Amikor webáruházat készülsz indítani, elsőre talán nem tűnik túl fontos kérdésnek a logisztikai háttér, de hidd el, rengeteg szempontra kell gondolni ezen a területen is, hogy igazán jól működjön a vállalkozásod.
Sokan már a címbeli kérdésfelvetésen is megbotránkoznak. Még többen legyintenek: „Ugyan már, hiszen a marketinges már rég elmondta, hogy mitől döglik a légy!” Hát igen, ha egy jó marketingessel konzultálsz, biztosan elmondott jó néhány szempontot, amely sokat segít majd az áruház felfuttatásában. Ha viszont egy igazán csúcskategóriás marketingessel hozott össze a jó sorsod, akkor ő már megpendítette azt a húrt, hogy fuss egy kört egy webshoplogisztikai szakértővel!
Mert sajnos nem csak a légy, hanem néha a webshop is döglik, legalábbis akár bele is dögölhet, ha nem készült fel előre a logisztikai nehézségekre. Sarkosan fogalmaztam volna? Lehet. Nem véletlenül. Azt hiszem, kevesen mondhatják el magukról, hogy ennyi vállalkozó hívta fel őket telefonon azért, hogy elmondja, mennyire hálás, mert lebeszéltem egy adott termékkör forgalmazásáról. Hogy mennyi milliót spóroltam meg nekik. Hogy milyen bukástól mentettem meg, mert nem fogott bele egy termékcsoport beszerzésébe, ne adj’ Isten egy külön webshop felhúzásába, amelyet a nehézkes logisztika, vagy annak költségei kudarcra kárhoztattak volna. (Szerencsére nagyságrendileg vannak többen azok, akik azért mondtak köszönetet, mert biztattam őket, és jó megoldásokat mutattam a webshopjuk számára.)
Jó, persze, tudom… ez a logisztika mégiscsak egy túllihegett problémakör, igaz? Ráadásul száraz, unalmas, fárasztó. Egyetértek! De tényleg. Csakúgy, mint pl. a fogyókúra esetében: mennyivel egyszerűbb valami új fogyókúrás csodaszert kipróbálni, mint minden egyes nap elmenni a konditerembe! Mennyivel jobb egy olyan, előnyös ruhába bújni, amely ápol, s eltakar! Egyszersmind mennyivel szexibb is! Zéró izzadságszag!
Mondom, hogy megértem. Viszont van egy olyan dolog a fejemben, ami már 2 évtizede nem hajlandó kimászni onnan. Nekem az a dolgom, hogy webshoplogisztikai megoldást adjak vállalkozók kezébe. Nem szimpla tüneti kezeléseket, hanem hogy optimalizáljam a logisztikai költségeiket, vagy hogy megmutassam, hogyan lehet könnyebben, olcsóbban, gyorsabban elvégezni az e-kereskedelemtől, a webáruház üzemeltetéstől elválaszthatatlan logisztikát.
Gyanítom, eddig el tudtad fogadni azt, amiről beszélek. Esetleg egyet is tudtál érteni ezzel. De akkor se kell ennek akkora feneket keríteni, igaz? Hiszen beérkezik az áru, raktározod, jön a futár, kiszállítja, és kész. Nem, még véletlenül sem vagyok olyan naiv, hogy azt higgyem, vonzóvá tettem a témát. Sőt, azt sem hiszem, hogy egyetlen cikk elég lenne ahhoz, hogy (akár csak alapfokú) tudást plántáljak vele vállalkozók fejébe, mert ennél jóval összetettebb a téma. Éppen ezért arra gondoltam, hogy – szinte csak felsorolásszerűen – leírok néhány szempontot, amit érdemes átgondolni mindenkinek, aki webshop alapításba vágja a fejszéjét. Felkészültél? Fontold meg, mert lehet, hogy elveszem a kedved! Kapsz tőlem egy – nevezzük így – kibővített csekklistát, amin végig tudsz menni, és ellenőrizheted, hogy mi az, amire gondoltál a webshoplogisztikád kapcsán, és mi az, amire még nem.
