A világ legnagyobb e-kereskedője, az Amazon arra készül, hogy 2021-ig bezárólag akár 3000 pénztáros nélküli üzletet nyisson az Egyesült Államokban. A tervek szerint első körben 10, második körben 50 egység nyitna meg 2019-ben, majd ezt követnék a  további ezrek.

Az Amazon elsősorban nagyvárosok irodai negyedeit és azon sűrűn lakott területeket célozná meg, ahol a fiatalabb, aktív és elfoglalt vásárlók hajlandóak kicsit többet költeni egy hagyományos gyorséttermi ebéd áránál, ha a gyorsan elfogyasztható étel friss, finom és egészséges.

Az agresszív és igen költséges lépés nemcsak a kisboltokat, de az szendvicsezőket és food-truckokat üzemeltető vállalkozásokat is fenyegetheti, mint a Magyarországon is ismert Subway – állítják a Bloomberg-nek nyilatkozó, a témát jól ismerő források. Sokak szerint az Amazon vezérigazgatója, Jeff Bezos úgy véli, a nagyvárosokban az ebédidőben kialakuló torlódások felszámolása a legjobb kihívás és esély az Amazon számára, hogy újra feltalálja bolti vásárlás élményét ott, ahol a kiskereskedelmi forgalom nagyobb része még mindig bonyolódik. Az ötlet formába öntésén még dolgoznak, de a terv szerint vagy a frissen készített ételeket árusító kisboltot kereszteznék egy korlátozott választékot kínáló fűszeressel, vagy úgy alakítanák ki az egységeket, hogy a legnagyobb rohanásban, pár perc alatt be lehessen kapni pár falatot.

Az Amazon 2016-ban nyitotta meg első pénztáros nélküli üzletét Seattle-ben, amit azóta két újabb követett. Az új üzletek közül kettő viszonylag szerény választékot kínál salátákból, szendvicsekből és különféle snackekből, az eredeti AmazonGo viszont korlátozott kisbolti árukészlettel is rendelkezik. Az ilyen kisboltok terjedésének gátja, hogy beruházásigényük igen nagy, bennfentesek szerint az eredeti üzletben csak a hardver beszerzése egymillió dollárba került. Persze minél szűkebb az árukészlet, annál olcsóbban lehet mindezt megoldani, hiszen a kevesebb féle termék kevesebb kamerát és egyéb szenzor telepítését követeli meg. A fogyasztásra kész élelmiszerek esetében a nyereség is nagyobb.

Az Amazon pénztáros nélküli rendszerének lelke felhasználói oldalon egy okostelefon-alkalmazás, ezzel lehet belépni a boltba. Egy forgóajtón áthaladva a rendszer letapogatja a telefont, ezután a vásárló azt vesz magához a boltban, amit csak szeretne, majd kisétál anélkül, hogy akár egy percre is megállna a (nem létező) kasszánál. Nem kell sem készpénz, sem bankkártya, sem személyzet, nem kerül sor az áruk egyesével történő leolvasására, így sorban állás sincs. Csak a telefonra és az arra telepített applikációra van szükség. A rendszer automatikusan megvizsgálja, mit vitt el a vásárló és ki is számlázza azt.

Jeff Bezos szerint vállalata nagyon is érdekelt kereskedelmi egységek nyitásában, de csak abban az esetben, ha valami tényleg újat tudnak nyújtani. Szavai szerint semmi értelme nem lenne, ha ugyanolyan termékkel rukkolnának elő, mint bárki más: az úgysem működne.