Hogyan érd el, hogy a területeden hiteles oldalak megosszák egy tartalmad akkor is, ha nincs ilyen célra kimagasló marketingbüdzséd vagy bejáratott kontaktod a legnépszerűbb influenszerekhez, tartalomgyártókhoz? Az egyik válasz a felhőkarcoló (skyscraper) technika alkalmazása, amely bizonyítottan hatékony linképítési, tartalomkészítési és forgalomnövelési eszköz is egyben. Mutatjuk lépésről lépésre, hogyan alkalmazd magabiztosan. 

A skyscraper vagy felhőkarcoló technika egy népszerű tartalommarketing és keresőoptimalizálási stratégia, amelyet Brian Dean, a Backlinko alapítója fejlesztett ki. Dean 2015-ben tette közzé az eredményeit, amelyek tanúsága szerint egy skyscraper tartalommal 2 hét alatt megduplázta a teljes weboldala (nemcsak a tartalom) organikus forgalmát. A Google 200 rangsorolási tényezőit gyűjtötte össze egy blogposztban, amelyet azóta is folyamatosan naprakészen tart.

A szemléletmód alapja, hogy az emberek mindig a legkiemelkedőbb dolgokra emlékeznek (a világ legmagasabb épülete, a világ leggazdagabb embere stb.), ellenben a legtöbbünknek nehezére esne folytatni a sort, és megnevezni a harmadik, hetedik, tizedik “leget” a sorban. Erre alapozva Dean szerint a kiemelkedő tartalom is nagy népszerűségre tehet szert egy adott iparágban. Bár a technika eredményességének mértéke iparágfüggő is lehet, a Hubspot tesztje és  esettanulmányok is bizonyítják, hogy 2023-ban is hatékonyan alkalmazható, amennyiben helyes a kivitelezés.

A felhőkarcoló linképítési stratégia lényege, hogy kiválasztunk egy témát vagy kulcsszót egy adott iparágon belül, majd megtaláljuk az aktuálisan legnépszerűbb tartalmakat (azaz a „legmagasabb épületeket”) ezen a területen, és ezekre építkezve létrehozunk egy még “magasabb épületet”, még jobb tartalmat. A felhőkarcoló kontetet aztán eljuttatjuk a célközönséghez.

De hogyan is kell ezt kivitelezni? Megmutatjuk!

1.) Kutatás és elemzés

Válassz egy releváns témát/kulcsszót!

Először is, válassz egy specifikus témát vagy kulcsszót a szakterületeden a felhőkarcoló kontent alapjául. Ezután kutasd fel a témáddal kapcsolatos kiemelkedő és népszerű tartalmakat. Használd a Google-t vagy más keresőmotort, és fókuszálj a top 10 organikus találatra, hiszen ezeket találta a Google is a legrelevánsabbnak az általad választott témában/kulcsszóra.

Gyűjts össze a tartalmi jellemzőket!

Miután elkészült a kb. 10 elemből álló listád, jöhetnek az elemzés lépései. Először is, vizsgáld meg a tartalmak jellemzőit. Nézd meg a legnépszerűbb tartalmak struktúráját és stílusát, hogy lásd, mi jön be a felhasználóknak. Milyen terjedelműek az adott tartalmak? Hogyan vannak felépítve? Milyen formátumot követnek (pl. útmutató, lista, infografika)?

Alapvető összefoglalót adnak, vagy részletes és mély elemzést végeznek? Inkább elméleti áttekintést nyújtanak vagy gyakorlati tippeket sorolnak? Mikor készültek/frissültek ezek a tartalmak? Mennyire mutatnak fel friss és naprakész ismereteket?

Térképezd fel a linkprofilt!

A legtöbb szoftver megmutatja a tartalmakhoz kapcsolódó backlinkek számát és hivatkozó domaineket is. Vizsgáld meg, mely weboldalak hivatkoznak a jelenlegi top tartalmakra, és milyen kontextusban. Valóban relevánsak ezek a téma/iparág szempontjából? Amennyiben igen, jegyezd fel őket, mert a harmadik fázisban, a tartalom terjesztése során ezek is értékes kapcsolatok lesznek.

