Ahogy egyre újabb igények kerültek felszínre az internetes keresés világában, a Google keresője is sokat változott, és számos funkcióval bővült, ami sokszor a találati listát is befolyásolta. Ezek az újítások nyelvterületenként más és más időben jelennek meg, így ma sem érhető el minden szolgáltatás a magyar felhasználók számára. Az egyéb nyelveken már bevezetett funkciók viszont iránymutatóak lehetnek, vagyis ezeket megvizsgálva előre felkészülhetünk a változásokra. Ezek egy része pedig értini az e-kereskedelem világát is.

Így született a Google Képkereső

2000-ben a Grammy díjátadó gálán egy elegáns és egyben merész Versace ruhában jelent meg Jennifer Lopez. Egészen konkrétan erről volt szó:

A keresési szándék változása az elmúlt években

Hogy miért érdekes mindez? Mert minden idők legnagyobb keresési trendjét produkálták a ruhával kapcsolatos kifejezések:

  • J. Lo dress
  • Jennifer Lopez green dress
  • J. Lo green dress
  • Jennifer Lopez Grammy dress és társai.

Soha egyetlen egy kifejezésnek sem volt akkora trendje, mint ennek a kifejezés-csoportnak 2000-ben. Viszont a Google-nek nem volt “megfelelő válasza” erre a keresésre. Addig ugyanis kizárólag szöveges találatok jelentek meg a Google keresések során. Itt viszont egyértelmű volt, hogy az emberek a képet akarták látni.

Így született meg a Google Image Search. Erről Maga Eric Schmidt a Google akkori vezetője írt részletesen egy cikkben, amit azóta sokan hivatkoztak. Ez volt az a pillanat, amikor a Google egyre jobban törekedett arra, hogy a keresés mögötti szándékot a megfelelő tartalom-formátummal szolgálja ki.

De ez a történet nem egyedi. A Google Image Search óta ugyanis számtalan új funkció jelent meg a Google találati listában. Ezeket “Google SERP Feature”-nek hívjuk, ahol a SERP a Search Engine Result Page rövidítése. Vagyis a SERP a Google első találati oldalát, a SEPR Feature pedig az adott funkciót, találati formátumot jelöli.

A SERP régen 10 szöveges találatot jelentett.

A keresési szándék változása az elmúlt években

De ez mára teljesen átalakult.

Ha például a budapesti időjárásra keresünk, akkor automatikusan megkapjuk a választ már a keresési felületen.

A keresési szándék változása az elmúlt években
Ha foci eredményeket akarunk látni, akkor az elmúlt heti forduló adatait anélkül látjuk, hogy bármilyen sport oldalra át kellene kattintani.

A keresési szándék változása az elmúlt években
Ha a legjobb whiskey-t keressünk angolul, akkor ezt a találatot kapjuk:

A keresési szándék változása az elmúlt években
De mégis mitől függ, hogy egy-egy formátum mikor jelenik meg?

Az adott találati lehetőségek és opciók mindig az adott kereséstől és mögötte húzódó keresési szándéktól (search intent) függnek. Ez pedig nem csak az általános információkat takaró kifejezésekre igaz, hanem a vásárlási, tranzakciós szándékú kifejezésekre is. Ezek pedig legtöbb esetben a webshopok, e-kererskedő cégek piacán jelennek meg.

Google SERP Features

Ma már annyi ilyen “feature” van, hogy követni is alig lehet őket. Néhány hete leültem és összeszámoltam, hogy angol nyelven hány ilyet találok: 39-ig jutottam. Ezek közül magyar nyelven 2019. októberében 22 volt elérhető. Itt egy kivonatos lista az összehasonlításról:

A keresési szándék változása az elmúlt években

Ebben a cikkben pedig összegyűjtöttem az összes Google SERP Feature-t egy listába. Angol és magyar nyelven egyaránt, screenshotokkal együtt.

Nézzünk meg ezek közül párat a gyakorlatban!

