Lehetőségek és kockázatok – Többféle indokot találhatunk arra, miért érdemes a webáruház-tulajdonosoknak meglévő üzletük mellé továbbiakat létrehozniuk. Az egyik, hogy a webshopépítésben és -üzemeltetésben megszerzett tapasztalataikat kihasználják, a másik, hogy finomhangolják vásárlóközönségük kiszolgálását, a harmadik, hogy új vevőket szerezzenek.
- Van egy webáruházad, amely többféle árut kínál változatos vásárlóközönségnek?
- Akarod növelni a forgalmát és javítani a befektetett tőkéd hozamát?
A válasz természetesen igen. Az egyik megoldás pedig az lehet, hogy nem csupán a meglévő üzleted forgalmát növeled, hanem újabb platformokat hozol létre. A Sellers Commerce kereskedelmi szakportál ennek szellemében járta körbe, mit is jelentenek a több áruházas e-kereskedelmi platformok (multi-store eCommerce platforms).
Ez is érdekelhet
- A webáruházak legfőbb ellenségei között van az amatőr és unalmas kommunikáció
- Webáruházindítás: van jó megoldás a csomagszállítás gordiuszi csomójára is
- A piacterek megkerülhetetlenek, de az induló webáruházaknak is van mozgásterük
- A korábbiaknál nagyobb kaland, de még mindig érdemes webáruházat indítani
Ahogy az elnevezése is elárulja a több áruházas modellben az e-kereskedő egy kézből kettő vagy több online értékesítési platformot kínál. A megszokott modellben a boltosok minden ajánlatukat egy fórumon tárják a vásárlók elé. Ez kényelmes, mivel egy website-ot kell üzemeltetni. Ugyanakkor egy csatornán nehéz pontosan megcélozni eltérő vásárlóköröket.
A kisebbtől a nagyobb lépésekig sok mindenre vállalkozhatnak az e-kereskedők
Egy egyszerű példa lehet a tisztítószerek kínálata vállalati-intézményi vásárlóknak. Az egészségügyi intézményeknek nyilván részben mások az igényeik, mint például az irodaházaknak. Ezért jobban eléri a kórházakat és a rendelőket egy olyan webáruház, amely kifejezetten nekik kínál tisztítószereket.
Egy olyan e-kereskedőnek, amely ezekkel a termékkel foglalkozik, csak részben kell mást kínálnia, mint ami amúgy is a rendelkezésére áll. Ha külön webáruházat hoz létre az egészségügyi intézmények kiszolgálására, akkor ugyanazzal a beszállítói hálózattal, raktárkészlettel, fizetési rendszerrel és csak kissé eltérő online arculattal jobban megcélozhatja ezt a vásárlói kört.
Nyilvánvalóan hasonló a helyzet, ha az e-kereskedő különböző országok vásárlóit akarja megcélozni azonos alapokon álló, részben eltérő platformokkal vagy aszerint különbözteti meg vevőkörét, hogy B2B vagy B2C ügyfelekről van-e szó. Nagyobb fába vágja a fejszéjét az a vállalkozó, aki úgy dönt, hogy a korábbitól teljesen eltérő árufajták értékesítésébe kezd új webáruházzal vagy áruházakkal.
Egy vagy több webáruház legyen? Az összehasonlítás segítheti az online boltosokat a választásban
A több áruházas e-kereskedelmi modell persze nem csodaszer. Mint minden üzleti vállalkozásnak, ennek is megvan a kockázata. Ezért érdemes összehasonlítani a piaci stratégiákat. Az egyik lehetőséget erre a Quora kérdés-felelet portálon megjelent felsorolás kínálja.
E szerint az egy áruházas modell előnyei:
- Egységes márka. Az egy weboldal erősíti az e-kereskedelmi márka identitását és minden ügyfélnek ugyanazt a vásárlói élményt nyújtja.
- Egyszerű menedzsment. A site menedzselése egyszerű, beleértve ebbe a fenntartást, a frissítést és a raktárkészlet kezelését is.
