A 2021 júniusi Page Experience update-tel bevezetett, a Google Search Console-ban is megjelent jelentésből kiveszik a Safe Browsing (Biztonságos böngészés) szignált, ami az oldalak rangsorolásában sem játszik majd szerepet.
Ahogy erről korábban több cikkben is beszámoltunk, ismét egy nagyobb változás van folyamatban a Google algoritmusában. Ennek hátterében az áll, hogy az oldalak találati rangsorolásánál minél inkább igyekeznek a felhasználói élményt szem előtt tartani, ezért 2021 nyarán elindították a Page Experience update bevezetését, amit teljes egészében augusztus végén élesítettek. A cég ígéretei szerint a közeljövőben ez lesz az alapvető rangsorolási szempont – illetve csak majdnem, hiszen a releváns tartalom természetesen továbbra is döntő tényező marad.
Mi is pontosan a Page Experience jelentés?
A Google Search Console-ban áprilisban debütált, új menüpont alatt megjelenő Page Experience (Oldallal kapcsolatos élmény) valójában egy komplex mutató, amely 3 különböző elemet foglal magában:
- az oldal Core Web Vitals eredményeit,
- a mobilos használhatóságot,
- a HTTPS használatát.
Az érdekes ebben az, hogy akár ha csak az egyike nem teljesül a fenti feltételeknek, akkor a vizsgált URL a Google szerint nem ad jó felhasználói élményt. A Core Web Vitals esetében ehhez nem elegendő a javításra szoruló “narancssárga” kategóriába esni, mivel itt csak a “zöld” kategóriába tartozó URL-ek számítanak megfelelőnek. Tehát ha mondjuk az oldalunk rendben van mobilról nézve, mindenhol HTTPS-t használunk, de a háromból az egyik Core Web Vitals mutatónk nem felel meg a követelményeknek, elbuktunk a Felhasználói élmény teszten.
A rangsorolási szignálokról szóló Google Search Central blog bejegyzésben szerepel még ezeken kívül a “No intrusive interstitials” (Tolakodó közbeiktatott elemek hiánya) vagyis a (főként mobilon megjelenő) felugró menük és hirdetések sem tesznek jót az oldal megítélésének.
Miért került ki a biztonságos böngészés?
Ahogy az a következő, azóta megváltoztatott ábrán is látszik, korábban szerepelt még egy szempont, ez pedig a Safe Browsing (Biztonságos böngészés):
Ez a jelölő elméletileg arra hivatott, hogy egy adott oldalról tanúsítsa, hogy az biztonságosan használható, vagyis nem tartalmaz ártalmas programot (malware-t), vagy nem kívánatos szoftvereket, illetve nem alkalmaz pszichológiai manipulációt (social engineering).
Annak oka, hogy ezt miért került ki a jelentésből és a rangsorolási tényezők közül, az aug. 4-én publikált blogbejegyzésben olvasható. A Google ugyanis felismerte, hogy néha az oldalak nem az üzemeltetők szándéka miatt lesznek veszélyesek, hanem maguk is külső támadás áldozatává válnak, és így nem volna etikus önhibájukon kívül visszaminősíteni azokat.
A Search Console ezen szekciójából hasonlóképp kivettek egy másik jelölőt, az Ad Experience Reportot is, amely azt jelzi, hogy az oldalon lévő hirdetés megfelel-e a nemzetközi Better Ads szövetség normáinak. Ezt a azzal az indokkal tették, hogy máshol is megjelenik az oldalon ez az indikátor, ami egyesek számára zavaró lehet.
Valóban ezek határozzák meg a rangsort?
A keresőóriás kommunikációjában az utóbbi időszakban folyamatos volt a bizonytalanság ebben a kérdésben: néha azt nyilatkozták, hogy ez – illetve az ennek részét képező Core Web Vitals – lesz az alapvető mutató a találati listázásnál, illetve kizáró tényezője lehet a kedvező rangsorolásnak, ha nem felel az adott oldal a szempontrendszer akár csak egy elemének. Máskor viszont megengedőbben fogalmaztak a Google illetékese, és azt nyilatkozták, hogy egyelőre elegendő a minimum követelményeknek megfelelni. A Google Search Central blog korábban említett bejegyzése a következőket írja a témában:
“Amint bevezetjük az ütemtervünkben említett változtatásokat, az oldallal kapcsolatos élmény csatlakozik ahhoz a több száz szignálhoz, amelyeket a Google figyelembe vesz a keresési eredmények létrehozásakor.
Bár az oldallal kapcsolatos élmény fontos, a Google továbbra is a legjobb információkkal rendelkező oldalakat igyekszik rangsorolni, még akkor is, ha azok nem megfelelőek. A nagyszerű oldalélmény nem írja felül a releváns oldaltartalmat. Azokban az esetekben azonban, amikor sok olyan oldal van, amelyek relevanciája hasonló, az oldallal kapcsolatos élmény sokkal fontosabb lehet a találati listában való láthatóság szempontjából.”
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli