Az ÁSZF. Minden internetes kereskedőnek összeugrik a gyomra, amikor ezt a rövidítést emlegetik előtte, hiszen olyasvalamiről beszélünk, amivel mindig csak a gond van: drága, hosszadalmas az elkészítése, és folyton módosítani kell a jogi környezet változásai miatt. Pedig az Általános Szerződési Feltételek a kereskedőket is védik, és ma már erre is vannak korszerű, megfizethető, és akár automatikusan frissülő megoldások. Dr. Krausz Miklós ügyvédet, infokommunikációs szakjogászt, a net-jog.hu internetjogi blog alapítóját kérdeztük a témában.
Kosárérték: Ön a jogi képesítése mellett államigazgatási végzettséggel is rendelkezik, illetve – ha jól tudom – a programozás területén is képezte magát, vagyis több szeletét ismeri az internetes kereskedelem működésének. Gondolom, a net-jog.hu blog ötletét is ez a széles rálátás inspirálta. Vagy érzékelhető volt egyfajta igény is arra, hogy legyen egy kifejezetten internetjogi kérdésekkel foglalkozó fórum?
K.M.: Érdekes, de már a tanulmányaim elején éreztem, hogy az én hivatásom valahol az informatika és a jog metszetében fog kialakulni, hiszen mindig ez a téma érdekelt a legjobban. Már a jogi egyetem alatt azt vártam, hogy mikor tudok a jogon belül olyan területtel foglalkozni, amely kapcsolódik a digitális világhoz, így döntöttem az infokommunikációs szakjogász képzés mellett; így ennek a jogterületnek a kutatására, a jogterület művelésére hoztam létre első sorban a Net-jog.hu-t. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy annyira gyorsan változó jogterületről beszélünk, hogy elengedhetetlen a folyamatos képzés, folyamatos tanulás annak, aki ezen témában szeretne érvényesülni. Ezért van az, hogy – az ügyvédi szakvizsga és az első szakjogász végzettség után – már az ELTE adatbiztonsági és adatvédelmi szakjogász képzésének vagyok a hallgatója. Visszatérve a Net-jog-ra: ahogy múltak az évek, egyre inkább igény mutatkozott a jogi szolgáltatások nyújtásán túl a szakmai cikkek írására is, hiszen naponta 200-400 felhasználó keresi fel a weboldalt, ami elég szép szám, ha azt vesszük, hogy ez egy “száraz” jogi témájú blog.
Kosárérték: Ez tényleg szép szám. A bejegyzések kapcsán mennyire aktívak ezek a látogatók? Gyakran érkeznek kérdések, visszajelzések?
K.M.: Igen, valamennyi cikket megosztjuk a közösségi médiában – főleg ekkor kapunk visszajelzéseket, és gyakran megkeresnek minket egy-egy szakmai cikk, hatósági döntés értelmezése után e-mailen is. Továbbá az is megfigyelhető, hogy ha komolyabb jogszabály-változás történik – ilyen volt például a GDPR salátatörvény elfogadása – akkor szinte várják a felhasználóink, hogy könnyen értelmezhető nyelven foglaljuk össze a tudnivalókat.
Kosárérték: Az online kereskedelem egyik alapvető jogi dokumentuma a kereskedő ÁSZF-je. Ön szerint általánosságban mennyire naprakészek ebben a hazai webshopok, és hogy állnak jelenleg a GDPR követelményeinek betartásában?
K.M.: Rengeteg problémás webshop van sajnos még mindig a piacon, mondhatjuk azt, hogy kb. tíz webáruházból hétben biztosan van valamilyen hiba. Nem csak az ÁSZF és az adatvédelmi szabályzat hiányosságaira gondolok, hanem a webshop működésére, programozására. Sokan elfelejtik, hogy a működésnek is meg kell felelnie a jogszabályoknak. Külön felhívnám a figyelmet arra, hogy Magyarországon nem csak a fogyasztóvédelem (kormányhivatalok), de a GVH mellett az ügyészség is vizsgálja a webshopok törvényes működését, illetve a GDPR megfelelőséget a NAIH. Szinte hetente érkezik hozzánk olyan megkeresés, amikor már megtörtént a baj, hiszen a webshop valamilyen hatósági végzést csatolt, ami arról szól, hogy jogsértés miatt vizsgálat indul a weboldalt üzemeltető cég ellen. Ezért hangsúlyozzuk mindig, hogy meg kell előzni a bírságokat, a figyelmeztetéseket, hiszen az adott honlapnak és az ügyfeleiknek is kedvező, ha rendben vannak a jogi dolgok; és ma már vannak olyan költséghatékony jogi megoldások, amelyek nem jelentenek akkora terhet egy (akár induló) webáruháznak.
