Így válassz vállalkozási és adózási formát most induló webshopodnak

Így válassz vállalkozási és adózási formát most induló webshopodnak

Aki a nulláról akar vállalkozást indítani, annak sosem könnyű a dolga. Miközben magára az üzletre kell koncentrálni, nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy egyáltalán nem mindegy, miként adózunk és milyen cégformát választunk ehhez. A webáruház indításhoz szükséges ismeretekről egy tapasztalt könyvelőt kérdeztünk.

Ahhoz, hogy a nekünk legmegfelelőbb cégformát és adózási megoldást válasszuk ki, néhány dolgot érdemes felidézni a webáruházakra vonatkozó jogszabályok közül. Elsőként fontos tudni, hogy webshopot olyan vállalkozás indíthat, amely kereskedelmi tevékenység folytatására jogosult: ez lehet többek közt egyéni vállalkozó, betéti társaság, kft. Az adószámos magánszemély hiába számlaképes, ki van zárva a kereskedői körből, így ez a jogi forma nem megfelelő egy webáruház üzemeltetéséhez.

Bak János, a könyvelés.pro vezetője több mint egy évtizede foglalkozik webáruházak könyvelésével és nekik nyújtott adótanácsadással. Tapasztalatai szerint a pénzügyileg legmegfelelőbb vállalkozási forma jellemzően a tervezett bevétel nagyságától függ, de a döntésben más körülmények is szerepet játszhatnak. Általánosságban elmondható, hogy az egyéni vállalkozás alapítása a leggyorsabb (mintegy fél óra alatt készen van), és ingyenes is.

Az egyéni vállalkozóknál érdemes a tervezett árbevételt megbecsülni, mert ha az várhatóan havi egymillió forint alatt lesz, akkor lehet áfamentességet választani, és akár a KATA (kisadózó vállalkozások tételes adója) alá is be lehet jelentkezni. Igaz, ez havi 25.000 vagy 50.000 forintos fix adóval jár (attól függően, hogy fő- vagy mellékállású a vállalkozó), cserébe viszont a keletkezett haszon után semmilyen más adót vagy járulékot nem kell fizetni – hívta fel a figyelmet Bak János. Hozzátette: sok esetben az is járható út, hogy amíg a haszon kicsi, nem jelentkezünk be KATA hatálya alá, de amikor a nőni kezd a bevétel, már megéri akár év közben is átjelentkezni. A szakértő szerint fontos azt is tisztázni, hogy ha valaki nem szeretne katás lenni, de nincs főállása, akkor egyéni vállalkozóként havi százezer forintnál is több adót és járulékot kell fizetnie. Ez egy induló vállalkozásnak megterhelő lehet, ezért ez esetben érdemes más megoldásokat megvizsgálni.

Nyilvánvalóan lehetnek olyan esetek, amikor már a kezdetkor érdemes az egyéni vállalkozás, vagy a betéti társaság (Bt.) helyett korlátolt felelősségű társaságot (Kft.) alapítani, akár akár egy személyben is. Bak János azt javasolja, hogy ha cégalapításra kerülne a sor, előbb inkább egy tapasztalt könyvelőt keressünk fel, tőle kérjünk tanácsot, és csak ezután forduljunk ügyvédhez.

A Kft. esetében például érdemes tudni, hogy a megfelelő adózási és ügyvezetői beállításokat választva részmunkaidőben is végezhető a tevékenység, még akkor is, ha a kereskedőnek nincs máshol főállása. Ez azért fontos, mert így nem kell főállású adókat és járulékokat fizetni, amelyek jelentős terheket jelentenek egy induló webáruház esetében. Egy tapasztalt könyvelő előzetes felkeresésének az ilyen tippek mellett másik előnye lehet az, hogy egy ilyen szakember ügyfelei gyakran alapítanak új cégeket, így hasznos ügyvédi ajánlással is elláthatja az induló webáruház tulajdonosát. A cégalapítás munkadíjában a különböző ügyvédek között akár kétszeres különbségek is előfordulhatnak, így ezen is jelentős költség takarítható meg.

Egy webáruház szoftver feltelepítése vagy egy bérelt áruház elindítása technikailag csak néhány lépésből áll, de egy jogilag minden szempontból megfelelő, és üzletileg is sikeres webshop elindítása ennél jóval összetettebb feladat.

Cikksorozatunkban egy helyen megtalálsz minden olyan gyakorlati tudnivalót, ami egy webshop elindításához szükséges: Webáruház-indítás lépésről lépésre

Cikkünk célja a tájékoztatás, írásaink nem minősülnek szakmai vagy jogi tanácsadásnak, az azokban leírtak alapján hozott döntésekért és azok következményeiért felelősséget nem vállalunk. 

Minden esetben javasoljuk, hogy a konkrét esetről jogi, könyvelési, vagy egyéb szakértővel, szükség esetén a szakhatósággal konzultálj, mielőtt ténylegesen elindítod a webáruházadat.

 

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!