Nem az a kérdés, hogy kell-e AI-t alkalmazni az e-kereskedelmi email-marketingben, nem is az, hogy miért kell. A válaszok nyilvánvalóak, hiszen a gépi tanulás és big data alapú mesterséges intelligencia hatékonyabbá és olcsóbbá teszi az értékesítést. A kérdés tehát leginkább az, milyen területeken lehet a legtöbbet profitálni ezekből a már nem annyira új, de folyamatosan és rohamosan fejlesztett, azaz még mindig húzóágazatnak számító technológiákból.
Jobban tudja, mikor kell küldeni
Az eltelt évek során a marketingesek rájöttek, mekkora lehet a különbség a megnyitásban és kattintásban – vagyis a kampány hatékonyságában – attól függően, hogy pontosan mikor küldik ki a hírleveleket. Ennél nagyobb felfedezés volt rájönni, hogy ennek eldöntése talán nem is az ő kompetenciájuk. Mi lenne, ha az egészet rábíznánk inkább a mesterséges intelligenciára, ami jobban tudja, mikor érdemes azt a bizonyos levelet a címzett postaládájába juttatni? A gépi tanulás eszközei lehetőséget adnak, hogy a szoftver ténylegesen megtanulja, mi az az időpont, amikor az adott feliratkozó valóban megnyitja a levelet, és képes arra is, hogy ehhez alkalmazkodva akár emberenként különböző időpontban juttassa célba. Mindez manuálisan lehetetlen volna, de a számítógépek számára egyszerű feladat.
Új szintre emeli A/B tesztelést
Tesztelni mindig szükséges, ha jó kampányt szeretnénk csinálni, legyen szó a tárgymező szövegéről, az ajánlatról vagy akár hirdetési kreatívról. Több verziót azonban időigényes és fárasztó letesztelni, ezért sokan félmunkát végeznek ezzel kapcsolatban. A mesterséges intelligencia itt is szolgálatba állítható: a jobb eszközök képesek arra, hogy automatikusan generáljanak például tárgymező-szövegeket, teszteljék azok hatékonyságát a közönség egy előre megadott százalékán, majd kiválasszák a legjobban működő változatot, és azt alkalmazzák a továbbiakban. A tesztelés persze nemcsak ilyen jellegű lehet, hiszen érdemes tesztelni a CTA (call-to-action) szövegeket, sőt akár a gombok színét is.
Optimalizálja a küldési gyakoriságot
A küldési frekvencia, vagyis gyakoriság egyszerűen azt jelenti, hogy milyen gyakran érdemes feliratkozóinknak emailt küldeni. Célunk nyilvánvaló: a kampány a lehető legnagyobb konverziót és bevételt eredményezze, minél kevesebb leiratkozó mellett. Mivel a felhasználók eltérő tűrőképességűek, ideális esetben a gyakoriság az egyes egyének viselkedésén alapul, és minden felhasználó esetén eltérő. Az interneten nagymintás kutatások és remek cikkek tucatjait olvashatjuk a témában. Érdemes is, hiszen valahogyan el kell induljunk. Az AI azonban itt is segítségünkre lehet bizonyos eszközeivel: lehetőségünk van arra, hogy a mesterséges intelligencia minden egyes felhasználó esetében a korábbi viselkedésből származó adatok alapján meghatározza az ideális gyakoriságot.
Egyénre szabott termékajánlások mindenkinek
Vásárlási és böngészési előzmények, nemrégiben megtekintett termékek alapján személyre szabott termékajánlásokat adni – ez talán az AI legrégebbi alkalmazási területe az e-kereskedelemben. Természetesen az email-marketinggel foglalkozó szakemberek is alkalmazzák, és ma már kifejezetten fejlett eszközök állnak rendelkezésre, különböző platformok közt is átívelően. Akár a weben, akár a közösségi médiában nézeget a felhasználó valamilyen típusú terméket, a mesterséges intelligencia képes arra, hogy kapcsolt vagy hasonló termékekkel teli, automatizált ajánló hírlevelet küldjön neki, gyakorlatilag azonnal. Annak sincs akadálya, hogy esetlegesen pontosan ugyanazt a terméket ajánljuk neki, amit a konkurenciánál megtekintett – és egy jobb ajánlattal, egyedi kedvezménnyel vagy kuponnal álljunk elő.
Az akciók és kreatívok személyre szabása sem gond
A legjobban működő emailmarketing-kampányok megalkotói tudják, hogy a legfontosabb, hogy olyan leveleket állítsunk elő, amiket olvasva a címzett úgy érezheti: ezt az emailt egy ember személyesen neki írta. Nemcsak a stílus számít, hanem a relevancia szerepe is vitális. A bökkenő természetesen az, hogy nem lehetséges felhasználók tömegeinek egyesével ajánlatot tenni és írni, de AI segítségével elérhetjük, hogy úgy tűnjön, mintha nem egy számítógép generálta volna a levelet – egyszerre gyakran több ezer feliratkozónak. Az AI eszközei képesek arra, hogy elemezzék a vásárlói magatartást és az érdeklődési köröket, és az ezek származó adatokból mindenki számára a legmegfelelőbb tartalmat állítsák elő. Személyre szabottan és emberinek tűnő módon.