- Hagyományos webshoplogisztikát (saját belső logisztika + futárszolgálat), vagy modern logisztikai megoldást (fulfillment, 4PL, dropshipping) preferálnál? Önmagában a kiszervezett logisztika nem mindig jelent megoldást, sőt, sok esetben – legalábbis itthon – nem is működik, nincs rá szolgáltató.
- Milyen raktári infrastruktúra áll a rendelkezésedre? Igen, sok esetben akár egy szimpla garázs is megteszi, legalábbis nem teszi tönkre az üzletet. Ám ha jó kereskedő vagy, hamar kinövöd ezeket a kereteket. Vigyázz: ha akkor bukik a vállalkozásod, mikor már pörög, sokkal fájdalmasabb lesz!
- Az infrastruktúrán belül is a legkézenfekvőbbel kezdve: mekkora és hány raktárhelyiségre van szükséged? Az, hogy kiszámolod az árukészleted helyigényét, nem feltétlenül elég. Hogy csak egy apróságot mondjak, bizonyos különleges kezelést igénylő termékeket nem tárolhatsz együtt más termékekkel. Ilyen pl. az ADR besorolású (tűz- és robbanásveszélyes, mérgező, egészségkárosító) áru, vagy az alkoholos ital, és/vagy egyéb jövedéki termék, pl. a dohányáru.
- A logisztikai infrastruktúrádhoz tartozik az informatikai háttered is. Szoftverek, hardverek, integrációk, API kapcsolat, 1D és 2D vonalkódleolvasók, digitális mérlegek, megfelelő minőségű és terhelhetőségű nyomtatók, készletnyilvántartási rendszer, fejlesztői csapat, applikációk… Szinte végeláthatatlan, hogy mi mindenre van szüksége egy jó webshopnak.
- Milyen súlyú termékekkel fogsz foglalkozni? Az online kereskedelem jó 1 éve tartó diadalmenetén belül is az egyik húzóágazat a bútorkereskedés volt. Gondoltál-e már az árumozgató berendezésekre, targoncára, békára, stb.? Nagyon komoly sikerekkel büszkélkedő webshopok is vért izzadnak ezzel, hiszen a vitrines szekrénytől a kanapéig minden előfordulhat a készletben.
- Ha már egyszer itt tartunk, a súly mellett a terjedelemre is gondoltál? A kettő nem feltétlenül jár kézen fogva! Ha láttál már építkezés/felújítás alatt álló házat, amelyet éppen hőszigetelnek, meg lesz a fejedben a kép: hatalmas hungarocell bálák, amelyek súlya konvergál a 0-hoz…
- Na, ezt megúsztad, kifejezetten kis termékeket árulsz, minden rendben lesz! Biztos ez? Lehet, hogy olyan apró termékeket tartasz majd készleten, ahol pont a kis méretek okoznak nehézséget. A logisztika egyik legzseniálisabb megoldása a vonalkód, ami a precizitást, a gyorsaságot és a könnyű kezelhetőséget biztosítja. (Ide tartozik a QR kód is!) De hogyan fogsz miniatűr termékeket vonalkóddal ellátni?
- Igényel-e az áru különleges logisztikai kezelést? Különleges logisztikai kezelést igényelnek pl. a HACCP szabályozás alá tartozó termékek, amelyek leginkább az élelmiszerbiztonság szigorú előírásai miatt igényelnek speciális bánásmódot.
- Ha már az e-kereskedelem másik sikerágazatánál, az élelmiszereknél tartunk: hűtést igénylő termékekről van-e szó? Amennyiben igen, számoltál már? Mekkora, hány darab és milyen teljesítményű hűtőre van szükség, milyen elrendezésben, mekkora áramfogyasztással? Ezekkel a folyamatos költségekkel kalkuláltál? Komolyan mondom, ezeket optimalizálni már-már a kvantumfizikával egyenrangú feladat!
- Felsóhajthatsz, hűtést nem igényelnek az élelmiszereid! Rendben, de milyen hosszú a termékek szavatossági ideje? És ami még ennél is jóval fontosabb: hogyan fogod nyilvántartani lejárati dátum szerint az árut?
