Az Amazon folytatja az eddig is komoly fejlesztéseket a hagyományos bolti automatizációt illetően. Az amerikai e-kereskedelem zászlóshajója már a koronavírus-járvány kitörése előtt is hatalmas haladást ért el a pénztáros nélküli, teljesen automatizált kiskereskedelmi egységek fejlesztésében, most azonban úgy néz ki, már nemcsak a kisebb kereskedelmi egységeknél, hanem a 2000 ezer négyzetméter feletti szegmensben is sikerült áttörést elérniük – írja a Bloomberg.
A cég állítása szerint az automatizáció révén megszüntetnek ugyan munkahelyeket, de ezzel egyidőben ugyanannyi újat létre is hoznak. Bár a konkrét megoldásokat a cég egyelőre nem hozta nyilvánosságra, egy, a connecticuti Brookerfield városában tervezett beruházás nyilvánosan elérhető tervei alapján az iparági elemzők biztosak abban, hogy a cég az Amazon Go és Amazon Fresh boltjaiban elérhető technológiák ötvözésével a közeljövőben akár 5000 négyzetméteres alapterületű üzletekben is pénztárosok nélkül szolgálhatja majd ki a vevőket.
A Bloomberg által felfedezett, nyilvánosan is közzétett tervrajzokat az Amazon részéről nem kívánták kommentálni. De a többek között hentespultot is tartalmazó szolgáltatások, az álmennyezetben futó és kamerarendszert kiszolgáló vezetékelési megoldások, amelyek eddig kizárólag az Amazon Go boltjaiban voltak elérhetőek, és egyéb jellegzetes tervezési megoldások láttán szinte mindenki biztos benne, hogy az említett egységet az Amazon üzemelteti majd.
A belépéshez a vásárlóknak egy mobiltelefonos alkalmazással kell kinyitni a kaput, innentől pedig már kamerák, szenzorok és algoritmusok figyelik, hogy épp merre jár és mit vesz le a polcokról, kilépéskor pedig automatikusan megkapja a számlát a kosárban lévő termékek után.
Az áruházi pénztáros egyébként az egyik leggyakoribb munkakör az Egyesült Államokban, és kiiktatásukra tett kísérlet nem igazán nyerte el az áruházi szakszervezetek tetszését, akik többször is keményen kritizálták a cég költségcsökkentésre és automatizálásra irányuló fejlesztéseit. Az Amazon szerint erről szó sincs, az általuk csak “Just Walk Out” néven futó program célja pusztán a vásárlók kényelmének növelése, és közben legalább ugyanennyi munkahelyet létre is hoznak.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Amazon Go és Amazon Fresh boltok eddig leginkább 150-200 négyzetméter körüli területen működtek, a pénztárosok nélküli kiszolgálás nagyobb alapterületű boltokban történő bevezetésének legnagyobb akadálya pedig éppen a magas költség volt. Ha valóban sikerült annyira lefaragni az építés és üzemeltetés költségeit, hogy azok rentábilisan bevezethetőek legyenek a szupermarket szegmensben is, az hatalmas áttörés lehet az Amazon számára. A cég nagy riválisainak még legalább egy-két évre lesz szükségük, hogy előálljanak a teljesen automatizált szupermarket megoldásaival. Amennyiben az Amazon idén leszállítja működő megoldását, óriási előnyre tesz szert versenytársaival szemben.
A már említett, Kaliforniában, Seattle-ben és Chicagóban elindított Amazon Fresh üzletláncnak jelenleg 12 boltja van, és további 37 megnyitását tervezik idén, de ezek korántsem mindegyike teljesen pénztáros nélküli. Az Amazon Go teljesen automatizált és applikáción keresztüli fizetési megoldása helyett ezekben a boltokban azonban a szintén Amazon által kifejlesztett “Dash smart cart”, azaz okos bevásárlókocsi segítségével fizethetnek a vásárlók. A módszer hátránya a bevásárlókocsi viszonylag kis mérete, amit nem lehet a boltból kivinni. Ennek köszönhetően a vásárlóknak maguknak kell szatyorba vagy táskába átpakolni a vásárolt termékeket, hogy elvigyék a parkoló autójukig.
Az elmúlt években Amazon által csak “Just Walk Out” névvel illetett rendszert folyamatosan a skálázhatóság szempontjai szerint fejlesztették. Minden egyes korábbi tervet, amelyet az 100-200 négyzetméteres boltokra fejlesztettek ki, a mérnökök átültették a 3000 négyzetméteres méretre is, de ez annyira megnövelte a hardverekkel kapcsolatos költségeket, hogy képtelenség volt költséghatékonyan átültetni a megoldást az Egyesült Államokban átlagosnak mondható 3-5000 négyzetméteres területű szupermarketekre.
A Connecticuti Brookefieldben építendő áruház alapterülete közel 3200 négyzetméter, amelyből az eladótér mintegy 1900 négyzetmétert tesz ki, és a tervek alapján úgy tűnik, hogy ekkora területet már sikerült hatékonyan lefednie a cég mérnökeinek biztonsági kamerákkal. Ez háromszor akkora, mint a jelenleg legnagyobb, teljesen automatizált “Just Walk Out” technológiát használó Amazon áruházak, amelyek Seattle környékén találhatóak, és mintegy 650 négyzetméteren szolgálják ki a vevőket.
Ugyan a tavaly nyilvánosságra hozott, de csak most felfedezett connecticuti terveken az Amazon neve hivatalosan nem szerepel, az a jelenlegi Amazon Fresh üzletek technikai megoldásait használja annyi különbséggel, hogy egy megfelelő légkondicionálóval ellátott 30 négyzetméteres szerverterem is helyet kap majd az áruházban.
Az üzlethelyiséget jelenleg birtokló ingatlankezelő nem volt hajlandó elárulni a beruházás kivitelezőjét, tavaly októberben csak egy “titkait gondosan őrző technológia vállalatként” írta le a beruházót a városi közgyűlésben, de a beadott dokumentumok alapján szinte teljesen biztosnak tűnik, hogy az Amazon áll a fejlesztés hátterében.