Cikket írni a szövegírásról picit olyan, mintha főzés helyett a szakácskönyvet olvasnám föl a családnak vasárnap délben. Mégis más. A szövegíráshoz ugyanúgy nem kell kivételesen tehetségesnek lenni, ahogy a főzéshez sem. Tanulható, vannak trükkök, fortélyok, praktikus fogások, és ha az ember tudja, mit keres, rengeteg segítséget talál a neten. Például podcastokban is.
Óvakodj az egyenszövegektől
Marketing-tanácsadóként gyakran találkozom azzal a problémával, hogy az e-kereskedők nem fordítanak kellő energiát szövegírásra. Blogjuk nincs, vagy nem megfelelő tartalommal működik. Rengeteg pénzt költenek közösségimédia- és keresőhirdetésekre, de hogy ezt nyelvileg igényes, helyes és marketinges szempontból is jól megírt szövegekkel teszik-e, az sokszor bizony másodlagos szempont számukra. Termékleírásaikban egy az egyben átveszik a gyártók vázlatos egyenszövegeit, weboldalaik más részein pedig pontatlanul, sőt hányaveti módon fogalmaznak. Ez nem azért van, mert a kereskedők lusták vagy nincsenek tisztában a kommunikáció fontosságával. Sokkal inkább arról van szó, hogy az átlag magyar e-kereskedő legalább két ember munkáját végzi, elképesztően leterhelt, nincsenek kellő erőforrásai, főleg az időnek van szűkén, és nyilvánvalóan nem is érthet mindenhez.
A jó szöveg a helyén van
A jó szöveg igényes, de nem akar annak látszani. A kiváló szöveg olyan, mintha nem is lenne megírva, hanem mindig is ott lett volna, ahol van: a helyén. A jó szövegek megírásához sok idő kell, főként addig, amíg az ember meg nem találja a szükséges hangot. Ráadásul a szövegírás ugyanúgy tanulható szakma, mint mondjuk a kőművesség, kell hozzá némi érzék, de sokkal fontosabb, hogy bizonyos fogásokat, praktikákat és technikákat elsajátítson, aki jó akar lenni benne. Éppen ezért választják sokan azt a megoldást, hogy hivatásos szövegíróra bízzák a munka oroszlánrészét. Ez helyes hozzáállás, de különféle okokból nem mindig megoldható. Ilyenkor a kereskedő vesz egy mély levegőt, és megoldja maga. Ahogy tudja.
Hogyan írjunk kiváló szöveget?
Azért, hogy könnyebben menjen, nézzünk néhány kiváló forrást, amik bármikor ingyen segítségül hívhatók. A felsorolt podcastok angol nyelvűek, átlagos nyelvtudással tökéletesen megérthetők, és rengeteget lehet tanulni belőlük. Ami még ennél is jobb, hogy futás, főzés vagy autóvezetés közben is hallgathatjuk őket, és többségük szórakoztató is.
A Rob Marsh és Kira Hug által létrehozott The Copywriter Underground hivatalos internetes rádiója, ami jelenleg a 132. részénél tart, és a készítők folyamatosan jelentkeznek újabb epizódokkal. Az egyórás részekben olyan témaköröket járnak körül, mint például a termékbevezetés, a szövegírás konverziónövelő szerepe vagy a termékleírások elkészítésének folyamata, de abban is segítenek, hogyan lehet gyorsabban írni.
Grammar Girl piszkos kis trükkjei
Mignon Fogarty a beszédes nevű Quick and Dirty Tips alapítója, aki eddig hét könyvet írt arról, hogyan lehet jó szövegeket írni, sőt még Oprah Winfrey műsorában is szerepelt. Podcastja többször lett díjnyertes oktatás kategóriában a Podcast Awards-on, témái pedig kifejezetten érdekesek és szórakoztatók, foglalkozik többek közt a szóhasználat furcsaságaival, nyelvi mítoszokkal, különleges szavak eredetével, és számtalan praktikus tanáccsal is ellátja a gyakorló szövegírót.
John Wall és Christopher Penn egy kávézóban veszik fel a műsor kedd délelőttönként. Különlegessége, hogy a klasszikus marketing és napjaink témái egyaránt szóba kerülnek, de nem ám elméleti síkon: a műsor mindössze 20 perc, de minden adás konkrét és azonnal használható tippeket ad a hallgatóknak. Az egyik műsorból például megtudhatjuk, hogyan kell egymillió követőt gyűjteni Instagramon, a másikban az AMP-t mutatják be, míg a harmadik az erőforrások elosztásáról szól. A vendégek sem akárkik!
A két ausztrál szövegíró hölgy, Belinda Weaver és Kate Toon kifejezetten technikai szemléletű podcastja, ami szinte már szövegíró akadémiaként is hallgatható. Tartalommarketing, direkt és email marketing, hirdetésírás – tippek és trükkök, amiket azonnal használatba is vehetünk. Mindez teljesen ingyen, információgazdagon és cseppet sem unalmas stílusban.
High-Income Business Writing Podcast
Ed Gandia, a The Wealthy Freelancer című könyv társszerzőjének műsora, amely elsősorban hivatásos (szöveg)írók számára készül, de kereskedők is rengeteg praktikus tanáccsal gazdagodhatnak általa. Középpontjában esettanulmányok, szakértői interjúk, kipróbált ötletek állnak, sok-sok konkrétum, amik azonnal segíthetnek mondjuk a SEO-ban vagy a konverziónövelésben.
Kelton Reid műsorában profik vallanak arról heti rendszerességgel, hogyan dolgoznak, hogyan fejlődnek a szövegírásban, hogyan növelhető a termelékenység és milyen a jó szöveges tartalom. Vannak itt újságírók, sci-fi regények szerzői, marketingesek és filmesek, csupa érdekes és hasznos hallgatnivaló teljesen ingyen a szövegek világából.
Ez a podcast elsősorban a storytelling és a tartalommarketing irányába összpontosítja témáit, azt állítva, hogy ez a marketing legősibb, mondhatni eredeti formája. Minden műsor egy órás, heti rendszerességgel jelentkeznek, és a reklámipar aktuális híreitől a konkrét esetek elemzéséig foglalkozik mindennel, ami tartalomgyártás és promóció. Az alkotók szerint több mint száz országban hallgatják őket.
A The Fizzle Show kettős közönségnek szól: egyrészt a kreatíviparban tevékenykedő vállalkozókat, másrészt azokat a vállalkozókat célozza, akik folyamatos fejlődésre törekszenek marketingjük terén. Kifejezetten napjaink kihívásaival foglalkozik, ötletekkel és technikai tanácsokkal segíti hallgatóit. Szellemi aranybánya.
Ez a podcast kifejezetten azzal foglalkozik, hogyan használható a stratégiai gondolkodással gyártott tartalom az eladások ösztönzése során. Teljesen konkrét tippek és tanácsok, esetmegbeszélés és trükkök százai a szövegestartalom-gyártás világpiacáról.