- Belegondoltál már abba, hogy hány olyan termék létezik, amely nem igényel hűtést a raktározás során, de temperálást feltétlenül? A csokoládétól az étrendkiegészítőkig, gyógyszerekig, kozmetikumokig rengeteg olyan akad, amely csak adott hőmérsékleti tartományban őrzi meg a minőségét. Gondot jelent tehát a hideg, de akár a meleg is.
- Ha ezt házon belül vagy kívül, (saját magad vagy kiszervezett logisztika, fulfillment, 4PL esetén a logisztikai szolgáltatód) megoldja, akkor nagyon előrelátó vagy. És annak utánajártál már, hogy a futárszolgálat hogy áll a temperálással a szállítási lánc teljes hosszában? Nem akarlak elkeseríteni, de megsúgom: még az itthon legnépszerűbb futárszolgálatokra is igaz: sehogy! És mindez persze a beszállításra is vonatkozik.
- Megbotránkozol, ha a beszerzést is a logisztikához sorolom? Hogy állsz ezzel a területtel, mennyire könnyű, gyors és gazdaságos az áruk beszerzése? Egyáltalán ki szállítja be a termékeket? Te magad, egy szállítmányozó vagy egy 4PL logisztikával foglalkozó cég?
- Ha már egyszer a beszerzés: belföldről vagy külföldről kell beszállítani az árut? Ha importálsz, EU-n belülről vagy kívülről? Hogy állsz a vámolással, annak költségeivel és időigényével kalkuláltál? Természetesen mindez exporttevékenység esetén is felmerül.
- A beszerzés témájával meg is érkeztünk a következő kérdéskörhöz: a készletezéshez. Mekkora készletet kell tartanod a vásárlók gyors kiszolgálásához, hiszen tudod, ma már senki sem akar várni a megrendelt termékekre. Persze a készletgazdálkodás nem csak logisztikai, hanem gazdasági oldalról is kiemelt jelentőségű. Nyilván Te sem szeretnéd, ha egy túlméretezett készletben állna a tőkéd. Ugye milyen szenzitív, törékeny kérdés?
- Apropó, törékeny! Ha törékeny termékeket is forgalmazol, megfelelő logisztikai hátteret biztosítasz hozzá? Megfelelő csomagoló- és/vagy térkitöltőanyagok például.
- Megvagy mindennel? Biztos? Hiszen a kiszállító cégek, futárszolgálatok jelentős része egyáltalán nem kínál megoldást törékeny áruk szállítására (törékeny szolgáltatást). Ez pedig nem csak azt jelenti, hogy a sérült termék többletköltséget jelent, mert legalább ennyit számít a vásárló keserű szájíze, a negatív UX, a rossz vásárlói élmény.
- Hoppá! Csak nem érkeztünk meg a marketing területéhez? Márpedig a logisztika a marketinged szerves része! A pozitív vagy negatív UX többek között a logisztikához is erősen kötődik.
- Na, erre varrjál gombot! Most meg a marketinget nem vagyok hajlandó elengedni? Persze a logisztikát sem, hiszen megérkeztünk a csomagoláshoz, ami pedig a marketing – logisztika duó egyik legszebb példája. Gondoltál már rá, hogy mennyit ér egy gyönyörű csomagolás? Álljon itt egy olyan példa, amely most éppen aktuális. Kérlek, nézz rá pl. a Stühmer szaloncukor kínálatára. Szinte megszólal, nem?
- Optimalizálj! Hogy optimalizáld a készletedet, ill. a beszerzésedet? Mit tudsz a termékeid forgási sebességéről? Folyamatosan méred, hogy melyik, milyen gyorsan fogy el?
- Az, hogy hogyan számold ki az optimális készletedet, már-már mérnöki precizitást igényel. Csak hogy a kályhától indulj el: mit tervezel, kik lesznek a vásárlóid? A végfelhasználók? Viszonteladók? Vegyesen? És ha vegyesen, milyen arányban? Irgalmatlan fontos sokat számolgatni, hiszen egy jó viszonteladó nagyon sokat tud segíteni az indulás nehézségein, de ha jól fogy a termék, és lead egy jókora rendelést, amit nem tudsz késlekedés nélkül kiszolgálni, szinte biztos, hogy azonnal továbbáll!
