A visszaküldött áruk kezelése az e-kereskedők legnehezebb logisztikai feladata. A probléma súlyát mutatja, hogy a reverse logistics menedzselése a logisztikai szakma egyik önálló ágává növi ki magát.

Régi szabály az elektronikus kereskedelemben, hogy a webáruházaknak és a logisztikai cégeknek jól kell tudniuk együttműködni a visszaküldött áruk kezelésében. A szállítás a reverse logistics kritikus része – idézte Tony Sciarrottát, a Reverse Logistics Association igazgatóját a Transport Topic hírportál.

A kereskedőhöz visszaküldött áruk három-négyszer annyi kézen mennek át, mint a vevőhöz kikézbesített termékek. Minden ilyen érintkezés növeli a költségeket. A folyamat kezelése nem csupán költségekkel jár, hanem hatással van a kereskedő imázsára, a fogyasztó tapasztalataira és vásárlói lojalitására – teszi hozzá ehhez Carlton Farr, az e-kereskedelmi fulfillmenttel foglalkozó Radial Inc. elnökhelyettese. Általában kétszer annyi szállítással és munkaerőköltséggel, illetve tárolással jár az áru visszaútja, mint az eredeti értékesítés. Üzleti nézőpontból nézve a fogyasztók sokszor nem cserélik másikra az árut vagy nem helyettesítik valamivel, így a visszaküldés felzabálhatja az e-kereskedő profitrátáját.

A Radial végzett egy felmérést ezer amerikai vállalt körében. Farr elmondása szerint a cégvezetők hatvan százaléka szerint a reverse logistics legnagyobb kihívása az áruk újracsomagolásának, illetve raktározásának költsége. Főként az olyan termékeké, amelyeket a fogyasztó nem cserél be. Az e-kereskedők 43 százaléka említette meg, hogy ez nehezíti a profitráta megtartását.

Az amerikai kiskereskedelmi szövetség (NRF) jelentése szerint 2023-ban a visszaküldött áruk értéke az online kereskedelemben elérte a teljes értékesítés 17,6 százalékát. A termékek összértéke 247 milliárd dollár volt. Ez Magyarország éves GDP-jének több mint 120 százaléka.

Az áttekinthető áttekinthetetlenné válik

Amikor egy kereskedő megkapja az árut a gyártótól, az rendezetten, egyforma dobozokban van, ám a visszaküldött termékek esetén a raklapokon a legkülönbözőbb áruk keveredhetnek – mondta a probléma alapjait boncolgatva Scot Case, az NRF elnökhelyettese. Különösen sok gond adódik a ruházati cikkekkel. Az e-kereskedők beszámolói szerint ezeknek az áruknak a negyede is visszakerülhet. A számozások országonként eltérőek, a színek nem egyeznek a vevő képernyőjén látottakkal – mindez utólag derül ki.

Az ingyen visszaküldési lehetőséggel visszaélők problémájára hívja fel a figyelmet Statish Jindel, az SJ Consulting tanácsadó cég szakértője. Az ilyen áruk csak árengedménnyel értékesíthetők újra, ami komoly bevételkieséssé áll össze. Amikor egy termék visszakerül a feladóhoz, a logisztikai cégnek és a kiskereskedőnek ellenőriznie kell. Egy nem egyszerűen munkaerő-igényes feladat, hanem bizalmi munka, aminek van egy költsége – mondta Evan Armstrong, az nevét viselő logisztikai tanácsadó cég vezérigazgatója. Csak az kerülhet újra forgalomba, amely megfelelő állapotban van.

Tipikus probléma még, hogyan miként lehet elkerülni a kisebb csomagok egyenkénti szállítását.

Jó megoldás lehet a reverse logistics kiszervezése

Sok kiskereskedő úgynevezett 3PL szervezethez, azaz logisztikai szolgáltatásukat harmadik félnek nyújtó céghez szervezi ki a visszaküldött áruk kezelését. Szakértők szerint egy sokszor jobb menedzsmentet, a feladatok gyorsabb és olcsóbb végrehajtását eredményezi. A 3PL vállalkozások ugyanis éppen a bonyolult logisztikai feladatok ellátásában jók.

Armstrong megjegyzi azt is, hogy a visszaküldések jó szervezésével, a kiszállítások összehangolásával elérhető az is, hogy a vásárló egyszerre kapja meg a csereterméket és adja vissza a visszaküldendő árut. Hasonlóan jó szervezés kérdése, hogy a futárszolgálat egy füst alatt intézze a ki- és a visszaszállításokat. Sciarrotta nem mond nagy újdonságot azzal, hogy a reverse logistics területén két módszerrel javítható az e-kereskedők helyzete:  1) mérsékelni kell a visszaküldéseket, miközben 2) hatékonyabbá kell tenni a feldolgozásukat. Ebben a kulcsszereplők a szállítók, akik mindenképpen üzleti lehetőséghez jutnak, akármilyen irányban haladjon is az áru.

A másik kritikus kérdés az áru forgatása abban a szellemben, hogy egyfajta körforgásos gazdaságban mozogjon az új és a használt áru. Eközben a mesterséges intelligencia egyik ígérete, hogy segít jobban informálni a vásárlókat a termékekről. Így csökkenhet a félreértésekre visszavezethető visszaküldés. Az MI-nek emellett a következő három-öt évben kulcsszerepe lesz a reverse logistics szervezésében. Csak a mesterséges „agy” képes „fejben tartani” azt a rengeteg kombinációt, ahogy az áruk egyik kézből a másikba kerülhetnek. A tipikus lehetőségek „tudatában” aztán mint egy jó közlekedési rendőr, a fogalomhoz igazodva irányíthatja az áruk haladását.

És akkor egy kis hazai vonatkozás:

Nem kell a probléma magyarországi vonatkozását illetően messzire menni. A visszaküldött áru (illetve ennek egy speciális halmaza: az át nem vett és így visszaküldött áru) problémájának kezelése azonban nálunk már rendszer szinten megkezdődött! Legalábbis: van reményt keltő, előre mutató megoldás.

Az idei év eddigi legfontosabb magyar ecommerce bejelentése, hogy a kereskedőknek lehetőségük van most már kiszűrni a notórius utánvéthuligánokat, illetve elkerülni azokat az ügyfeleket, akik e jelentős költséget generáló problémát a legnagyobb arányban előidézik. A Kosárérték is beszámolt arról, hogy  az át nem vett csomagok miatt évente gyakran milliós nagyságrendű károkat elszenvedni kénytelen online kereskedőkön szeretne segyíteni az Ecommerce Hungary Egyesület. A szervezet Kisvállalati és Középvállalati Tagozata beszállt az Utánvét Ellenőr nevű hazai startupba, mely éppen ezt a problémát segít megnyugtatóan kezelni. (A részletekért érdemes alaposan elolvasni az erről szóló cikkünket!)

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!