A vásárlói döntések meghozatalában kulcsfontosságú szerepet játszanak a termékfotók, melyekre a fogyasztók háromnegyede támaszkodik. A vizuális megjelenítés hatékonyságát bizonyítja, hogy a kiváló minőségű termékfotókkal rendelkező termékek az alacsony minőségűvel illusztráltakhoz képest 94 százalékkal nagyobb konverziós arányt produkálnak.

Azok az online áruházak, amelyek termékeiket fényképekkel illusztrálják, 95 százalékkal több organikus forgalmat generálnak. A termékek vizuális megjelenítésének fontossága ellenére a vásárlók 22 százaléka csak azért küldi vissza a megrendelt árut, mert az eltér a weboldalon már látott képtől.

Egy, a  HTF Market Report által a közelmúltban közzétett tanulmány szerint a globális e-kereskedelmi termékfotózás piaca jelentős növekedés előtt áll. A piac mérete 2024-ben 2,5 milliárd dollár volt, és előrejelzések szerint 2032-re eléri a 7 milliárd dollárt, éves átlagos 16 százalékos növekedési rátával számolva. Ezt a dinamikus fejlődést elsősorban az e-kereskedelmi szektorban tapasztalható növekvő igény hajtja a minőségi termékfotózás iránt.

Termékfotózás, mint ízfokozó

Az e-kereskedelem kezdeti időszakában a termékképek egyszerűek és alacsony felbontásúak voltak, gyakran egy sima háttér előtt helyezték el őket. A technológiai korlátok és a szűkös sávszélesség miatt a vásárlóknak csak korlátozott vizuális élményben volt részük, de ahogy a technológia fejlődött, úgy nőtt a termékfotók minősége is. A nagy felbontású képek megjelenésével a vásárlók még alaposabban szemügyre vehették a termékeket, úgy mintha azok a kezükben lennének. A professzionális termékfotók megjelenése az e-kereskedelemben  jelentősen növelte  az online vásárlások konverziós arányát.

A mobilos vásárlás és a közösségi média térhódításával újabb mérföldkőhöz érkezett az e-kereskedelem vizuális világa. A képek optimalizálása a kisebb képernyőkhöz és a közösségi média platformok megjelenése az interaktivitás révén jelentősen növelte a vásárlói élményt és a márkahűséget. A legújabb trendek között találjuk a 360 fokos nézeteket és a kiterjesztett valóság (AR) technológiát, amelyek még gazdagabb és személyre szabottabb vásárlási élményt nyújtanak.

Ahogy a technológia folyamatosan fejlődik, a termékfotózás is újabb innovációkkal bővül majd. Ezek közül is kiemelkedik a mesterséges intelligencia és a személyre szabott virtuális próbafülkék megjelenése.

A folyamatos növekedésért folytatott globális kereskedelmi küzdelemben, ennek megfelelően egyre  csak nő az igény a termékfotók iránt. Bár a technológia fejlődés a hagyományos értelemben vett klasszikus termékfotókat aligha szorítja majd ki teljesen, ezek egyre inkább a niche/luxus kategóriás árú termékek sajátjaivá lesznek. Ellenben a generatív, algoritmikus megoldások piaca a képgenerátor AI alapú szolgáltatásoknak köszönhetően robbanásszerűen kinő majd.  Arról továbbra sincs szó, hogy ne lenne szükség hagyományos termékfotók készítésére! Annál is inkább, mert  az adott termékeket továbbra is le kell majd fotóznia valakinek az AI eszközök számára. Ezek feldolgozása és utómunkálatai azonban az olyan eszközöknek köszönhetően, mint az Adobe Firefly, Pebblely vagy Claid.AI végzik majd.

AI-alapú képgenerátort tessék!

Az egykor prémium árú dobozos grafikai szoftvereiből hatalmasra nőtt Adobe az elsők között ugrott fel a AI képgenerátor vonatra is. A mesterséges intelligencia (AI) az első jelentős hatását a fotóiparra a 2010-es évek elején kezdte kifejteni. Kezdetben az AI-t főként fotószerkesztésre és -javításra használták, amely segítette a fotósokat az utómunkálatok felgyorsításában.

Ahogy azonban az MI-technológia fejlődött, elkezdte átalakítani a termékfotózás minden szakaszát, az elkészítéstől az utómunkálatokig és azon túl.

Az AI-alapú szoftverek ma már olyan feladatokat végeznek, mint a színkorrekció, a háttér eltávolítása és a retusálás lenyűgöző pontossággal. Az Adobe Sensei és a Luminar AI például gépi tanulási algoritmusokat alkalmaz, hogy felismerjék a tárgyakat, állítsák a megvilágítást, és automatikusan javítsák a képeket. A termékfotózásban ez megszünteti a manuális szerkesztés szükségességét, csökkentve az idő- és energiaigényt a kereskedelmi célú képek előkészítése során.

Profi kinézetű képeket mindenkinek?

Létezik persze a virtuális vagyis CGI termékfotó generálás lehetősége is. Az MI-alapú CGI forradalmasította azon márkák munkáját, amelyek kiváló minőségű képeket szeretnének előállítani anélkül, hogy a termékeket fizikailag lefotóznák. Az AI képes hiperrealisztikus 3D modellek és renderelt képek létrehozására, amelyek különböző szögekből, színekben és konfigurációkban jeleníthetők meg. Az olyan e-kereskedelmi óriások, mint az IKEA és az Amazon, például virtuális fotózást alkalmaznak, hogy élethű képeket készítsenek bútorokról és elektronikai termékekről.  Így pedig képesek a teljes termékvonalat hagyományos fotózás nélkül is bemutatni.

Az utóbbi években már az egyszerű felhasználók számára is kínálnak a fejlesztők mesterséges intelligenciával működő mobilalkalmazásokat és szoftvereket, amelyek valós idejű szerkesztési funkciókat kínálnak. Így tényleg bárki számára lehetővé téve még a kezdő fotósok számára is, hogy professzionális kinézetű képeket készítsenek.

Az olyan alkalmazások, mint a Snapseed és a PhotoRoom, azonnal eltávolítják a hátteret, korrigálják a megvilágítást, és szűrőket alkalmaznak, így a felhasználók fejlett készségek nélkül is kifinomult eredményeket érhetnek el. A termékfotózás demokratizálása lehetővé teszi a kisvállalkozások és vállalkozók számára, hogy meggyőző termékfotókat készítsenek a hagyományos fotózás költségeinek töredékéért.

Elmosódó határok

Az MI által vezérelt kiterjesztett valóság (AR) a termékfotózás egy újabb határterülete. Az AR lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy virtuális térben lépjenek interakcióba a termékekkel, ahogy azt például a Sephora és a Warby Parker márkák kínálják. A vásárlók „felpróbálhatják” a sminkeket vagy szemüvegeket az okostelefon kameráin keresztül, ami segít nekik tájékozottabb vásárlási döntéseket hozni.

A változás annak ellenére elkerülhetetlen, hogy az egyre fejlettebb AI eszközöknek köszönhetően egyre inkább elmosódik majd a határ a valódi és digitálisan előállított termékfotók között. Az, hogy ez mennyiben könnyíti majd meg a felhasználók és az e-kereskedők életét  továbbra is kérdés marad. Azt azonban hogy ezeket ignoráljuk, aligha tehetjük majd meg a jövőben, álljunk a kassza bármelyik oldalán.