Nagy siker az Amazon automatizált zöldségese

Nagy siker az Amazon automatizált zöldségese

Az Amazon nemrégiben megnyitotta az első nagy méretű, teljesen automatizált Amazon Go zöldséges kioszkját a koronavírus által legjobban sújtott Egyesült Államokbeli városban, Seattle-ben. A több mint 700 négyzetméteres, eladó nélküli kiszolgálást kínáló üzlet, amely helyben sütött pékáruval, szezonális zöldséggel és gyümölccsel, valamint szeszes italokkal várja a felhasználókat, természetesen hatalmas siker.

A vásárlók az Amazon saját applikációjával fizethetnek az árukért, sőt, az üzletbe való belépéshez is az azzal generált QR kóddal jogosultak, a helyiségben pedig szenzorok és kamerák figyelik, hogy mi kerül a kosarukba. A mesterséges intelligencia által támogatott vásárlási élmény annyira bevált a cégnek, hogy már készülnek is az újabb üzletek tervei, valamint az összes Whole Foods lánchoz tartozó egységüket automatizálni szeretnék.

Az automatizációval kiküszöbölik az emberi erőforrások menedzselésének problémás részét, nem beszélve arról, hogy az egyébként is viszonylag szűk büdzsével dolgozó kiskereskedelmi szektor egyik legjelentősebbnek számító költségét is sikerül lefaragniuk. Más kérdés persze, hogy tudják ezt kommunikálni, hiszen éppen a már említett koronavírus járvány kapcsán is sikerült megégetnie magát Jeff Bezos cégének, amikor “engedélyezték” a dolgozóknak, hogy fizetés nélküli szabadságra menjenek az egyre több országot érintő egészségügyi vészhelyzet és rendkívüli állapotok bejelentésének kapcsán.

Ahogy azt a cég képviselője megjegyezte: “A technológia nem jelent beteget, nem kér szabadságot és mindamellett, hogy mindig elérhető, valószínűleg nem is lop majd. A kereskedelem jövője egyre inkább a technológián és az automatizáción alapszik majd, mintsem az alkalmazottakon.”

“Az egész Egyesült Államokban nagy gondot okoz, hogy a virtuális kosárelhagyás mellett sokszor olyan tumultusok alakulnak ki a bevásárlóközpontokban is, hogy a vásárlók inkább megrakott kosarukat hátrahagyva távoznak az áruházakból.” – montda el tapasztalatait a témáról Michel Wedel, a PepsiCo elnöke. Szerint ez évente több milliárd dollár kárt okoz szerte az USA-ban.

Az igazi gond, hogy ezek a vásárlók később sem térnek vissza azokra a helyekre, ahol ilyen kellemetlen élményben volt részük. Azok a kereskedők, akik ettől a negatív vásárlói élménytől megszabadítják a fogyasztókat, olyan hűséges bázist alakíthatnak ki, amelyek készek akár többet is fizetni egy-egy áruért, amennyiben megfelelő kiszolgálásban részesülnek. Az amerikai vásárlók több mint harmada (36,5 százaléka) érez így, az Amazonnál pedig még ennél is nagyobb a lojális vásárlóbázis aránya.

A fizetés idejének lerövidítése és az automatizáció pedig tovább növelheti az Amazon pénztáros nélküli boltjaiban realizált forgalmát, arról nem is beszélve, hogy a birtokában lévő rengeteg személyes adatot felhasználva különösen behatóan ismerheti a vásárlóit. Ezek birtokában személyre szabott ajánlatokkal még hatékonyabban célozhatja meg várárlóit a Amazon Go boltjaiban, amelyből immár 26 egység üzemel szerte az USA-ban. Seattle-n kívül Chicagóban, San Franciscóban és New Yorkban is nyitottak ilyen egységeket a projekt 2018 januári kezdete óta.

Persze nem az Amazon az egyetlen cég, amely megpróbálja meglovagolni a pénztáros nélküli boltok amerikai aranylázát. Szintén idén februárban indult útjára a 7-Eleven pilot projektje, akik ígéreteik szerint bármilyen méretben képesek automatizál kiskereskedelmi egységeket telepíteni. A texasi Irwingben székelő vállalkozás megoldádai kísérteties hasonlóságot mutatnak az Amazonéval.

A kaliforniai AiFi technológiájával pedig már nemcsak kiskereskedelmi egységeket, de személyzet nélküli, automatizált benzinkutakat is üzemeltethetnek ügyfelei. A cég azt is kimondottan fontosnak tartja, hogy megoldásuk tökéletesen skálázható legyen, tehát a legkisebb, nano méretű kereskedelmi egységektől kezdve egészen a plázákig bezárólag kínálnak automatizált megoldásokat ügyfeleiknek.

A pénztáros nélküli üzemeltetés persze nem minden területen megoldható, hiszen egyes kényes termékeknél még mindig kikerülhetetlen az emberi tényező és a fizikai kapcsolat az eladó és vevő között, és persze jelentősen megnövekedik a lopással járó anyagi kockázat is. A Walmart üzletlánc például számos áruházában kénytelen volt megszüntetni a pénztáros nélküli automatizált kiszolgálást, mert nagymértékben megemelkedett az áruházi lopások száma.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!