Mire készüljön az e-kereskedő, ha hosszú távra tervez?

Mire készüljön az e-kereskedő, ha hosszú távra tervez?

Az egyre kíméletlenebb árverseny átlépte az országhatárokat, az e-kereskedőknek egyre több termékszegmensben globális ellenfelekkel kell megküzdeniük a vásárlókért. Lakos Pétert, a Virgo új e-commerce termékfejlesztési vezetőjét arról kérdeztük, milyen eszközök biztosíthatják a hosszú távú talpon maradást az online piacterekkel szemben.

Lakos Péter az eOptika.hu társalapítója. Egyetemistaként indította első e-kereskedelmi vállalkozását, közel 10 évig vett részt a kontaktlencséket és szemüvegeket árusító, Magyarországon piacvezető webshop fejlesztésében, a cégépítésben és irányításban. Októbertől a Virgo csapatát erősíti termékfejlesztési felelős pozícióban a vállalat e-commerce üzletágában, az e-kereskedelmi keretrendszer, a Virgo Corbis termékfejlesztési csapatának vezetőjeként. Megkérdeztük, hogyan látja az e-kereskedelem helyzetét és lehetőségeit, illetve hogy miért döntött a váltás mellett.

Mi változott az elmúlt 10 évben: könnyebb, vagy nehezebb lett webshopot indítani, majd sikeres vállalkozásként működtetni?

Technikailag lényegesen alacsonyabb lett a belépési küszöb, hiszen már havi pár ezer forintért bérelhetünk kulcsrakész webshopokat. Az elmúlt években a mindenki számára elérhető e-commerce tudás is jelentős mértékben bővült az interneten. Ettől függetlenül ezt a tudást elsajátítani és adaptálni továbbra is időigényes, ha valaki most kezdene bele. Emellett az e-kereskedelem keresleti és kínálati oldala is bővült. Nagyobb számban és könnyebben találunk vevőket az interneten, mint 10 évvel ezelőtt, viszont sokkal keményebb és véresebb lett a kereskedők közötti verseny az online térben, aminek egyik fő oka, hogy a fizikai országhatárok mostanra már sokkal kevésbé számítanak.

Általános tendenciának látom, hogy egy-egy termékszegmens legnagyobb kereskedői közül országos bajnokok kerülnek ki, akik utána már régiós szintű ellenfelekkel mérkőznek meg. A regionális csaták fúziók révén – gondoljuk csak az Extreme Digital és az eMAG egyesülésre -, akvizíciókkal, vagy az országos 2-3. helyezettek fokozatos eltűnésével dőlnek el. A regionális győztesek között pedig ugyanígy folyik tovább a verseny a globális óriás címért. Úgy látom, hogy jelenleg egyfajta globális oligopólium felé halad a világ, ahol az országhatárok után a kontinensek határai is egyre inkább jelentéktelenné válhatnak. A verseny esetenként annyira felgyorsult, hogy ma már arra is van példa, hogy egy adott országnak egy-egy termékszegmensben már a saját bajnoka sem születik meg, mert egy külföldi szereplő gyorsabb, erősebb, és learatja előle a babérokat.

Véleményem szerint továbbra sincs könnyű dolga az e-kereskedőknek, mert egyre több termékszegmensben komoly csatákat kell megvívniuk a hosszú távú életben maradásért. A kiélezett regionális árversenyek miatt egy bizonyos méret alatt könnyen gazdaságtalanná és ezáltal értelmetlenné válhat egy webshop működtetése. A versenyben maradáshoz és a profitabilitás megőrzéséhez nem elég csupán a könnyen elérhető eszközök puszta megléte és használata. A kereskedőknek meg kell találnia a céljaikat hatékonyan támogató eszközöket, amiket kombinálniuk is kell, beleértve ebbe a cégépítés és a cégvezetés eszköztárát is.

Mekkora szerepe lehet a versenyképesség megőrzésében a webshopban kínált szolgáltatások fejlesztésének?

