Az utóbbi évek nagy cipőkereskedelmi változásai közé nem csak az tartozik, hogy a webes kereskedelem háttérbe szorítja a ‘hús-vér’ cipőboltokat, hanem az is, hogy a korábban ‘mindig sportcipőben járó fiatalok’ egyre nagyobb számban, célirányosan kezdtek átszokni a sneakerekre. E hullám egyik sikeres meglovagolóját, Pótor Attilát, a True To Sole vezetőjét kérdeztük az indulásról, a hibrid kereskedelmi modellről és a Shopyfy-jal való elégedettségről is.
Hogyan kezdődött ez a történet?
Az első True to Sole egy kis fizikai shop-in-shop üzletként nyílt meg 2019 végén Budapest belvárosában, a Petőfi Sándor utcában. Emellett párhuzamosan zajlott a a truetosole.hu webshop elindítása is. Úttörők voltunk ezzel itthon, mert a limitált sneakerek online kereskedelme ekkor jellemzően Instagram profilokról üzenetekben ‘rendeléssel’ és a Facebook csoportokban egymás közötti adás-vételével volt egyenlő.
2020 nyarán nyitottuk meg új és nagyobb üzletünket a Régi posta utca 5. szám alatt – erre a dátumra a webshop nagy átalakításával is készültünk, mind választék, mind funkciók és tartalom terén.
Miért pont a sneakerek kerültek a célkeresztbe? Biznisz ez, avagy szerelem?
Mindkettő. Üzlet ÉS szerelem.
Bár a tizen- és huszonévesek globálisan és itthon is évtizedek óta szinte kizárólag sportcipőt hordanak, a sneaker kultúra a 2010-es évek második felében robbant be igazán. Először csak a limitált sneakerekre volt igaz, hogy a megjelenésük napján elfogynak és utána magasabb, akár többszörös áron cserélnek gazdát sneaker rendezvényeken, marketplace-ken és social média csoportokban, de az érdeklődés és a kereslet ‘felrobbanásával’ ez egyre több modellre lett igaz.
Főleg a beszerzés miatt, de az értékesítésre is igaz, hogy ezen a piacon csak úgy lehet érvényesülni, hogy valaki nem csak ért a sneakerekhez, de imádja is őket – ez a csapatunk minden egyes tagjára igaz.
A kereskedelmi megoldások közül miért éppen a Shopify rendszerére esett a választás?
Magyarországon a truetosole.hu volt az első sneaker resell webshop, Európában azonban már létezett előtte néhány – ezek mind a Shopify rendszerében üzemeltek. A dobozos megoldásnak kisebb anyagi kockázata volt, mint egy egyedi fejlesztésnek, ráadásul gyorsan kellett setupolni. A témák jól néztek ki, az admin felület kezelése egyszerű és felhasználóbarát – ezek volt a fő okai, hogy a Shopify mellett döntöttünk.
A bővülés folyamatában viszont sokszor kellett megoldani olyan kihívásokat, amelyekre a Shopifynál – úgy tűnik: – egyszerűen nem gondoltak. Bár webshop rendszerről beszélünk, ami természeténél fogva nemzetközi, a Shopifynál meglepően későn kezdtek el ténylegesen ráfeküdni arra, hogy egy cég piaconként valóban lokalizált webshopot tudjon csinálni; teljes fordítással, adott pénznemben való fizetéssel stb. Jelenleg, ha a ‘Shopify-vasfüggönytől’ nyugatra van egy webshop, akkor a Shopify Payment is elérhető számára, így a vásárló tud több pénznemben fizetni (és nem csak a termékoldalakon informatív jelleggel valutaváltót haszálni). Magyarországon sajnos nincs Shopify Payment.