Végezz forráskutatást is, azaz nézd meg, hogy milyen forrásokra hivatkoznak a népszerű tartalmak. Több hiteles forrásra építkeznek? Ellenőrizhető módon, vagy csak szóban hivatkoznak? Felhőkarcoló tartalom készítésénél győződj meg róla, hogy minden esetben kattintható linkekkel is hivatkozol releváns statisztikákra, szakértőkre, tanulmányokra, médiaproduktumokra. Sőt, a hitelesség jegyében belinkelheted azokat a cikkeket is, amelyekre építed a saját felhőkarcolódat.

További fontos népszerűségi tényező, hogy  hogy egy oldal mennyi közösségi megosztással rendelkezik (like, megosztás, komment). A legtöbb SEO szoftver ezt is megmutatja. Olvass bele a kommentekbe: milyen visszajelzések érkeztek az adott tartalmakhoz? Milyen pozitív és negatív visszajelzések, kérdések, problémafelvetések érkeznek az olvasók részéről?

Ezek alapján azonosítsd azokat a témákat, amelyeket a jelenlegi kiemelkedő tartalmak nem, vagy csak felszínesen érintenek, illetve azokat a területeket, amelyekben nem igazán erősek a fenti tényezők közül (források, backlinkek, közösségi megosztások). Ezeknek a hiányosságoknak a felfedezése mutatja meg, hol tudsz előnyt szerezni a versenytársakkal szemben, illetve miben tudsz te többet, jobbat nyújtani a célközönségnek.

2.) A felhőkarcoló tartalom létrehozása

Hogyan készíts jobb kontentet a jelenlegi ellenfeleidnél? Íme a 3 fő szempont, amelyek mentén érdemes elindulnod.

Legyen hosszabb, részletesebb és strukturáltabb a tartalmad!

Bár az ideális terjedelem sok mindentől függ (tartalom és kulcsszó típusa, téma, iparág stb.), a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hosszabb formátumot gyakran jobban szereti a Google algoritmusa – noha a Google ezt így soha nem jelentette ki. Az üres semmitmondást persze mellőzük; törekedj mindig minél kidolgozottabb és részletesebb anyagot publikálni. Találd meg azokat a szegmenseket, altémákat, nézőpontokat, felhasználói kérdéseket, amelyek a legtöbb népszerű találatnál nincsenek kifejtve, és csapd le a magas labdát: sződd bele a készülő skyscraper tartalmadba ezeket a pontokat is.

A terjedelemhez iránymutatásul szolgálhat, hogy a Moz kutatásai szerint a 3000 és 10.000 szó közötti tartalmak kapják jellemzően a legtöbb megosztást a közösségi médiában.

Forrás: Moz

A Backlinko pedig úgy találta, hogy a hosszabb formátum segít a backlinkek generálásában is – még eggyel több érv a hosszabb kontent mellett. Akár tartalomjegyzéket is készíthetsz a cikk elejére horgonylinkekkel, hogy (megkíméljük az olvasót az ínhüvelygyulladástól és a végtelen scrollozástól, illetve hogy) könnyebb legyen navigálni egy masszívabb oldalon.

Forrás: Backlinko

A Backlinko több mint 11 millió Google találatot elemző kutatása nyomán elmondható, hogy az 1400 és 2400 szó (vagy akár még több!) közötti hosszúságú cikkek teljesítenek a legjobban a keresők találati oldalain. És bár a Moz szakértője ebben a videóban jobban árnyalja ezt a leegyszerűsített „ideális tartalomhossz” statisztikát, jó eséllyel “magasabb felhőkarcolót” építhetünk a versenytársakénál, ha bővebb tartalommal állunk elő, mint ők.

Legyen naprakész a tartalmad!

A régebbi, akár elavult infókat is tartalmazó oldalaknál egyértelmű előnnyel indulsz mind a Google algoritmusa, mind a felhasználók szemében, ha friss és naprakész infókat szolgáltatsz. Sőt akár részletesen is kifejtheted, hogy a más helyeken szereplő információk miért nem relevánsak és megbízhatóak ma már.

Legyen vonzóbb megjelenésű a tartalmad!

A megnyerő design erősebb felhasználói élményt és valószínűleg jobb organikus helyezést is biztosít – de reméljük, a minőségi vizuális elemek fontosságát ma már nem kell magyarázni. Töltsd meg a tartalmat informatív képekkel adatok prezentálásához vagy illusztrációs céllal akár. Ágyazz be releváns videókat is olyanok kedvéért, akik kevésbé szeretnek hosszabb cikkeket átolvasni. Készíts vagy találj frappáns infografikát a témában, amely megkönnyíti az összefüggések ábrázolását és befogadását az olvasó számára. Mindeközben viszont törekedj a kohézió megtartására.

