A test méretpontos szkennelése a divatipar jövője?

A test méretpontos szkennelése a divatipar jövője?

Nemcsak a vásárlók, de a ruhanemű-kereskedők, a divattervezők és a varrodák is jól járnak azzal, ha pontosabb képet kapnak a fogyasztók méretadatairól és testalkatáról. Ebben pedig úgy tűnik, nem az AR, hanem egy másik technológia kapja a főszerepet.

Nem úgy áll, mint a modelleken

Amióta csak létezik online divatcikk-kereskedelem, a visszaküldések és a negatív visszajelzések elsöprő többsége esetében a nem megfelelő méret vagy szabás az indok. A boltban a vásárló fel tudja próbálni a ruhát, ami tetszett neki, online a termékfotókra vagy modellvideókra kell támaszkodnia, jobb esetben van valamilyen AR-megoldás is. Ebből sokszor az lesz, hogy kinézte a weboldalon, megrendelte, de próba után már nem tetszik, máshogy áll rajta, mint a modellen, túl kicsit vagy túl nagyot vett – nyilvánvalóan ez a leggyakoribb ok és magyarázat. A kereskedő ilyenkor nem tehet mást, mint kicseréli vagy visszaveszi az árut, mindkettő veszteség, a vásárló pedig az esetek többségében csalódott.

Az AR már nem elég

A német Zalando bejelentette, hogy felvásárolja a Fision nevű svájci céget, aminek fő terméke a Meepl mobilos testszkenner-megoldás, amit egy virtuális próbafülke egészít ki. Az alkalmazást beépítik a Zalando platformjába, amitől a német divatkereskedelmi cég jobb ügyfélkiszolgálást remél, hiszen jobb méretajánlásokat tud majd adni a vásárlónak.

Korábban több márka próbálkozott a kiterjesztett valósággal, de ez főként a sminktermékek és a lakberendezés területén lett sikeres – nem véletlenül. A smink nagyon hasonlóan viselkedik minden arcon. A kanapét bármilyen helyre be lehet illeszteni, ahol elfér. A ruha azért elég más műfaj. Nemcsak azért, mert rajtunk van, vagyis szinte eggyé válik velünk, hanem mert rengeteg testalkat létezik. A textilnek pedig sok más egyéb tulajdonsága is van a kinézetén kívül. Például az adott fazon másként esik egy vékony testalkatú emberen, mint egy sportosabb vagy akár molett vásárlón, még akkor is, ha a konfekciómérete nagyobb. A szabás vonala és az anyag vastagsága jelentősen befolyásolja azt is, mennyire simul vagy áll el a testtől a ruha.

Méretpontos testmodell és virtuális próbafülke

Az új alkalmazással a vásárló képes lesz saját testéről méretpontos modellt készíteni, ennek segítségével pontosabb ajánlásokat kaphat az alkalmazástól arra vonatkozóan, melyik ruhadarabot érdemes megrendelnie. A márkák pedig most először szerezhetnek első kézből információt arról, hogy választékuk mennyire felel meg a célközönség méretének és igényeinek, ami hosszú távon lehetővé teszi számukra, hogy jobban illeszkedő ruhadarabokat gyártsanak.

Az Meppl ismertetőjét megnézve az alkalmazás egyébként tényleg forradalminak tűnik. A kijelzőn megjelenik egy valóban méretpontos modell, ami pontosan olyan alakú, mint a beszkennelt test. Ezután a virtuális próbafülkében rápróbálhatjuk a ruhákat, amik úgy fognak kinézni, ahogyan az élőben is látszana.

 

Mindez nagyon egyszerűen működik: az applikáció az okostelefon vagy tablet kameráján keresztül több szögből felvételeket készít a felhasználóról, miután bekérte tőle a nemét, magasságát és testtömegét. Ezután megjeleníti a sziluettjét és pontos méretadatait, majd azonnal kiírja az elsődlegesen és másodlagosan ajánlott konfekcióméretet, és rögtön tud konkrét termékajánlásokat is adni. Az egész különben olyan, mint egy játék, kifejezetten szórakoztató.

A testszkennelés a divatipar jövője?

A testszkennelési iparágban a legnagyobb úttörőnek talán az Alvanon számít: 20 éve fejlesztenek divattervezési és e-kereskedelmi célra ilyen megoldásokat, és természetesen abban hisznek, hogy ez a jövő útja. Szerintük a tökéletesen passzoló farmer csak egy szkennelésnyi távolságra van, de ez a kijelentés csak akkor igaz, ha nagyon komoly integráció valósul meg a vásárló, az értékesítési felület és a gyártó között. Szerintük a technológia 1-2 éven belül már elég fejlett lesz ahhoz, hogy valóban forradalmasítsa a divatipar működését, a próbababák, konfekcióméretek, a ruhagyártás és a kereskedelem terén egyaránt. Az Alvanon eddig 30 millió testet szkennelt be világszerte.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!