A 2020-as év az összes logisztikai cég terveit felülírta. A rendhagyó tavasz után most nagyon úgy néz ki, hogy az idei Black Friday és a karácsonyi vásárlási időszak egybeesik a járvány második hullámával, ami várhatóan az online vásárlás további erősödéséhez vezet. Annak jártunk utána, milyen kihívások elé állíthatja ez a csomagszállítókat és logisztikai vállalkozásokat.
Sprinter: szeptemberben megkezdték a felkészülést
A webáruházak egyre magasabb minőséget, komplexitást, ugyanakkor letisztult működési modellt várnak el a logisztikai szolgáltatóktól, ezért a Sprinter Futárszolgálat Kft.-nél az év végi készülődésbe és tervezésbe a partnereket is bevonják. A társaságnál az előző évekhez hasonlóan már szeptemberben megkezdték a felkészülést a 2020-as szezonra, ami logisztikai kapacitásbővítést, az eszközpark átvilágítását, bankkártyás terminálok beszerzését, partnereik várható volumeneinek megtervezését is magában foglalta. Az idei szezonra teljesen új kamerarendszert építettek ki a központi raktárukban: a fejlesztés célja, hogy növeljék a csomagok nyomon-követésének gyorsaságát és hatékonyságát.
A Sprinternél a kialakult vírushelyzet miatt tavasszal már karácsonyi volument meghaladó forgalmat valósítottak meg. Ez megalapozta az idei szezont, és azt is eredményezte, hogy az online vásárlásra még nyitottabb lett a célközönség – közölte a cég. Az e-kereskedelmi piac és partnereik előrejelzései alapján a tavalyi évet meghaladó csomagszám-növekedést várnak, de számítanak a tavaszi időszakhoz hasonló kiemelkedő növekményre is.
Magyar Posta: logisztikai infrastruktúrát fejlesztő projekt
Az idei év komoly kihívást jelent a Magyar Postánál is, hiszen a koronavírus-járvány már tavasszal is jelentősen befolyásolta az általuk kezelt csomagvolument: a vészhelyzeti időszak korlátozásai miatt még többen rendeltek online, mint a vírust megelőző időszakokban. Az állami vállalat jelenlegi becslése szerint a teljes évet nézve 20 százalékos emelkedésről lehet beszélni. A karácsonyi csúcsszezon mennyiségeit illetően azonban még mindig van bizonytalanság – tudtuk meg Panulin Ildikótól, a vállalat társasági kommunikációs osztályvezetőjétől, aki szerint a járvány második hulláma miatt elképzelhető, hogy a becsültnél több lesz a csomagmennyiség.
A Posta a logisztikai infrastruktúra fejlesztését kitűző projektbe kezdett 2019-ben. Ez a fejlesztés segítette kezelni a szezonális csomagfelfutást már tavaly is, és nagy segítség lesz az idei év végi hajrában is.
„A karácsonyi roham kiszolgálása érdekében a postai hálózatot felkészítjük az idei szezonra. Azokon a postákon, ahol nagyobb a mindennapi csomagforgalom (feladás és átvétel) bővítjük a tárolási kapacitásokat, és a helyzettől függően akár külön csomagkiadó pultok nyitására is lehetősége lesz a postáknak” – tette hozzá Panulin Ildikó.
GLS: bővítéssel készülnek az erősebb szezonra
A szokásosnál egy kicsit erősebb szezonra készülnek a GLS Hungarynél is, de a növekedés mértéke százalékosan biztosan nem éri el a tavasszal tapasztalat – mondja Farkas Gergely, a cég ügyvezető igazgatója, aki egyértelmű igennel válaszolt arra a kérdésre, hogy bírni fogják-e, ha összefolyik a Black Friday és a karácsonyi vásárlási roham, és az emberek nagy része a bevásárlóközpontok helyett online próbál majd ajándékot venni.
A nemzetközi hátterű vállalkozásnál épp a napokban fejeződött be a szortírozó üzemük bővítése, valamint 17 új telephelyet is nyitottak idén annak érdekében, hogy megfelelő minőségben tudják a másnapi kézbesítést biztosítani az ügyfeleik számára. A GLS már most gondoskodott arról is, hogy megfelelő dolgozói létszámmal kezdjék meg a szezont.
Foxpost: a vírustól függetlenül is fejlesztenek
Mint minden év végén, úgy idén is legalább 30 százalékos volumen növekedésre számítanak a Foxpostnál, de felkészültek egy akár 50 százalékos csomagforgalom bővülésre is. Bengyel Ádám alapító-vezérigazgató elmondta: miután cégük forgalma évről évre 50-100 százalékkal nő, a csomagautomata kapacitásaikat folyamatosan bővítik a járványtól függetlenül is. „Az év elejét 119 automatával kezdtük és év végéi 161-re nő az automaták száma. A mai napig 24 automatát raktunk le, a kapacitásunk így 12000 rekeszről 19320 rekeszre nőtt. Áprilisban lényegében lemenedzseltünk egy karácsonyi szezont, ráadásul úgy, hogy a csomagautomatáink számát nem volt időnk bővíteni” – tette hozzá az ügyvezető.
