Hogyan készítsd el az üzleti terved kevesebb mint 30 perc alatt?

Üzleti terv

Manapság egyre több emberben merül fel a webáruház indítás gondolata. Csak a ShopRenternél havonta több száz ember érdeklődik a webáruház indítás iránt. Vannak köztük olyanok, akiknek már van konkrét terméke vagy termék ötlete, míg egy részük az elmúlt évek e-kereskedelmi sikertörténeteit látva gondolja azt, hogy a webshopindítás egy remek vállalkozás indítási lehetőség, így sokan termékötlet nélkül is megkeresnek bennünket.

Sajnos az a tapasztalatunk, hogy a többség még egy vázlatos üzleti tervvel sem rendelkezik, pedig egy webáruház megnyitása sem egyszerűbb feladat, mint bármely más típusú vállalkozás indítása.

A sikerhez elengedhetetlen egy jó üzleti terv, de sokan mikor meghallják ezt a kifejezést, megrémülnek, mert egy több tíz oldalas, pénzügyi tervekkel teletűzdelt dokumentumra gondolnak, amelynek a létrehozására se idejük, se energiájuk nincs. Egy üzleti tervet ugyanakkor nem a hossza tesz értékessé, sokkal inkább az, hogy összeáll a fejünkben, hogy mitől is fog működni az vállalkozásunk.

Ebben a cikkben bemutatom, hogyan készíthetsz egy egyszerű, mégis hatékony üzleti tervet webáruházad számára 30 perc alatt. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy már az indulás előtt összehangolod a vállalkozásod 3+1 kritikus elemét és ezáltal tisztává válik, hogy mire kell az elkövetkezendő 3-6 hónapban fókuszálnod.

Webáruház üzleti terv
Az elkészítendő üzleti tervünkhöz a mintát Business Model Canvas adja, amely leegyszerűsítve nem más, mint egy olyan sablon, melyet kitöltve megérted, hogy milyen fő építőkockákra épül a vállalkozásod.

A fél oldalas üzleti terv tulajdonképpen egy 3+1 részből álló táblázat (az elkészítéshez minta innen letölthető), amely a következő elemekből áll:

  1. Értékajánlat – Mit és hogyan értékesítesz?
  2. Vevő szegmens – Kinek értékesítesz?
  3. Csatorna – Hol értékesítesz?
    +1 Logisztika: Honnan szerzed be és hogyan juttatod el a terméket a vevőkhöz?

Ez a 3+1 elem az, amire az egész webáruházad épül. Ha az első 3 összhangban van, akkor nagyon sok hibát megengedhetsz majd magadnak, mégis működni fog a bizniszed. Viszont, ha nem figyelsz oda erre a 3 elemre és akármelyik kilóg a sorból, akkor egy frusztrációkkal teli időszak lesz az indulás.

A +1 elem, a logisztika inkább “csak” egy nagyon fontos kiegészítés, amelyet jobb mielőbb megtervezni, ezért fogjuk bele tenni az üzleti tervünkbe.

Nézzük meg, hogyan készíthetjük el az egyes elemeket, így kitöltve üzleti tervünket.

Értékajánlat

Webáruház üzleti terv

Az értékajánlat alatt most a webshop általános értékajánlatát értjük, ami köré az egész vállalkozásod épülni fog. Ez az az egy mondat, amit ha elmondasz egy potenciális vevőnek, akkor egyből érti, hogy mit tud nálad venni és miben vagy más, mint a többi webshop.

Pl.: A VikingShopból gondosan válogatott, viking talizmánokkal ellátott ékszereket tudsz vásárolni.

A webshop általános értékajánlatának 3 eleme van:

  1. webshop neve
  2. pozícionálás
  3. termékkör

Értékajánlat

Webshop neve

A név kiválasztásánál a következő szempontokat vedd figyelembe:

  • Rövid, tömör legyen: 1-2 szó és maximum 4-6 szótag.
  • Lényegre törő legyen: adja át a webshop lényegét.
  • Könnyen érthető legyen: Ennek akkor felel meg a név, ha betűzés nélkül megértik. Tehát, ha nem vagy biztos benne, akkor végezd el a telefonos tesztet. Mondd el 3-4 ismerősnek telefonon, hogy most csinálod a webshopod, amelynek a neve XY és legyen szíves nyissa már meg a böngészőjében, hogy neki betöltődik-e az oldal. Ha le kell betűzni akkor az nem jó. Ha egyből be tudja írni a böngészőbe, az király.
  • Legyen szabad a .hu-s domain: ellenőrizhető az ISZT oldalán.
  • Ne legyen egy meglévő cég márkaneve: például Nike.

