Ha régi weboldalad és/vagy több száz, netán több ezer oldalnyi tartalmad van, amik nem hoznak látogatót, nem adnak hozzá a konverziókhoz, nem teljesítenek jól, és nem tudod, mit kezdj velük, akkor ez a cikkünk neked szól. Nem igaz, hogy a több kontent mindig jobb, viszont az sem mindegy, hogyan állsz neki a szelektálásnak, a felesleges tartalmak és a még menthetők szétválogatásának. Ehhez adunk most útmutatást.

Egy vezető SEO magazin szakemberéhez érkezett a kérdés, hogy mi a teendő akkor, ha egy 20 éves weboldalon számtalan nem jól teljesítő, régi kontent szerepel, illetve hogyan lehet ezeket eltávolítani úgy, hogy a takarítás ne befolyásolja negatívan a weboldal rangsorolását. A senior SEO és digitálismarketing-szakember szerint nagyon nem mindegy, milyen tartalmat hagyunk meg, melyeken módosítunk és melyeket dobjuk ki, hiszen a jó tartalom az organikus forgalomgenerálás egyik legalapvetőbb eszköze. Nem minden kontent ugyanolyan fontos, és az elavult, irreleváns vagy alulteljesítő tartalom visszafoghatja a weboldal sikerességét, ezért is érdemes megválni tőlük. Az alábbi lépések mentén mutatjuk, hogyan érdemes kiszűrni, hogy mely tartalmaknak járt le az ideje.

1.) Kontent audit és elemzési szempontok

Az első lépés a széna és a szalma kiválogatásához egy alapos elemzés, vagyis egy kontent audit lebonyolítása egy megbízható szoftver (pl. Screaming Frog, SEMrush stb.) használatával. Az elemzés eredményeként tisztán kell látnod a webhelytartartalmak teljesítményét, versenyképességét, minőségét és relevanciáját a célközönség számára. Ehhez a top SEO mutatók figyelembe vétele javasolt, mint például az oldalletöltési idő, a megtekintések száma, az átkattintási arány, a forgalom (látogatók száma), a visszafordulási arány, az oldalon eltöltött idő, a felhasználói interakciók (mikro-elköteleződések, kommentek, vélemények, értékelések) és a konverziós arány.

A technikai problémákra a lassú oldalbetöltés, a magas visszafordulási arány is felhívhatja a figyelmet, az alacsony láthatóság (megjelenések száma) és átkattintási arány a relevancia és a versenyképesség hiányát mutathatja, az oldalon eltöltött idő, a konverziós arány és a felhasználói visszajelzések pedig a tartalom hasznosságáról és minőségéről informálhatnak.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a nem jól teljesítő oldalaknak milyen jelentősége van a weboldal célja és a felhasználók szempontjából. Ha a tartalom már nem támogatja a cégünk célkitűzéseit és stratégiáját, akkor érdemes lehet eltávolítani az oldalról. Ugyanígy, ha a tartalom alacsony minőségű, nem releváns és nem hasznos a célközönség számára, valószínűleg jobb megválni tőle, főleg ha aránytalanul sok munka lenne a javítása. A nagyarányú elavult, irreleváns és értéktelen tartalom akár a teljes weboldal pozícióját is veszélybe sodorhatja a hasznos tartalom elv értelmében, így a felhasználói szemszögre extrán érdemes odafigyelni. Mint ahogy akkor is érdemes megfontolni a szelektálást – vagy az indexelés ideiglenes letiltását, amíg nem orvosoljuk a problémát –, ha egy tartalom erősen negatív visszhangot vált ki a látogatókból, és rossz fényt vethet a cégünk megítélésére, reputációjára, hitelességére.

A nem jól teljesítő oldalak javítása idő- és erőforrás-igényes, így nagy mennyiségnél a manuális javítás nem éppen megtérülő vállalkozás. Éppen ezért több száz alulteljesítő, alacsony láthatósággal és minimális vagy nulla organikus forgalommal rendelkező oldal esetén ésszerű döntés az eltávolítás.

A stratégiailag fontos vagy felhasználói szempontból releváns oldalakat, amik bár aktuálisan nem tudnak versenyre kelni a más hasonló tartalmakkal, nem jó ötlet kidobásra ítélni.

Ilyen esetekben gondoskodjunk az oldalak (rendszeres) frissítéséről, ami elősegíti a jobb rangsorolást és a felhasználói élmény javulását. A nem jól muzsikáló, de jelentős oldalak tartalomoptimalizálással nemcsak menthetők, de hasznos és értékes részévé válhatnak a weboldalunk sikerességének.