Az idei karácsonyi szezonban több újdonsággal készülnek a Foxpostnál: októbertől egy új csomagszortoló raktárba költöznek, amely négyszer akkora lesz, mint a mostani bérleményük, valamint 10 új MAN TGE gépjárművet állítanak csatasorba, így a flotta 20-ról 30 kocsira nő. „Azt láttuk, hogy a tavaszi lockdown periódusban a mi logisztikai megoldásunkkal voltak a legelégedettebbek az ügyfelek a GKI Digital szerint. Ezt tovább szeretnénk erősíteni olyan szolgáltatásokkal, amikor az ügyfelek már a csomagfeladás előtt láthatják, hogy melyik automatába és mikorra várható a csomag kiszállítása, ha a kiszemelt automata telített lenne, illetve rendszerünk felajánl majd közelben levő kevésbé telített automatákat” – mondta el Bengyel Ádám. Hozzátette: a csomagautomata egy közösségi szolgáltatás, ezért a használóktól is megfelelő szemléletre van szükség ahhoz, hogy gördülékenyen működjön. Azaz, ha én előbb átveszem a csomagom, akkor más hamarabb meg tudja kapni az övét. Ez a hozzáállás pedig kiemelten fontos lesz az ünnepi szezonban.
Nem lehet elég korán elkezdeni
A megkérdezett logisztikai cégek egybehangzóan arra kérik az ügyfeleiket, hogy a vírus miatti kiszámíthatatlanná vált helyzetben idén senki ne halassza az utolsó pillanatra a vásárlást vagy az ajándékok beszerzését, ha azt online szeretné lebonyolítani.
A Foxpost szerint legjobb, ha már októberben megkezdik az ügyfelek a bevásárlást, de legkésőbb december 14-i héten érdemes megrendelni a karácsonyra szánt termékeket.
A GLS-nél azt ígérik, a december 22-én feladott csomagokat még 23-án kézbesítik, de ettől függetlenül azt javasolják, hogy senki se hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást, mert pl. ha a gépjárművezető nem találja otthon 23-án a címzettet, úgy már csak karácsony után kézbesítik a csomagot.
A Posta szerint a megrendelt termékek szállítási ideje leginkább a webáruházak kapacitásától függ majd, ugyanakkor ezek a kereskedők jellemzően jelzik a honlapjukon megrendeléskor, meddig érdemes rendelni, illetve odaér-e karácsony előtt a rendelés.
Fontos a kommunikáció
A Sprinter Futárszolgálatnál azt vallják, szezonban és szezonon kívül is a legfontosabb a megfelelő kommunikáció, mind a partnerek, mind a vásárlók felé. A vállalkozásnál a kiemelt időszakban erre a szokottnál is nagyobb hangsúlyt fektetnek, mégpedig a partnerekkel szorosan együttműködve – tudtuk meg Farkas Edittől, a cég marketingesétől.
A GLS-nél azt emelték ki ezzel kapcsolatban: fontos, hogy a megrendelést megelőzően történjen meg a vásárlók megfelelő tájékoztatása. Tapasztalataik szerint a legtöbb partnerük évek óta megfelelő tájékoztatást ad a vásárlóiknak, nem szokott ebből problémájuk lenni.
Biztosra mennek
A pandémia következtében a csomagszállítók felé is új elvárások jelentek meg. A GLS-nél követik a tavasz folyamán már bevezetett védekezési tervet, és továbbra is biztosítják az érintésmentes átvétel lehetőségét, illetve úgy nyilatkoztak a cégtől, hogy jól el vannak látva a védekezéshez szükséges felszereléssel.
A járvány miatt a postások továbbra is maszkot viselnek kézbesítéskor és a postákon is. Tavaszról megtartották az érintésmentes kézbesítést, azaz nem kell aláírni a PDA-n, hanem elég, ha bediktálja a címzett a személyi igazolványának számát. Annak érdekében, hogy az érintésmentes kézbesítés minél nagyobb arányban meg tudjon valósulni, a posta azt javasolja az ügyfeleiknek, hogy a megrendelt termékeket lehetőség szerint már a rendeléskor előre fizessék ki.
A GKI Digital adatai szerint 2020 második negyedévében a járvány első hullámának idején a csomagautomatás átvételi módnak volt a legjobb ügyfél-elégedettségi mutatója, és ugyanez a felmérés rámutatott arra is, hogy az idei évben már csaknem minden harmadik internetes vásárló kipróbálta ezt az áruátvételi módot. Ezt a hullámot kívánja meglovagolni a hazai piac két vezető e-kereskedelmi márkája, az eMag és az Extreme Digital is, amelyek Easybox néven a nagy vásárlási szezon indulása előtt, szeptemberben országos csomagautomata-hálózat létesítését kezdte meg. Ezek feltöltését a cégcsoport saját futárszolgálata fogja végezni. Az automatás átvétel sokkal gyorsabb az emberi közreműködést igénylő átvevőpontokénál: nagyjából 30 másodpercet vesz igénybe, hiszen a megrendelőnek csupán a telefonjára érkező QR-kódot kell leolvastatnia az automatával a termékét tartalmazó fiók kinyitásához.
A pandémia idején különösen felértékelődött a csomagautomaták által nyújtott érintés- és érintkezésmentes csomagátvételi lehetőségek szerepe, a FoxPostnál éppen ezért folyamatosan napirenden van a további terjeszkedés: a jövő évben további 200 automata kihelyezését tervezik, így már 2021-ben 400 automatás hálózattal várják a karácsonyi szezont.
Vigyázzunk egymásra!
A koronavírus okozta veszély nem múlt el, és a mostani év végi vásárlási időszakban egészen biztosan nem is fog. Bármelyik csomagszállító cégnél esetlegesen tömeges fertőzés történik, úgy az jelentős problémákat okozhat a szezonban, ezért Farkas Gergely GLS ügyvezető azt reméli, minden piaci szereplő megtesz mindent azért, hogy egészségesek maradjanak a kollégái.