Pozícionálás

Sok kezdő vállalkozó követi el azt a hibát, hogy egyből nagynak akar tűnni, és mindent akar értékesíteni.

A probléma az, hogy ez a nagy cégek játszótere és nem tudsz versenyezni a velük a saját terepükön. Tehát ne akarj olyan webshop lenni, ami mindent, vagy legalábbis több különböző kategóriájú terméket próbál értékesíteni.

Használd ki inkább azt a nagy előnyöd, hogy egy nagy cég sosem lesz tökéletes választás egy vevőnek, sokkal inkább csak elég jó. Fókuszálj helyette, és szűkítsd a webshopod egy gondolat köré. Ezáltal tudod fókuszálni az erőforrásaid és ugyanolyan energiabefektetéssel jóval nagyobb eredményeket elérni.

Tudom, hogy ez így talán picit elvont, de mindjárt megérted, hogy mit is jelent a gyakorlatban. Ha például egy ékszer webshopot szeretnél indítani, akkor a fehér téglalapokban látsz pár ötletet arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet pozícionálni.

Pozícionálás

Termékkör

Ez a rész nem szokott problémát okozni, amennyiben már tudod, hogy milyen termékeket fogsz értékesíteni. Ha azonban még nincs egy KONKRÉT termék listád, akkor olvasd el ezt a cikket, vagy írd be a Google-be például, hogy “what to sell online”.

Arra azonban ügyelj, hogy olyan belépő termékeket válassz ki, amelyeknek a sajátossága az, hogy könnyen el lehet adni online, azaz

  • van pár jó termék kép róla,
  • könnyen érthető a haszna,
  • bemutatod használat közben,
  • és van pár 5 csillagos vevővélemény (tehát egy erős márka nélkül is megvásárolják).

Kapcsolódó cikkünk:
Milyen termékeket árulhat szabadon egy webshop, mihez kell engedély vagy bejelentés?

Vevő szegmens

Vevő szegmens

A vevő szegmens annak a csoportnak a megnevezése, amelynek a termékeidet értékesíteni szeretnéd. A meghatározásához két kérdést kell feltenni magadnak:

  • Ki veszi a termékeidet?
  • Kinek veszi?

Ki veszi a termékeidet, azaz ki lesz a vásárló?

Itt meg kell tudnod mondani, hogy van-e egy homogén vásárló közönsége a termékeidnek (réspiac) vagy sem (tömegpiac)?

Réspiac: Ez mindig egy valamilyen szempont alapján nagyon könnyen behatárolható ember csoport, például: 20-32 év közötti frissen eljegyzett nők vagy iPhone X tulajdonosok. Réspiac esetén jó eséllyel beugrik legalább 1-2 konkrét személy az ismerősi körödből vagy pont ellenkezőleg, tudod, hogy nincs ilyen ismerősöd.

Tömegpiac: Ez esetben a célcsoport heterogén, tehát nem tudod egyértelműen bekategorizálni és célozni őket. Például: huszonéves nők, fesztiválozók, anyukák.
Tömegpiac esetén olyasmi érzésed lesz, hogy tudsz sok mindenkit, aki beletartozik a célcsoportba, de nem villan be egyből 1-2 konkrét ember.

Kinek veszi, azaz ki lesz a fogyasztó?

Itt azt érdemes tisztázni, hogy ugyanaz vagy külön válik a vevő és a fogyasztó személye.

Ugyanaz: 30 éves programozó srác rendel magának egy gamer egeret.

Külön válik: Huszonéves srác meglepi a barátnőjét egy vezeték nélküli fülhallgatóval szülinapjára, vagy a tinédzser nyaggatja az édesapját, hogy vásárolja meg neki azt a világítós cipőt, amelyben az egyik példaképe táncolt egy YouTube-klipben.

Itt az a fontos, hogy tudj válaszolni arra a kérdésre, hogy különválik-e a vevő és a fogyasztó személye. És amennyiben igen; kinek kell a termék (fogyasztó) és ki fizet érte (vásárló)?

Ezt azért fontos tisztázni, mert úgy kell kommunikálnod, hogy felkeltsd a fogyasztóban a vágyat a termékre (pl.: menő ez a világítós cipő), de a vásárló is nyerjen vele. (pl.: békén hagyja a lánya egy darabig.)

Csatorna

Csatorna

A csatorna az a platform/felület, ahol nagy számban eléred a vevő szegmensed. Így mindig igazodnia kell a szegmenshez és ez fordítva is igaz.

