A Google végre bejelentette annak a szabályrendszernek az élesítését, amely a régóta nyugdíjba küldött, de gyakorlatilag semmilyen egységes szabállyal nem felváltott PageRank helyébe lép. Ez szerintük pontosan meghatározza majd, milyen feltételek alapján rangsorolja a weboldalakat a kereső, ezáltal pedig azt is, hogy milyen helyet foglalnak el a találati listában.

A Page Experience Update 2021 májusától lép hatályba, vagyis még bőven van idő felkészülni. Azonban nem árt előre tisztázni, pontosan mire is kell készülni, illetve mit tehet most a webáruház-tulajdonos.

2021 májusától jön a Google új találatilista-szabályrendszere
Az új szabályrendszer összetevői – Forrás: Google

Az új szabályrendszer lényege, hogy már a találati lista összeállítása is annak figyelembevételével történik a Google-ban, hogy az adott weboldalak milyen felhasználói élményt nyújtanak. Ennek értelme a világhálót böngésző egyedi felhasználó előtérbe helyezése, az ő pozitív tapasztalatainak növelése, ami által elégedettebb lesz nemcsak a keresési eredményekkel, de az egész internetezési élménnyel is.

2021 májusától jön a Google új találatilista-szabályrendszere
A Core Web Vitals részletei – Forrás: Google

Első a felhasználói élmény

Az új szabályok következménye egyértelműen az, hogy a weboldalak tervezési folyamatában a UX design (felhasználóiélmény-tervezés) nemcsak megkerülhetetlen lesz, hanem már az alapok lefektetésénél elsődleges szempontként kezelendő. Ahogy a második ábrán látszik, minden weboldalnak, ami Google organikus találati listákban jó helyen szeretne szerepelni, 2 és fél másodpercnél gyorsabban kell betöltődnie, 100 milliszekundumnál rövidebb válaszidővel kell dolgozzon és a CLS-pontszáma (vizuális stabilitás) 0,1 alatt kell legyen. Ha ezeknek a feltételeknek nem felel meg, akkor a weboldal nem számíthat jó helyezésre, de a Google a PageSpeed Insights eszközzel segít felmérni, hogy mennyire felel meg a weboldalunk.

Mindezen UX-központú feltételeken kívül természetesen továbbra is beleszámít a helyezésbe az oldal mobilbarátsága, a biztonságos böngészés (mentesség a káros vagy félrevezető kódoktól), a titkosított (https) kapcsolat és az, hogy vannak-e zavaró vizuális elemek (például a hasznos tartalmat takaró hirdetés) a weboldalon.

Jönnek a szignálok a listába

A Google keresőjének találati oldala egyébként mindennek a rendszernek a részeként küllemében is megváltozik. A találatoknak nemcsak a sorrendjében lesz tehát észrevehető a különbség, hanem a listaelemek mellett kis ikonokat (szignálokat) látunk majd, amelyek tájékoztatják a felhasználót, hogy egy adott keresési eredmény (vagyis weboldal) várhatóan pozitív élményt nyújt-e majd neki az új feltételrendszerben.

A Google korábban is alkalmazott ilyen kis indikátorokat, például az AMP-oldalaknál vagy a mobilbarátság jelzésére, most ezek köre bővül, és minden bizonnyal kicsit át is rendezik majd a találati oldalt az átláthatóság érdekében. Erről egyébként részleteket ezidáig nem árult el a keresőcég, vagyis nem tudni, hogy pontosan hogy fognak kinézni az ikonok vagy mi egyebet változtatnak még a listázásokon.

A Search Engine Land által megkérdezett, SEO-val foglalkozó szakemberek egyébként úgy vélik, hogy az egész májusi frissítés valójában nem hoz majd gyökeres változásokat, mert az azokat megalapozó szabályokat a Google már beépítette a keresőalgoritmusaiba. Így tulajdonképpen csak annyi történik, hogy hivatalossá válik az, ami már amúgy is működik, a szignálok pedig igazából csak a találati lista megjelenését fűszerezik meg kissé.

Van idő felkészülni

Mire érdemes mindenképpen odafigyelni a webáruházaknak?

  • Gyorsaság. Mivel egy webshop sok adatot tartalmaz, amelyek jó része vizuális tartalom, a képek betöltődését, a videók lejátszását tegyük gördülékennyé, ha pedig ezt nem lehet megoldani, bővítsük a szerverkapacitást és/vagy gondoljuk újra az oldalainkat a sebességet helyezve előtérbe.
  • UX-felmérés. Már előre érdemes felhasználói élménnyel foglalkozó szakember segítségét kérni, és alaposan átvizsgáltatni a weboldalakat UX/UI-szempontoknak megfelelően, nehogy tavasszal kellemetlen meglepetések jöjjenek az organikus forgalom területén.
  • Zavaró elemek kivezetése. A felugró ablakok, pláne a nagy méretű változataik kifejezetten diszpreferáltak az algoritmusok szempontjából, és a legtöbb esetben a felhasználót is kifejezetten zavarják, ezért inkább ne alkalmazzuk ezeket! Helyettük meghatározott bannerzónában jelenítsük meg például az aktuális akciókat, vagy tegyünk egy plusz sávot az oldal tetejére, de ne takarjuk el a hasznos tartalmakat!

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.