- A készletgazdálkodásod egyik legfontosabb alappillérét leraktad már? Milyen széles és milyen mély lesz az árukészleted? Hány SKU adja az áruházad portfólióját? (SKU: stock-keeping unit, a készletnyilvántartás legkisebb egysége.)
- Megvan már, hogy milyen készletkezelő szoftver vezeti majd a nyilvántartásodat? Ugye az fel sem merült benned, hogy az árukészleted Excelben vezesd? Hogy szerencse vagy éppen pech, nem tudom megmondani, de egy biztos: ha számodra fontosak a termékek LOT számai, akkor az Excel tábla biztosan nem jöhet szóba. (LOT- szám: egyedi gyártási tételszám, egy gyártási munkafolyamatban legyártott, azonos tulajdonságokkal rendelkező termékek köre.)
- Ha pedig még mindig az árukészletnél tartunk: figyelembe vetted-e a termékportfóliód szezonalitását? Gyakorlatilag nincs olyan termék, amely ne rendelkezne szezonalitással. Ez pedig azt jelenti, hogy teljesen más nagyságú készlettel kell gazdálkodnod szezonban és azon kívül.
- A szezonalitás egyébként nem csak a készletezésed szempontjából jelent komoly kihívást, hanem a teljes logisztikád szempontjából. Ha nem kellőképpen skálázható a logisztikád, elhasalhat rajta az áruházad, hiszen a vásárlók nehezen tolerálják a lassúságot. Ha nem érkezik meg a megrendelésük határidőre, elégedetlenek lesznek, és ez borzasztóan hat amúgy is az üzletedre, ráadásul hamar híre is megy, mert a negatív UX futótűzként terjed. Nézd már! Hát nem a logisztika és a marketing összetartozásához jutottunk vissza?
- Ha pedig a megrendelés teljesítésének gyorsaságáról beszélünk, az sem kizárólag saját döntés kérdése. Egyrészt meghatározza a piac valós igénye – mindkét irányban! Hiszen termékkörtől is függ, hogy mennyit hajlandó a vásárló a megrendelésére várni, és ezt nem szabad túllépnie az áruháznak. A másik oldalról pedig, ha a vásárló nem sokat nyer egy extrém módon gyors kiszállítással, kár többet költeni rá. (Meglehetősen kevés termék igényli a pár órán belül történő kiszállítást.)
- Logisztika, készletgazdálkodás…van rá egy modern megoldás, bár sajnos nem teljes körű, mivel vannak negatívumai is. Mindenesetre a dropshipping remek lehetőség lehet egy webshop számára, ha a termékköre és főként a célpiaca ezt lehetővé teszi. Az biztos, hogy ez a megoldás a készletgazdálkodás terhét a nagykereskedőre vagy a gyártóra hárítja át. Vigyázat! A dropshipping (még akkor is, ha van, aki így hívja) nem azonos egy online piactérrel, ahol különböző kiskereskedők egymás termékeit árulhatják.
- Kiszállítás, futárszolgálat. Felmérted már, hogy milyen speciális feltételek mellett szállíthatók a termékeid? Sok mindent a hagyományos futárszolgálatok nem szállíthatnak. A legfrissebb szabályozás szerint ilyen lett a gyógyszer is, de a klasszikus csomagszállító cégek által nem szállítható termékek közé tartozik a készpénz és minden készpénzhelyettesítő eszköz, étkezési és üdülési utalványok, de még a belépő karszalagok is.
- Vajon tényleg a véletlen műve, hogy ennyi logisztikai téma kapcsán lyukadok ki a marketingnél? Mert a kiszállításokkal egyidejűleg adódik a kérdés, hogy gondoltál-e már a reverz logisztikai háttér biztosítására, a termékvisszaküldés megoldására. Miért fontos ez? Üdv ismét a UX világában! Mert igazából ez csak akkor fontos, ha növelni akarod a vásárlói élményt azzal, hogy kényelmes és olcsó, (nem feltétlenül ingyenes!) visszaküldési lehetőséget szeretnél biztosítani a vevőidnek. Akkor viszont nagyon!
(Támogatott tartalom)