A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégezi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével. A 2021-es kutatásban 707 webáruház tulajdonos vett részt.
A koronavírus hatását valószínűleg minden e-kereskedő megtapasztalta, de vannak olyan területek, amelyek jelentősebb változást érzékeltek. A Top 3 tevékenységi terület, amelyre pozitívan hatott a koronavírussal járó veszélyhelyzet:
- Élelmiszer
- Ital
- Sport és szabadidő
A Top 3 tevékenységi terület, amelyekre viszont negatívan hatott:
- OTC gyógyszerek (Webpatika)
- Webpláza
- Mobiltelefon és tartozékai
Szállítási módok
Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti. A webáruházak 83%-a biztosítja ezt a szállítási módot felmérésünk szerint.
Emellett a csomagpontok és automaták is nagyon népszerűek, amelyek közül a Top 3 legnépszerűbb a GLS csomagpont, MPL PostaPont és Foxpost csomagautomata.
A saját üzletben történő személyes átvételi lehetőség aránya 2020-hoz képest 25%-kal csökkent, de még így is a második leggyakoribb szállítási mód. Ez vélhetően annak tudható be, hogy a COVID miatt sok offline üzlet bezárni kényszerült.
Marketing
A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketingeszköz a webáruházak körében. A megkérdezettek 89%-a használja ezt a marketing csatornát, azon belül is elsősorban a Facebookot, az Instagramot és a YouTube-ot.
Az előző évekhez hasonlóan a Top 3 marketing eszközök között most is a Facebook hirdetések (72%) és a keresőoptimalizálás (66%) kaptak helyet.
A Google Ads (54%) és a piacterek (21%) marketingszerepe erős növekedést mutat az előző évhez képest. Mindez jól alátámasztja azt, hogy akkor lehet igazán sikeres egy webáruház, ha minél több marketingcsatornán jelenik meg.
A különféle értékesítési csatornák mellett, a webáruházon belül alkalmazott marketingeszközök listáját a kuponok vezetik.
A Top 5 webáruházon belüli marketingeszköz:
- Kupon (46%)
- Elhagyott kosár értesítő (39%)
- Intelligens termékajánló (36%)
- Csomagajánlatok (35%)
- Közösségi megosztás lehetősége (32%)
A felmérés szerint egy webáruház éves marketing költsége átlagosan közel 5.400.000 Ft.
Offline értékesítés
A webáruházaknak csupán 43%-a rendelkezik hagyományos, offline üzlethelyiséggel is. Ez az arány tavalyi évhez képest 12%-kal kevesebb, amelynek okai lehetnek a koronavírus következtében bezárni kényszerülő üzletek vagy az új munkalehetőség iránt érkelődő vállalkozók, akik most indították el webáruházukat. A felmérést kitöltő webáruházak közel fele 2020-ban, vagy az után indult el.
A tény, hogy a webáruházak 57%-a nem rendelkezik offline üzlettel, jól bizonyítja azt, hogy az e-kereskedelem olyan dinamikusan fejlődik, hogy már hagyományos üzlet hiányában is képes helyt állni.
Külföldi értékesítés
Az utóbbi időkben egyre egyszerűbbé vált a külföldi terjeszkedés a webshopok számára, ám mégis az tapasztalható, hogy a hazai webáruházak többsége (89%) még nem nyit a nemzetközi piac felé, és csak Magyarországon értékesít. Viszont a maradék 11%-nak nagy része már több mint 5 országban is elérhető.
A csak Magyarországon értékesítő webshopok magas aránya alátámasztja részben azt is, hogy a hazai e-kereskedelem is olyan dinamikusan fejlődik, hogy stabil alapot nyújt a vállalkozások számára.
A kutatás eredményei teljes terjedelmükben a közelmúltban indult ekerstat.hu oldalról tölthetők le.