Ami elérhető magyarul is

A 22 elérhető elem közül csak az elmúlt 1-2 évben számos elem robbant be a köztudatba. Ezek közül talán a 2019-es Shopping Results a legfrissebb, ami a teljes e-kereskedelmi piacnak hozott egy új lökést. Erről itt írtunk a Kosárértéken részletesen.

A keresési szándék változása az elmúlt években
Érdekes módon a Google Shopping találatok megjelenése nagy mértékben hasonlít a Google Images rész megjelenéséhez. Nem véletlenül. Az e-commerce vásárlások nagy részét, főleg divat témában a vizuális megjelenés is hajtja. Így eljutottunk oda, hogy míg Jennifer Lopez 2000-es fotója a kiindulópont volt, addigra a képes “SERP feature”-ök teljesen sztenderddé váltak. És már nem csak az organikus találatokban, hanem a fizetett hirdetések között is.

Emellett viszont vannak még érdekes egyéb elemek is, amelyek jelentős változást hoztak egy-egy iparágban. Ezek közé tartoznak:

  • AMP
  • Google Hotelek
  • Google Flights
  • Events (Események)
  • Knowledge Card
  • Knowledge Panel
  • Ratings & Reviews
  • Shopping Results
  • Videók

Ezek között pedig számtalan olyan van, ami egy konkrét iparágaknak megy neki, és alakítja át.

A Google Hotelek funkció például a szállásfoglaló oldalak elől fog teret és forgalmat elvenni. Míg korábban teljes piacterek épültek az szállásterek forgalmára (Booking.com, Airbnb, Szállás.hu), addig most ezzel a funkcióval a Google is belépett erre a piacra.

A keresési szándék változása az elmúlt években
A Google Flights pedig a repülőjegy összehasonlító oldalak piacát fogja felforgatni. Itt akár a Pelikán, a repjegy.hu vagy épp a Skyscanner is kiszorulhat a top találatok közül a Google Flights kárára.

A keresési szándék változása az elmúlt években

Ha nézzük tovább a funkciókat, akkor azt látjuk, hogy a Videók esetében a preferált platform a Youtube, ami előkelő helyet kap a legtöbb olyan keresésnél, ahol a videós tartalom jól szolgálja ki a “keresési szándékot”. Ilyen például a “gulyásleves főzés” kifejezés is.

A keresési szándék változása az elmúlt években

Ezeknek a funkcióknak gyakran nagyon erős hatásuk van az organikus és fizetett találatokra is. Ennek két oka van:
1. Lecserélik a korábbi formátumokat és találatokat.
2. Lejjebb tolják a korábbi organikus találatokat.

Míg 2015-ben átlagosan 150 pixelre volt a #1 organikus pozícióban lévő tartalom a keresési mezőtől, ez 2019-re már 630 pixelre módosult.

A keresési szándék változása az elmúlt években
Ez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy nagyon sok organikusan top 1 találat
„below the fold” (BTF) került, vagyis konkrétan görgetni kell egy keresés után, hogy egyáltalán lássuk, rá tudjunk kattintani.

Miért történik mindez?

Mert a Google számára nagyon fontos a fizetett hirdetések bevétele. Az éves forgalom jelentős része ugyanis innen jön, vagyis elemi érdekük, hogy ezt maximalizálják. Ezért egyre több “screen real estate”-t vesz el egy-egy hirdetés vagy olyan információ, ami a Google felületén tartja a felhasználókat. Ha például csak a hétvégi meccseredmények érdekelnek minket, akkor már el se megyünk a Nemzeti Sport vagy az MLSZ oldalára, hanem a Google felületén egyből megkapjuk az eredményeket. Vagy ha online akarunk valamit megvenni, akkor már nem az organikus találatot látjuk első helyen, hanem a fizetett hirdetést.

Hisz a Google tudja, hogy a tranzakció jellegű kifejezéseknél, ahol kereskedelmi szándék van, ott komoly pénzeket keres egy-egy weboldal egy termék eladása során. Ezért itt kifejezetten erőssé válik a verseny a hirdetések terén. Nem véletlen vezette be a Shopping Ads funkciót sem.