Hogy egy kisarkított példát mondjak; ne akarj 70 éves nőket elérni TikTok-on. Viszont, ha tinédzser lányoknak árulsz világítós cipőt vagy sellős dolgokat, akkor ott a helyed.

Népszerű csatornák induló webshopok számára:

Facebook (Messenger / hirdetés / csoport oldal): A Facebook egy univerzális platform, mert szinte bármilyen célcsoportot el lehet ott érni. Ha szeretnéd tudni, hogy eléred-e a célcsoportod ezen a csatornán, van a Facebooknak egy úgynevezett Insights funkciója, amellyel ellenőrizheted ezt a különböző szűrők/célzások segítségével.

Google kereső + kereső hirdetések: Itt olyan termékeket fogsz tudni jól értékesíteni, amelyekre az emberek keresnek. A Google-ből akkor fogsz gyorsan eredményeket elérni, ha az emberek elegendő mennyiségben keresnek a termékeidre és ez valamiért más webshopoknak nem ragadta meg a figyelmét, tehát kicsi rá a verseny.

Ezt például a KW Finder nevű szoftverrel fogod tudni lecsekkolni (10 napig és 10 keresésig ingyenes).

Mi számít jó számnak?

  • Keresési mennyiség: 100+/hó
  • Verseny: 20 alatt, legyen zöld színű

Kapcsolódó cikkünk: Kell egy jó kulcsszó ötlet? Segít a Google Trends és a Keyword Planner!

Instagram: a Facebook tulajdona, ezért nagyon jól lehet célozni a közönséget hirdetésekkel. Főképp akkor válaszd, ha 18-34 év közöttieket akarsz elérni és olyan terméked van, amit képekkel jól be lehet mutatni és beleillik a hírfolyamba. Tipikusan a designer, divatcikkek, utazós és kajás termékek mennek jól itt.

Partnerek: Ha van olyan kereskedő ismerősöd, akinek a termékeinek hasonló a célközönsége, mint a tiednek, azonban nem vagytok konkurensek, akkor egy jó megoldás lehet az is az indulásra, hogy megpromózza a webshopod a saját csatornáin.

Személyes üzenet (Messenger / Email / Postai levél): Ha tömegpiacot célzol, akkor talán a legegyszerűbben egy személyes üzenettel fogod tudni megszerezni az első vevőidet. (Ebben kifejted, hogy épp indítod a webshopod, ilyen és ilyen termékeket árulsz és vessen már rá egy pillantást, amint van pár perce és adjon visszajelzést.)

Cold email: Amennyiben B2B piacon mozogsz, azaz cégeknek értékesíted a termékeid, akkor az egyik leghatékonyabb csatorna a cold email lehet. Viszont arra figyelj, hogy csak info@-os email címekre küldj emailt vagy olyan listára, amelynél engedélyezve van a promóció.

Logisztika

Logisztika

A logisztika ad választ arra a kérdésre, hogy honnan szerzed be és hogyan juttatod el a terméket a vevőkhöz? A jól megszervezett logisztika kulcsfontosságú lesz a sikeredben, ezért nem hagyhatjuk figyelmen kívül az üzlet terv elkészítésekor.

A beszerzési mód kiválasztásának 2 legfontosabb szempontja az lesz, hogy (1) a termékeket milyen árréssel tudod tovább értékesíteni, illetve (2) milyen gyorsan érkezik meg a termék. A szállításnál az alacsony költség és a kiszállítás gyorsasága, illetve stabilitása lesz a döntő szempont.

Beszerzési módok

Nagykereskedőtől beszerzés: Ez a legelterjedtebb beszerzési mód és úgy vélem, hogy érdemes legelőször ezzel indulni, ha be tudod szerezni a termékeket nagykerekből.

Háromféleképpen szokott működni:

  1. 2 heti/havi rendszerességgel rendelsz be nagyobb mennyiséget a nagykertől.
  2. Naponta/kétnaponta jársz a nagykerhez és megvásárolod azokat a termékeket, amelyekből fogyott az előző 1-2 napban.
  3. Kombinálod a kettőt, tehát a jobban fogyó termékekből tartasz raktáron és 2 hetente rendelsz, a többi esetén meg jársz a nagykerhez 2 naponta.

Érdemes olyan nagykert választani, aki nagy árrést tud biztosítani a számodra, illetve minél közelebb van hozzád annál jobb, mert gyorsabb lesz a szállítás.

Kik jöhetnek szóba?

