Mit lehet az egésszel elérni?

A local SEO ma már szinte kötelező elem a fizikai üzletek számára. De azok a webshopok is hasznot húzhatnak belőle, akiknek van fizikai üzlete, mert megtalálhatóvá válnak a helyi keresések során is.

Persze van hátulütője is a dolognak: ha olyan fizikai helyszínnel kerülünk fel a térképre, ami mondjuk csak átvételi pont, és ott vásárolni nem lehet, akkor könnyen elégedetlen vevők százaival találhatjuk magunkat szembe. De jól megtervezett és menedezselt local SEO stratégiával ez is elkerülhető.

Ha valakinek pedig több fizikai üzlete is van, akkor érdemes mindegyik lokációnak külön aloldalt (vagy akár csak szekciót) létrehozni a saját weboldalon, és ezekhez egyesével hozzárendelni Google My Business fiókokat. Ezzel elérhető, hogy az összes lokáció megjelenjen a keresések során, és ráadásul ezek jól el is különüljenek egymástól.

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

mm
Papp Gábor

Online marketing és SEO szakértő, szakterülete a keresőoptimalizálás, a Growth Hacking és az üzleti modellek. A thepitch.hu SEO blog létrehozója.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!