Kosárérték: Az ÁSZF kezelésének “hagyományos” módja mellett (a jogász megírja többszöri egyeztetés után, jogszabálymódosítás esetén rohanunk hozzá újra, persze késve, félve a büntetéstől stb.) ma már léteznek korszerűbb megoldások, automatikus ÁSZF generátorok. Jogi szempontból ezek mennyire tekinthetők megbízhatónak?
K.M.: Nagyon vigyázni kell az ÁSZF generátor kifejezéssel is, ugyanis ennek is vannak különböző verziói, megoldásai. Lehet nagyon jól és nagyon rosszul is alkalmazni ezeket szoftvereket, és természetesen nem mindegy, hogy milyen személyi háttérrel rendelkezik az adott rendszer. Komoly problémákat okozhat egy generátor, ha teljesen automatikusan generálja le az adott szabályzatot, ha nincs mellette egy kontroll, egy jogi tanácsadásra feljogosított személy (ügyvéd), aki biztosítani tudja, hogy a Felhasználó által megadott adatok jók lesznek a végleges ÁSZF-hez, vagy GDPR szabályzathoz. Mondok egy példát: a kimutatások szerint a webáruház üzemeltetők nagy része nem jeleníti meg a szolgáltatói adatok között a cégjegyzékszámot / nyilvántartási számot. Ha az ÁSZF generátor használata során a felhasználó ezt az egyszerű számsort nem adja meg, hiába működik a hiper-szuper ÁSZF generátor, attól még a szabályzat jogsértő lesz.
Kosárérték: A net-jog.hu új szolgáltatásai a VirtualJog ÁSZF és GDPR modul. Hogyan működnek ezek? Miben különböznek egy egyszerű ÁSZF generátortól?
K.M.: Mi továbbra is azt valljuk, hogy a szabályzatok elkészítéséhez szükség van ügyvédre, azonban kihasználjuk a modern technika lehetőségeit, és – amennyire csak lehet – felgyorsítjuk, megkönnyítjük a webshop üzemeltetők életét, és a VirtualJog rendszerében online készítjük el a szabályzatokat. Tehát nem hagyjuk magukra a webáruházakat, hanem mi magunk, mindent többször átnézve, személyre szabva generáljuk le számukra az ÁSZF-et és GDPR szabályzatot. A VirtualJog használata egyébként igen egyszerű. Előfizetés és adategyeztetés után a Generálás menüpontban találja a felhasználó a beillesztő kódot és a szabályzat pdf verzióját is elkészítheti. A felhasználó a kódot beilleszti a megfelelő aloldalra, és ekkor jön a varázslat: a szabályzat a VirtualJog szerveréről, mindig frissen töltődik be a saját honlapjára. Nem csak jogszabály-változáskor, hanem a joggyakorlat változásakor is folyamatosan frissítjük, finomítjuk minden előfizetőnk szabályzatát.
Kosárérték: Mikor indultak ezek a szolgáltatások? Jelenleg hány előfizetőjük van?
K.M.: Jó 2 éves előkészítés után – és felhasználva a közel 10 éves webshopjogi tapasztalatunkat – készült el 2019 július közepére a VirtualJog szoftverünk, melynek az elmúlt kb. 2 hónap alatt 30 új előfizetője lett. Ez a tendencia is jól mutatja, hogy óriási szükség van egy olyan költséghatékony és modern eszközre, ami valóban megkönnyíti a webshop üzemeltetők életét.
Kosárérték: Mit tanácsolna egy új webáruházat indító kereskedőnek? Mik azok a legfontosabb jogi buktatók, amire oda kell figyelni?
K.M.: Szerintem az a legegyszerűbb megoldás, ha a webshop indításakor felkeres a kereskedő egy olyan, sokéves internetjogi tapasztalattal bíró ügyvédet, akinek megfelelő rálátása van a témára, és kapásból tud válaszolni minden felmerülő kérdésére. Természetesen a legfontosabb, hogy jók, frissek legyenek a jogi szabályzatok, a webshop programozása, és törekedni kell a szabályzatokban megfogalmazottak szerinti gyakorlatra a mindennapi működés során.
(Támogatott tartalom)