- SEO-előnyök. Egy webáruházra koncentrálva a marketinget, javítható a keresési találatokban elért helye és elkerülhető a verseny a saját platformok között.
- Költséghatékonyság. Alacsonyabbak a dizájnnal, az internetes jelenléttel és a marketinggel kapcsolatos költségek, mint több webáruház esetén.
Az egy áruházas modell hátrányai:
- Korlátozott elérés. Egy site-tal kevésbé hatékonyan célozhat meg az e-kereskedő többféle vásárlóközönséget és nehezebben kínálhat több árufajtát.
- Összetettség. Egy nagy webáruház túlságosan összetetté válhat, ez megnehezíti a navigálást rajta, ami annál nagyobb probléma, minél több árut kínál a bolt.
A több áruházas modell előnyei:
- Célzott marketing. A különböző weboldalak lehetővé teszik, hogy az eltérő fogyasztói csoportokat hozzájuk igazított reklám stratégiával célozzák meg a webáruházak.
- Specializáció. Minden egyes site valamilyen termék kategóriára koncentrálhat, építhet az elérni kívánt fogyasztói réteg speciális tudására és tapasztalataira.
- Rugalmasság. Könnyebb bevezetni a változtatásokat egyetlen ügyfélkör esetén, mert ez nem okoz zavart más területeken.
A több áruházas modell hátrányai:
- Magasabb költségek. A több weboldal fenntartása, menedzselése és marketing támogatása nyilván magasabb kiadásokkal jár.
- Erőforrás-igényesség. Az e-kereskedőnek több időt, erőfeszítést kell tennie, ha egy kézből több webáruházat üzemeltet. Nagyobb árukészlet-menedzselési igény keletkezik és kiterjedtebb ügyfélszolgálatra van szükség.
- Fellazult márkaidentitás. Ha nem menedzselik kellő körültekintéssel, akkor a több áruház mögött lévő e-kereskedelmi márka imázsa széttöredezhet.
A Quorán megszólaló szakértő összesítése szerint az e-kereskedők a két lehetőség közül üzleti stratégiájuk alapján választhatnak. A megvalósításnak erőforrásaik szabnak határt. Akiknek eltérő termékekből áll a kínálata, azoknak érdemes elmozdulniuk az egy kézből kínált több webáruház felé.
Új „harcmodorra” válthat az marketingcsatákban a több áruházas e-kereskedő
Azok az online boltosok, akik belevágnak a több áruház fenntartásának „nagy kalandjába”, bizonyos fokig lemásolhatják nagyobb versenytársaik egyik fontos marketing módszerét, az úgynevezett multiple domain stratégiát – derül ki a Hallam Agency marketingcég weboldalán olvasható tájékoztatóból.
A Google 2024 közepe óta legtöbb keresésében maximum két találat hirdetését támogatja domanin nevenként. Akinek tehát több weboldala van, az nagyobb teret szerezhet a találati listákon. A SEO-szakértők szerint ez a stratégia működhet, még akkor is, ha a kisebb vállalkozásoknak nincs pénzük arra, hogy megvásárolják a szponzorált helyeket.
Óriási vita folyik arról, hogy melyek a legjobb kulcsszavak a domain nevekben. A SparkToro tanácsadó cég felmérése szerint ugyanakkor a kulcsszavaknak van a legkisebb jelentőségük a találati sorrendekben. Az első helyeken az oldalak és tartalmuk összhangját, összefüggését, illetve az ezeknek megfelelő szavak használatát díjazza a kereső algoritmusa.
Ha valaki rákeres a több webáruházas e-kereskedelmi modellel kapcsolatos tudnivalókra, a legfelül megjelenő találatok mindegyike valamelyik webáruház szoftvert fejlesztő cég ezzel kapcsolatos megoldását kínálja. Ami pedig a témában a további, előzetesen felszedhető tudást illeti: jó információs csomagot és értelmezési kereteket ad a klónozhatóság témájához a Shoprenter friss, vonatkozó cikke.