  • Magyar nagykerek
  • EU-s nagykerek
  • Kínaiak európai raktárral, például Gearbest

Kínai import: A kínai import a második legjobb megoldás az induláshoz. Nagy előnye, hogy gyakorlatilag mindent be tudsz szerezni jóval az európai nagykerek árai alatt, ezért aztán sokkal nagyobb árrésre tudsz szert tenni. Viszont cserébe nagyon hosszú a szállítási idő, amivel sakkozni kell majd. Ha szezonális terméket választottál, akkor a kínai import nem a legjobb induláshoz, mert a hosszú szállítási határidő miatt nem tudsz gyorsan tesztelni. Ez esetben magyar nagykert vagy dropshippert keress vagy megpróbálkozhatsz még kínából a légipostával, ha kis méretű és súlyú a terméked (ez drága lesz.)

Alapvetően 3 féle módja van a kínai importálásnak:

  1. AliExpress: ez a legegyszerűbb.
  2. Alibaba: olcsóbb, mint az AliExpress, viszont nagyobb tételben kell rendelni (minimum 10-15 db).
  3. Importőrrel: ez egy kényelmi szolgáltatás, azaz megcsinálnak helyetted mindent. Akkor ajánlott, ha már nagy volumenben értékesítesz vagy nem akarsz egyáltalán foglalkozni a vámolással.

Dropshipping: A dropshipping népszerűségét az adja, hogy nem kell raktárkészletet tartanod és a rendeléseket a beszállítód csomagolja és szállíttatja ki a vevőnek automatikusan. Azaz a termék úgy jut el a vásárlóhoz, hogy te nem is láttad. Ez a legvitatottabb az összes beszerzési mód közül. Személy szerint hosszú távon biztosan nem foglalkoznék vele az elérhető alacsony árrés miatt (általában 5-20%), de az induláshoz kiválóan alkalmas.

Bérgyártás: Ez azt jelenti, hogy egy gyártónak megadod a termék specifikációját (összetétel, forma, méret, alapanyag stb) és ő gyártja le neked a terméket, amit aztán te raktározol, majd a saját márkáddal értékesítesz. Minél közelebb van a gyártó annál jobb, mert olcsóbb lesz a szállítás.

Márka disztribúció: A disztribúció azt jelenti, hogy van egy márka, amelynek a termékeit a márka nevével értékesíted. Például te üzemelteted a magyar Adidas webshopot. Ez is egy működőképes modell lehet, azonban nehéz jó gyártót találni, aki kizárólagosságot ad neked Magyarországra.

Szállítási módok

Ha kiválasztottuk a beszerzési módot, akkor már csak a szállítási módok meghatározása maradt hátra.

A Nagy Webáruház Felmérés adatai szerint a hazai webáruházak 93%-ában elérhető a házhozszállítás, így ez a szállítási mód nagy valószínűséggel megkerülhetetlen lesz a webáruházadban. A kérdés csak az, hogy melyik futárcéggel szerződsz majd le. Emellett mind a webáruházak mind a vevők körében egyre népszerűbbek az átvevőpontok is.

Üzleti terv minták

Inspiráció gyanánt összegyűjtöttem pár, a közelmúltban indult webshop fél oldalas üzleti tervét:

Honnan tudod, hogy jól csináltad meg az üzleti terved?

Az üzleti terv akkor számít jónak, ha egyértelmű. Tehát, ha megmutatod valakinek 30 másodpercre, majd elveszed tőle, akkor pontosan vissza tudja mondani, hogy mi a webshop neve, illetve kinek, mit és hogyan árul.

Ezt úgy fogod elérni, hogy ha mind a 4 építőkockában 1-1 elemre fókuszálsz, azaz ne akarj 10 féle szállítási móddal és 4 beszerzővel indulni. Elég egy beszerzési forrás és 1 szállítási mód.

Végezetül nincs is más hátra: töltsd le a sablont és készítsd el a saját üzleti terved.

Egy webáruház szoftver feltelepítése vagy egy bérelt áruház elindítása technikailag csak néhány lépésből áll, de egy jogilag minden szempontból megfelelő, és üzletileg is sikeres webshop elindítása ennél jóval összetettebb feladat.

Cikksorozatunkban egy helyen megtalálsz minden olyan gyakorlati tudnivalót, ami egy webshop elindításához szükséges: Webáruház-indítás lépésről lépésre

mm
Szabó László

A VikingShop tulajdonosa, a Webshop Suli oktatója. Szakterülete az új vállalkozások indítása, és hogy hogyan lehet a leggyorsabban eljuttatni egy új céget az ötlettől az első pár száz vevőig.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!