Ez pedig nem jó a tartalom előállítóinak. De tény, hogy jelenleg ebbe az irányba tart a Google. A feladatunk az, hogy ehhez alkalmazkodjunk. A magyar piacon már több SERP feature is megjelent, ezeket érdemes végignézni, és nekünk is harcba szállni. Ha már van ilyen funkció, akkor nekünk kell ott megjelennünk, nem egy versenytársnak.

Vannak viszont olyan elemek, amik még nincsenek jelen magyar nyelven.

Még nincs magyar nyelven

Ahogy a fenti adatokból is látjuk, a találati lehetőségek nagyjából fele egyelőre nem elérhető magyar nyelven. Még, és itt ezen van a hangsúly. Merthogy előbb-utóbb ezek szép lassan begyűrűznek majd.

Itt van két SERP funkció, amik hiányoznak még a hazai piacról:

  • FAQ’s
  • Featured Snippets

FAQ

Az FAQ egyfajta gyakran ismételt kérdések (GYIK) rész már közvetlenül a keresési találat alatt. A kiindulási pont a megfelelő schema markup implementálása.

Itt már megjelent a FAQ spam is, ahol az a cél, hogy a top találatban lévő oldalak sok pixellel lejjebb nyomják az alattuk lévő találatokat.

A keresési szándék változása az elmúlt években

Featured Snippets

A Featured Snippet egyfajta kiemelést jelent. Valójában ez a Google 0. találatot jelenti, mert a kiemelés megelőzi az első organikus találatot is. Erre nagyon jó példa egy magyar cég, a Brokerchooser, amely nemzetközi piacon számtalan featured snippettel rendelkezik.

A keresési szándék változása az elmúlt években

Ezeknek köszönhetően akár 30%-kal is növelhető a kattintási arány (CTR). Ezt tartalmi optimalizálással lehet elérni, és nem szükségszerű, hogy csak a Google első találatból lehet featured snippet: akár a 6-7. helyen lévő tartalomból is készülhet.

Nyelvi változatok és trendek

Amikor egy-egy ilyen SERP Feature-t nézünk, akkor nem csak a magyar és angol nyelvet érdemes összehasonlítani. Hanem azt is meg lehet nézni, hogy más, magyarnál nagyobb és népszerűbb nyelven mi a helyzet.

Ha például van egy olyan webshop, ami több nyelven és országban is jelen van, de a tartalma identikus, akkor előfordulhat, hogy egy adott nyelven már létezik az adott SERP funkció. Másik nyelven viszont még nem.

Jó példa erre az Alza vagy az ETUO nevű márka, amelyek jelen vannak többek között például Lengyelországban és Magyarországon is.

Ha lengyelül keresünk a “termohrnek” kifejezésre, akkor láthatjuk, hogy az Alza.cz az első — magyarul azonban a “termosz” szóra nem jön ki a találatok között. Az Etuo-nál még szembetűnőbb ez a példa, ugyanis erre a kifejezésre “jak wyczyścić szkło hartowane”, ami nagyjából a “kijelző üveg tisztítása” keresésnek felel meg, akkor lengyelül van featured snippet.

A keresési szándék változása az elmúlt években

Látjuk, hogy ki van emelve a top 1 találatból a tisztítás több fontos lépése, egy képpel.

Ezzel szemben, ha magyar nyelven keresünk ugyanerre, akkor már nincs featured snippet. Cserébe van viszont Google Shopping találat.

A keresési szándék változása az elmúlt években

Hiába van tehát magyar és lengyel nyelven is a tartalom, földrajzilag különböző helyeken nem feltétlenül ugyanaz jelenik meg. Ez viszont egy jó lehetőség is, hogy felkészüljön egy cég:

Ha egy adott nyelven már megjelenik az adott SERP feature, ami egy másik országban még nem is létezik, akkor fel lehet készülni megfelelő technikai és tartalmi optimalizálással. És amikor elérhető lesz az adott funkció, akkor az elsők egyikeként tudjuk majd birtokolni ezeket a találati elemeket.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.