Milyen tartalomtípusok a leginkább nyerők a megosztások és backlinkek generálásához? A Moz kutatásai erre vonatkozóan is tudnak adni némi támogatást. A felhőkarcoló tartalom általában blogbejegyzésre épül (a legnépszerűbb típusok között vannak a hogyan csináld (how to), mi, illetve miért kérdésekre válaszoló cikkek), de az infografikák és a videók is bőven versenyben vannak az írott tartalmakkal. Vírusvideók, ingyenes webináriumok, e-bookok, sőt akár appokat bemutató anyagok is kiemelkedő aktivitást generálhatnak.

Forrás: Moz

Dean ajánlása az, hogy olyan tartalommal mehetsz igazán biztosra, amely minden szempontból jobb, mint a meglévő legjobb tartalom. Az sem rossz, ha a top 10 találatot (etikusan, másolás nélkül!) egybegyúrod, átláthatóan és szépen prezentálod, de még jobb, ha új és egyedi nézőpontból világítod meg a területedet.

3.) A tartalom eljuttatása a célközönséghez

Fontos, hogy a linképítés proaktív attitűdöt igényel, nem elég várni, hogy a felhőkarcolónk híre magától elterjedjen, mert ez hónapokba is telhet (ha ilyen információs zajban és túlkínálatban egyáltalán megtörténik). Dean az email kiküldés mellett érvel, méghozzá kimondottan olyan weboldal tulajdonosoknak, akik linkeltek már a tiédhez hasonló tartalomra. Ezáltal biztos lehetsz benne, hogy az emailt megkapók érdeklődnek a témád iránt, a te területeden működnek, illetve hivatkoztak már tartalomra a témádban. Ők feltehetően szeretik a jól kidolgozott és szakmailag helyes cikkeket, épp ezért nagyobb valószínűséggel hivatkoznak majd vissza a te oldaladra is.

Egy ilyen email lista összeállításához célszerű backlink elemző szoftvert használni (az Ubersuggest az egyik legolcsóbb megoldás, ha nem csináltál még hasonlót, de persze a klasszikus „nagyok”, mint a SEMRush és az Ahref is prímán elvégzik ezt a feladatot). A SEO szoftverből gyűjtsd össze, mely oldalak mutatnak a versenytársaid kiemelkedő tartalmaira. Szűrd ki az olyan találatokat, amelyek nem relevánsak a terjesztés szempontjából (pl. fórumok, cikkgyűjtő oldalak stb.). A megmaradó lista több tíz, esetleg százas nagyságrendű is lehet, nekik biztosan érdemes kiküldened a felhőkarcoló kontentet. Hívd fel ízlésesen a webhelytulajok figyelmét a saját részletesebb és kidolgozottabb tartalmadra, és amennyiben tetszik nekik, meg fogják jeleníteni az oldalon. Persze a megcélzottak jelentős része nem fog reagálni, de szinte biztosan lesznek olyanok, akik viszont igen.

Fontos, hogy az email ne egy sablonos szöveg legyen, hanem tömör, egyedi és személyre szabott felhívás. Dean a skyscraper technika leírásánál az email template-et is megadja, amivel kapcsolatba lépett a webhelytulajokkal. Az eredmény: az email lista 11%-a reagált pozitívan a hideg megkeresésre, és helyezte el a Backlinko linkjét az oldalán, szám szerint 17-en. Ez talán kevésnek is tűnhet, azonban egy-két tucat minőségi(!) backlink is kétszámjegyű forgalomnövelést eredményezhet százalékosan, tehát nem csak a mennyiségen van a hangsúly.

Összegzés

A skyscraper technika sikeres alkalmazása persze időbe telik és erőfeszítést igényel, de egy bizonyítottan működő és kézzelfogható stratégia, amely komoly eredményeket hozhat a weboldalad számára. Az emberek szeretik az értékes tartalmakat, egy minőségi cikk a megfelelő célközönséghez eljutva pedig igenis megosztásokat és értékes backlinkeket fog generálni, ami persze remek eszköz a webhely forgalmának és láthatóságának növelésére.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.