Az Econsultancy és Decibel piackutató cégek által készített, és nemrégiben publikált kutatás szerint komoly összefüggés mutatható ki az egyes cégek valós kereskedelmi teljesítménye és a felhasználóinak digitális élménye között.

A The State of Digital Experience and Conversion in 2021 report az idén februári felmérés eredményeit a még 2019 végén, a koronavírus-járvány kitörése előtt készült korábbi felmérés eredményeivel hasonlították össze. A meglehetősen szofisztikált technikákra épülő kutatás során 300 angol és amerikai cég tevékenységét vizsgálták 2021 februárjában, és a szokásos kvantitatív vezetői interjúkon túl a felmérésben szereplő vállalatok teljes onlinemarketing-jelenlétét és kereskedelmi teljesítményét is összevetették.

A digitális megjelenés mint a növekedés hajtóereje

A Covid-19 megjelenése számos, korábban is jól látható trend berobbanásának ágyazott meg, a vásárlók online csatornák felé kényszerülése pedig sok területen évekkel gyorsította fel a már meglévő folyamatokat. A digitális vásárlási márkaélmény jelentősége pedig ennek köszönhetően még inkább előtérbe került.

A vásárlókkal való online interakció optimalizálása új lökést kapott, hiszen a megnövekedett igényeket kiszolgálni csak megfelelően optimalizált csatornákon volt lehetséges. Egy weboldal vagy applikáció bedőlése a pandémia idején komoly kereskedelmi károkat okozhatott egy-egy márkának – nem véletlen, hogy a folyamatos online elérhetőséget a megkérdezettek 49 százaléka gondolta kulcsfontosságúnak kereskedelmi szempontból.

A digitális jelenlét egyre jobban befolyásolja a kereskedelmi teljesítményt
A kereskedelmi siker szempontjából legfontosabb tényezők a digitális térben.

Az online megjelenés másik legfontosabb témájának az ügyvezetők a konverziókat, azaz eladásokat nevezték meg: jelentősen emelkedett 2019-hez képes azok aránya, akik kritikusnak gondolták a konverzió növelését a kereskedelmi siker szempontjából. Míg 2019-ben csupán 33 százalékuk gondolta kritikus mérőszámnak a konverziót egy-egy webshop esetében, addig idén már 43 százalék gondolta így, míg az applikációknál a két évvel ezelőtti 37 százalék helyett már 47 százalék nevezte elsőrendű fontosságúnak a konverziós arányt.

A hosszútávú stratégia hiánya

A kutatás szerint minden vállalkozás törekszik arra, hogy hosszútávú üzleti stratégiával készüljön a nem túl közeli jövőre, az online területen azonban olyan gyorsan változnak a fogyasztói elvárások és igények, hogy nagyon nehéz hosszútávú stratégiát kidolgozni.

Mint azt a lenti ábra is jól illusztrálja, a stratégiai tervezés az utóbbi időben meglehetősen háttérbe szorult, és a vállalkozások leginkább tűzoltás-üzemmódban próbálnak megfelelni az egyre változó vevői igényeknek.  Az egy évvel ezelőtti 41 százalék helyett idén mindössze a vállalatok vezetőinek 35 százaléka tartotta a legfontosabb prioritásnak az üzleti stratégia megtervezését.

Ez persze tökéletesen érthető a tavalyi, meglehetősen kaotikus év fényében, és utólag sokkal egyértelműbb, hogy miért a rövid távú, taktikai jellegű optimalizáció volt jellemző a vállalatokra.

A hosszú távú stratégiák háttérbe szorulása
A hosszútávú stratégiák háttérbe szorulása.

Az automatizáció és az öntanuló rendszerek előretörése

Pozitív változás történt ugyanakkor a fejlett gépi tanulásos technológiák elfogadottságának terén. A vizsgált cégek mintegy 16 százaléka használ öntannuló algoritmikus megoldásokat, hogy személyre szabott vásárlási élménnyel szolgálja ki felhasználóit, jelentősen növelve ezen alkalmazások és weboldalak konverziós arányát.

2019-ben még csak a cégek 11 százalékánál volt jellemző ezek használata. Az automatizációt és gépi öntanuló algoritmusokat leginkább az üzenetküldés és termékajánlók hatékonyságának növelésére használják a vállalkozások.

A digitális élmény optimalizációjának szolgálatában egyre többen használják a felhasználók tevékenységét rögzítő és elemző eszközöket, valamint a heatmapeket: ezek aránya a 2019-es 43 százalékról 62 százalékra ugrott, illetve a webanalitikai eszközöket, amelyeket a korábbi 69 százalék helyett immár a cégek 78 százaléka használ nap mint nap.

Szintén az online vásárlási élmény fontosságának az előretörését jelzi, hogy a megkérdezett cégeknél tízből négy már saját, házon belül fejlesztett eszközzel méri a felhasználóik érzelmi reakciót az egyes weboldalon vagy alkalmazásban történő változtatások kapcsán.

A tanulmány egy e-mail cím és néhány személyes alapadat megadásáért cserébe ingyenesen letölthető a Decibel weboldaláról.