Értékesítési szövegírásról aktuálisan beszélni úgy lehet, hogy elfogadjuk: a téma hordoz magában feloldásra szoruló ellentmondásokat. Egyrészt, mert e területet sem kerüli el a folyamatos újragondolás, a finomhangolás és az innováció. Másrészt olyan stabil, már-már történelmi lábakon áll, hogy az on-, és offline platformokon is igaz, hogy szinte csak az adott kontextusba kell behelyeznünk.

Az értékesítési szövegírás kifejezés mindkét tagja olyan részei a marketingtevékenységünknek, amelyek tele vannak axiómákkal. A saját stratégiánknak megfelelően ezt akár Facebook posztokba is beépíthetjük, vagy művelhetjük személyesen, egy üzletkötés során is. Esetleg hírlevél formájában postázhatjuk mindezt a meglévő és leendő ügyfeleink címére.

Egy-egy értékesítési folyamatnak számtalan javallott praktikája létezik. Egy remélt vásárlást megelőzően felmérjük az érdeklődő igényeit, termékeink tulajdonságait pedig megpróbáljuk hozzáigazítani. A Wall Street farkasából emlékezhetünk Jordan Belfort gyakorlatára: egy toll eladására szólítja fel a résztvevőket. Mindenki a tollra fókuszál, pedig a lényeg a vásárló.

Sok kérdést kell feltennünk a jó értékesítési folyamat közben, de hitelesnek is kell lenni, és a szimpátiát is el kell nyernünk… Pontosan, jól időzítve kell működnie mindennek, miközben az általános formája az, hogy az interakció csupán néhány szereplőre korlátozódik.

A kombinatorika szövegírási alap

A nehézség az értékesítés szövegírással való kombinálásával kezdődik. Első pillantásra komolyabb nehézség nélkül megugorható az a kihívás, hogy írott szöveggé formáljuk mindazt, amit egy üzletbe betérő vendégen szóban egyébként is alkalmaznánk. Az első probléma azonban máris jelentkezik: a szöveges formában egyáltalán nem ismert, ki “tér be az üzletünkbe”, milyen szándékkal és milyen preferenciákkal.

Az írott szöveg erőssége azonban a skálázhatóságában rejlik: amíg személyesen vagy telefonon egyszerre legfeljebb csak néhány leendő vásárlót tudunk kiszolgálni, írásban akár a végtelen is megcélozható.

Szövegezéseink során tehát érdemes nagy figyelmet fordítani a megszólított ismeretére, megismerésére. Erre léteznek technikák: a buyer persona meghatározásából például hasznos következtetések vonhatók le a félelmeikkel kapcsolatban. Így megismerhetjük, milyen kifogásokat gördíthetnek egy-egy vásárlásuk elé, mivel nincsenek tisztában. Ezen az úton pedig lépésről-lépésre kiépíthetjük a vásárlói bizalmat.

AI a fedélzeten

A megismerésben lehet hasznos számunkra a mesterséges intelligencia használata is. Van abban kockázat, hogy valóban az AI jelenti-e a jövőt a szövegírásban, de e-kereskedőként a haszonélvezői kell, hogy legyünk ennek az új eszköznek.

Könnyebben, gyorsabban és olcsóbban tudunk preferenciákat elemezni, megismerni az ügyfeleink viselkedését. A mesterséges intelligencia jelentőségét nem lehet elégszer hangsúlyozni, a to-do listánkra kötelező felírni, hogy: mint eszközt megismerni, gyakorolni és alkalmazni.

Miután pontosabb képet kapunk potenciális ügyfeleinkről, kiválasztunk egy szövegírói keretrendszert (AIDA, PASP és társai), amit tartalommal feltöltve küldhetünk ki piaci körülmények közé, folyamatosan tesztelve annak hatékonyságát. Vavrek Balázs, amennyiben szükségünk lenne egy kis inspirációra, 30 percben felskiccel egy olyan receptet, ami után beindulhat saját szövegírói gépezetünk.

Történetmesélés a figyelemért folytatott harcban

Olyan mélyen és megmásíthatatlanul ivódott belénk a mesélés hagyománya (szokása, tudománya), hogy szinte észre sem vesszük: ez működteti a képzeletünket és a gondolatainkat. Ez a felismerés hatékony fegyver lehet a kezünkben egy olyan terepen, ahol minden irányból vásárlásra ösztönző impulzusok érik az embereket.

A sztori lehet az, ami az állandóan befolyásolási kísérleteknek kitett ügyfélhez a kulcsot jelenti. Energiát kell fektetnünk olyan történetek létrehozásába, amelyekhez jobban tud kapcsolódni az olvasó. Amelyekkel lebontható a befogadóban meglévő gyanakvás, irritáció és akár a termékkel szembeni ellenállás is.

Szórakoztatjuk, informáljuk, vagyis: végső soron elnyerjük a bizalmát. A fent említett szövegírói keretrendszerek a kontextusnak megfelelő történetekkel fel nem töltése azonban óriási lehetőségek elszalasztásával egyenértékű.

Hangalapú keresés a szövegíráshoz

Inkább csak gondolatébresztőként, mint részletesen kifejtve: a hangalapú keresésre egyre inkább oda kell figyelnie annak, aki a szövegírást az értékesítéshez köti. Hangalapú megoldásokhoz egyre többet és egyre gyakrabban fordulnak a felhasználók. Egymással történő üzenetváltások esetén szinte már megszokott, de kereséseknél is elmondható ugyanez.

Kényelmes és gyors, nem meglepő a népszerűsége. Szövegalkotás folyamán ezt a szempontot érdemes szem előtt tartani. Fontos kulcsszavak beépítése, valamint szakmai kifejezések kerülése alapját képezi a hangalapú keresésnek való megfelelésnek. Vagyis: ahol lehetséges, törekedjünk egyszerű kommunikáció létrehozására.

Összegzés

A szövegírás és az értékesítés alapjai mindent összevetve lényegében kőbe vésettek. Ám, mint a marketingben olyan sok más tényező esetén, itt is igaz, hogy mindez folyamatosan megújul. Új eszközök, új megközelítések és új formák jelennek meg, amivel továbbra is  lendületben tartható a runtinszerűvé vált értékesítési szövegírásunk.