A fordíthatóság, lokalizálhatóság sokat javult az utóbbi egy-két évben, de máig megtörténik, hogy egy-egy ígéretes app használatát azért nem tudjuk megkezdeni, mert nem lehet rendesen lefordítani. Igyekeztünk az egyedi fejlesztéseket minimalizálni, hogy tisztán tartsuk az ‘eredeti kódot’, inkább az appok használata jellemző.
Hova helyezné a magyar e-kereskedelem térképén ma a TTS-t?
A kínált termékek és a célcsoport jellege miatt inkább niche igényt szolgálunk ki, a működésünk is erre van optimalizálva. A legnépszerűbb márkákat és modelleket folyamatosan készleten tartjuk a gyors szállítás érdekében, de vállaljuk a különlegesebb és egyedibb modellek beszerzését is.
Az mindig nagy elismerés, ha másolnak.
Piacvezetők vagyunk, és amikor az utóbbi 1-2 évben több versenytárs is megjelent a magyar piacon, láttuk, hogy a már nálunk bevált megoldások köszönnek vissza szinte minden webshopban. Van olyan szereplő, ahol a hasonlóság már annyira szembeszökő volt, hogy ezt jeleznünk is kellett feléjük.
Mennyire jelentős a határokon túlról érkező megrendelés?
Egyre jelentősebb. A 2022-es évben sokat fejlődtünk a román piacon, itt a helyi igények megértése és kiszolgálása, a megfelelő lokalizáció a fő prioritásunk. Emellett még Szlovákiában vagyunk aktívabbak. Mivel az egész világra szállítunk és van angol nyelvű verziónk, ezért néha egzotikusabb helyről is érkezik rendelés. De a külföldi rendelések túlnyomó többsége a környező országokból fut be.
Mik a tervek a jövőre nézve?
Aktuálisan a legnagyobb sikerünknek azt tartom, hogy a dinamikus bővülést le tudtuk követni szervezeti és logisztikai szinten is. A csapatunk nagyon fiatal, szinte mindenki huszonéves, de a jó hozzáállásnak, szakértelemnek és az összetartásnak köszönhetően mindig sikerült választ adni az aktuális kihívásra, legyen szó nemzetközi bővülésről vagy a háttérrendszerek fejlesztéséről.
Az elkövetkező időszakban a célunk az, hogy a környező országok egyre nagyobb részarányt jelentsék a teljes forgalmunknak. Mi az omnichannel értékesítésben hiszünk. A budapesti bolt nemcsak a forgalma miatt fontos, de az online csatornának is támogató eleme. Az eredetiség, megbízhatóság ugyanis az egyik fő döntési tényező egy sneaker vásárlásnál – egy fizikai boltnak már a létezése is ‘bizonyító erejű’.
A sneaker resellben a beszerzés és a logisztika terén olyan tényezők is vannak, ami egy normál webshopnál fel sem merül. Ilyen például, hogy minden egyes cipőt vagy ruhadarabot teljesen egyedileg kell kezelnünk beszerzés, logisztika, értékesítés és a pénzügyi adminisztráció során is. Erre egy egyedi folyamat- és vállalatirányítási rendszert fejlesztünk, aminek az első moduljait ez év elejétől használjuk. Még sok a tennivaló vele – a legtöbb küzdelmet általában pont a Shopify-jal való integrációs feladatok szokták okozni.
Mi jelenti aktuálisan a legnagyobb kihívást?
A mi piaci szegmensünkben is egyre élesebb a verseny. Nemcsak a magyarországi versenytársak száma nő folyamatosan, de – hozzánk hasonlóan – a régióban több sikeres resell webshop nyit más piacok felé, így egyre több helyen alakul ki egyre több szereplős, egyre élesebb verseny. Ezekre mi az új digitális marketing megoldások folyamatos optimalizálásával, új eszközök kipróbálásával igyekszünk választ adni, illetve a True to Sole a beszerzéshez nagyon jó üzleti kapcsolatrendszerrel rendelkezik, így a választék és az árak terén is versenyképesek vagyunk.