Önmagában az árverseny tartása nem elég az életben maradáshoz. Több más komponens is fontos szerepet játszik a vásárlók döntéshozatalában, mint például a gyors kiszállítás, a garanciák, vagy a panaszkezelés, és mindezek kiszámítható minőségben való szolgáltatása. Ahhoz, hogy a webshopban tett ígéreteknek eleget tudjon tenni egy kereskedő, jól szervezett, összehangolt folyamatokra, és ezen folyamatokat támogató IT rendszerekre van szüksége. Ha ezeket egy kereskedő nem tudja kiépíteni és folyamatosan fejleszteni, akkor hiába növekszik, egy bizonyos szintű forgalom után az ígéreteit nem fogja tudni megbízhatóan teljesíteni, vagy a megbízhatóságot nem fogja tudni gazdaságosan fenntartani.

Milyen stratégiát ajánlasz a marketplace-ekkel szemben, mi lehet a nyerő versenyképességi stratégia a vásárlókért folytatott globalizálódó küzdelemben?

Ez napjaink egyik égető kérdése olyan piaci szereplők mellett, mint az eMAG vagy az Amazon, azonban univerzális tanácsot sajnos nem tudok adni. Sok esetben sajnos az lesz a válasz, hogy nincs kiút. A szituáció ugyanis nagyon hasonló ahhoz, mint amikor 20-25 évvel ezelőtt megjelentek Magyarországon a nagy külföldi áruházláncok és plázák, és ennek a eredményeként számos kis családi vállalkozás boltja esett áldozatul.

A stratégia pont attól működik, hogy minden esetben az adott vállalatra szabott, a stratégiának a vállalaton belülről kell jönnie. A stratégia kialakításakor figyelembe kell venni a vállalat adottságait, meglévő és hiányzó képességeit, piaci környezetét stb. Ez komoly szakértelmet, elfogulatlan analitikus képességet és kiváló piacismeretet igényel, amiben nagy segítséget nyújthatnak az üzleti stratégiai tanácsadók.

Mikor szükséges tanácsadói segítséget kérni egy webshop fejlesztéséhez, vagy az e-kereskedelmi üzleti modell újragondolásához?

A teljesség igénye nélkül az alábbi három esetben érdemes tanácsadóhoz fordulnia a kereskedőnek:

  • Ha minden erőfeszítés ellenére is csökken vagy stagnál a cég forgalma, és nem látszik a kiút, vagy ha több lehetőséget is lát a kitörésre, de nem tud választani.
  • Ha ugyan ismertek számára a növekedési lehetőségek, de nem egyértelmű, hogy miként tudná a folyamatokat úgy átszervezni és összehangolni, hogy a gazdaságosság és a kínált szolgáltatások színvonala egyaránt fenntartható vagy növelhető legyen.
  • Ha nem áll rendelkezésükre cégen belül a megfelelő szintű IT szakértelem.

Miért a Virgót választottad a karriered új állomásának, termékfejlesztési vezetőként milyen perspektívákat látsz, milyen irányba fejlődhetnek komplex, egyedi igények kiszolgálására készült e-commerce keretrendszerek?

10 év után úgy döntöttem, hogy szeretnék más területen is alkotni, és eredményeket elérni. A szoftverfejlesztés mindig érdekelt, a Virgóról pedig tudom, hogy már régóta foglalkozik e-kereskedelemmel. Mint kiderült, a legjobbkor találkoztunk Gordon Ákossal: találkozásunkkor elmondta, hogy épp a Virgo e-kereskedelmi üzletágának megerősítéséhez keres piaci tapasztalattal rendelkező e-commerce szakembereket. Már az ismerkedési időszakban is izgalmas feladatok vártak, a most előttünk álló kihívások kapcsán pedig annyit már elárulhatok, hogy a Virgo Corbis fejlesztésével többek között a viszonteladói igények még teljesebb kiszolgálása irányába indultunk el. A digitalizáció nem áll meg az egyéni ügyfelek kiszolgálásánál, az online nagykereskedelem létjogosultságára pedig a járványhelyzet még inkább ráirányította a figyelmet.

(Támogatott tartalom)

Teljes körű e-commerce szolgáltatás

Értékesítésközpontú, testreszabott megoldások az üzleti stratégia kialakításától a komplex e-kereskedelmi rendszerek fejleszéséig és üzemeltetéséig. Ismerd meg a lehetőségeid, várjuk üzeneted!

mm
Kosárérték

E-kereskedelmi magazin - hasznos információk kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!