Ha azzal szembesülünk, hogy relatíve jelentős a nem jól teljesítő, rossz minőségű oldalak aránya a webhelyen, az is megoldás lehet, ha az ilyen oldalakat ideiglenesen kivonjuk a forgalomból az indexelés alóli letiltásukkal (és 302-es átirányítással), amíg dolgozunk a minőség feljavításán, hogy aztán később valóban hasznos tartalomként járuljanak hozzá a weboldalunk sikerességéhez.

2.) Oldaltípusok szétválasztása: örökzöld, szezonális és egyszeri tartalmak

Az előbbi szempontok a teljesítményről, felhasználói és stratégiai szempontokról szóltak. A stratégiai szemszöghöz kapcsolódik még, hogy egy tartalom folyamatosan képes-e potenciálisan forgalmat generálni, avagy csak egy rövidebb időperiódus (például egy kampány) alatt volt jelentősége. A mai napig releváns, ámde nem versenyképes kontentet egyértelműen érdemes módosítani és optimalizálni (az információkat frissíteni, tényekkel, adatokkal, képekkel bővíteni, linképítéssel támogatni), hogy javítsunk a teljesítményükön, míg az idővel elavuló, egyszeri tartalmakra valószínűleg nem érdemes erőforrást áldozni, hanem egyszerűbb őket kivonni a forgalomból. Ha egy „örökzöld” oldalt valamilyen okból mégis törölni szeretnénk, ne hagyjuk veszni a tartalmat, hanem használjuk fel más célokra, például egy új oldalon, social media posztokban, blogbejegyzésben.

Azonban az időérzékenységet ne keverjük össze a szezonalitással! Amíg az egyszeri, elavult és már nem releváns tartalmakat a legjobb, ha egy az egyben eltávolítjuk, az időszakosan látogatót hozó (pl. karácsonyhoz és más ünnepekhez kapcsolódó) oldalak nagyon is értékes elemei a weboldalnak. Az oldaltípusok szétválogatására a kontent audit elvégzésekor mindenképp ügyelni kell, ahogyan arra is, hogy a szezonális oldalak teljesítményét kizárólag kampányidőszak után – az előző év hasonló időszakával összevetve – értékeljük.

3.) Technikai teendők oldaltörlés előtt

A nem megfelelő tartalmak eltávolítása előtt alkalmazzunk végleges (301-es) átirányítást létező, jól működő, releváns oldalakra, hogy ne veszítsünk értékes backlinkeket (külső linkeket), illetve ne legyünk tele törött belső linkekkel, amik a weboldalunkon a törlendő oldalakra mutatnak. Az átirányítás és linkellenőrzés mellett frissítsük a webhely sitemapjét és a robots.txt fájlt is, hogy segítsük a keresőmotorokat az új oldalstruktúra felismerésében.

4.) Utólagos monitorozás és eredményfigyelés

Az alapos elemzés és technikai előkészítés után megtörténhet az értéktelen oldalak eltávolítása, ez azonban nem jelenti, hogy készen is vagyunk a feladattal. Kisebb vagy nagy mennyiségű tartalom kikukázása szinte mindig hatással lehet a webhely rangsorolására is. Hogy ez a hatás a lehető legpozitívabb legyen, fontos gondosan megtervezni és végrehajtani a folyamatot, valamint figyelemmel kísérni a változásokat a keresőmotorok eredményeiben és a webhely teljesítményében. Kövessük nyomon az eredményeket az analitikai toolban (pl. GA4), amit használunk a weboldaleredmények figyelésére, de ne várjunk azonnali javulást.

Időbe telhet, mire a weboldalunk rangsorolása stabilizálódik egy nagyobb volumenű kontenttakarítás után. Ugyanezen okból akkor sem kell kétségbe esni, ha a változtatások után esetleg romlanak egyes SEO mutatók. Ebben az esetben győződjünk meg róla, hogy valójában mi okozza a visszaesést, illetve hogy az indexelés tükrözi-e a változásokat a weboldalunkon, vagy a keresőmotorok még nem jutottak el a megújult webhelystruktúra feltérképezéséig.

Összefoglalásul: a közhiedelemmel ellentétben hasznos tartalomstratégia a mennyiség helyett-mellett minőségre is törekedni, és az arányok javítása érdekében az értéktelen tartalmaktól megszabadulni a weboldalunkon. Átfogó elemzés és tesztelés nélkül azonban ne fogjunk bele a nagytakarításba, és győződjünk meg róla, hogy az alulteljesítő oldalak esetében valóban az eltávolítás a legjobb megoldás a frissítéssel ellentétben. A végleges döntés után hajtsuk végre körültekintően a kijelölt oldalak eltüntetését és átirányítását, illetve utólag figyeljük a méréseket és felhasználói reakciókat. A kontentoptimalizálás- és takarítás végső célja, hogy a látogatói igényekhez és az üzleti célokhoz igazítsuk a tartalmat.