Az egyszerűen létrehozható és bármely okostelefonnal beolvasható QR-kódok egyre nagyobb szerepet kapnak az online kereskedelemben.

Az okostelefonok elterjedésének köszönhetően napjainkban gyakorlatilag az élet bármely területén találkozhatunk az úgynevezett gyorsreagálású kódokkal (Quick Response Codes), ismertebb nevükön QR-kódokkal: reklám- illetve információhordozóként megtalálhatók a pizzásdobozoktól kezdve a különböző ruházati cikkeken át egészen a szórólapokig. De több országban QR-kódos alkalmazások segítségével végzik például a Covid-19 fertőzéssel kapcsolatos kontaktkutatást is.

Nem meglepő, hogy a QR-kódok alkalmazása az e-kereskedelemben is a legnépszerűbb trendek egyikének számít, hiszen ezek a kódok marketingcélok mellett többek közt a szállítmányok útjának követésére és a készpénzmentes fizetéshez is felhasználhatók. Megfelelő módon alkalmazva a QR-kódok költséghatékony megoldást kínálnak a forgalom növelésére, miközben jobb vásárlási és vásárlás utáni élményt nyújtanak a felhasználók számára.

Az e-kereskedelemben használt QR-kódok rendszerint vagy információforrásként funkcionálnak, vagy különböző landoló oldalakra, illetve közösségimédia-oldalakra irányítják a vásárlókat. Segítségükkel PDF-fájlokat vagy videókat is küldhetünk a felhasználók telefonjára, SMS-csevegésre buzdíthatjuk őket, vagy akár kedvezményeket is kínálhatunk számukra. Csak okoseszközökkel olvashatók le a QR-kódok tartalma, rejtélyes megjelenésük felkelti a fogyasztók kíváncsiságát a népszerűsíteni kívánt termékek, szolgáltatások iránt. A QR-kódos marketingkampányok hatékonysága ezenfelül könnyen monitorozható, mivel a kereskedők nyomon követhetik, melyik kódot hány alkalommal olvasták be a fogyasztók, és azt is, hogy a beolvasások milyen arányban vezettek további értékesítéshez.

Mi is az a QR-kód?

Eredetileg a Toyota által gyártott járművek azonosítására és nyomon követésére kifejlesztett QR-kód valójában nem más, mint egy speciális, nagy mennyiségű információ tárolására képes vonalkód. A QR-kód az egyszerű vonalkóddal szemben két dimenzióban, függőlegesen és vízszintesen is képes információt tárolni; további előnyei közé tartozik, hogy bármilyen irányból leolvasható, mivel a három sarkában elhelyezett, minden QR-kódban megtalálható alakzatok egyértelműen jelzik az alkalmazások számára, hogyan kell feldolgozniuk a kódot alkotó pontokat.
Sőt: a QR-kódok jelentős (szintjüktől függően 7-30 százalékos) információvesztés esetén is értelmezhetők, azaz akkor is dekódolhatók, ha például hiányosan olvassa be őket a telefon kamerája, vagy ha megsérülnek.

A QR-kódok lehetséges alkalmazási módjai az e-kereskedelemben

A már említett módszerek, azaz a landoló oldalak és a közösségimédia-oldalak forgalmának növelése, valamint az azonnali információközlés mellett a QR-kódok számos egyéb módon is felhasználhatók az e-kereskedelemben.

1. Online és offline hirdetések

A QR-kódok nagyszerű hirdetéshordozók. Hasznukat vehetjük például a közösségi médiaoldalakon közzétett online hirdetésekben ahhoz, hogy valamilyen cselekvésre ösztönözzük a látogatókat, offline alkalmazásuk esetén pedig megjelenhetnek folyóiratokban, termékek csomagolásán, az üzletek előtti hirdetőtáblákon és így tovább.

2. Promóciók és kedvezmények

A vásárlók imádják a különféle kedvezményes ajánlatokat, különösen akkor, ha egyszerűen, mondjuk, egy QR-kód beolvasásával szerezhetnek jogosultságot rájuk. Ha a kereskedők QR-kód formájában megjelenített kuponokkal jutalmazzák vásárlóikat, azzal nagymértékben elősegíthetik a márkahűség kialakulását. A QR-kódok emellett különleges akciókat kínáló termékoldalakra is vezethetik a vásárlókat – ha a kód mellé egy, az ajánlat korlátozott időtartamát hangsúlyozó felirat is kerül (például: „a beolvasatlan kódok egy hónapon belül érvényüket vesztik”), az arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy mielőbb éljenek a felkínált kedvezménnyel. A kereskedők a QR-kódokkal a várható akcióikról is tájékoztathatják a vásárlóikat, mindig naprakész információt kínálva számukra.

3. Készpénzmentes fizetés

A bevezetését követő években a QR-kódokat elsősorban a készpénzmentes fizetés megkönnyítésére használták – számos vállalat (például a Zara, a Starbucks stb.) már jó ideje bevezette a QR-kódos fizetést. A mikrofizetésre szolgáló, illetve mobil pénztárca alkalmazások arra is lehetőséget teremtenek, hogy az e-kereskedelmi cégek megóvják ügyfeleiket a különféle online fizetési csalásoktól.

4. Vásárlói visszajelzések

Az e-kereskedelemben – jellegénél fogva – kevesebb a kapcsolat a vásárlók és a kereskedők között, a QR-kódok alkalmazása azonban erre is megoldást kínál. A megvásárolt termékek csomagolásán található kódok olyan weboldalakra irányíthatják a vásárlókat, ahol kifejthetik az adott árucikkel kapcsolatos véleményüket, ezt követően a kereskedők pedig közzétehetik ezeket a visszajelzéseket a közösségimédia-oldalaikon.

5. A termékek nyomon követése

Az online vásárlás befejezésekor a vásárlók kaphatnak egy QR-kódot, ezzel követhetik, hol tartanak épp a kiszállítási folyamatban az általuk megvásárolt termékek. A QR-kódok ezen kívül készletellenőrzési célokra is ideálisak, mivel több mint 7.000 számot vagy 4.000 alfanumerikus karaktert képesek tárolni.

6. QR-kódok alkalmazása a közösségimédia-oldalakon

A QR-kódok a webshopok közösségi oldalainak alapvető részét képezik. A közösségimédia-oldalakon elhelyezett kódok segítségével a kereskedők adott termékek, szolgáltatások felé irányíthatják a vásárlókat, különböző applikációk letöltésére ösztönözhetik őket, megjeleníthetik üzleteik helyét az online elérhető térképeken és így tovább.

7. Nyereményakciók

A QR-kódok segítségével elérhető nyereményakciók nagyban javítják a marketingkampányok eredményességét. Ahhoz, hogy ilyen akciókat szervezhess, több URL-címet tartalmazó QR-kódokat kell készítened, amelyek a vásárlók egyedi igényeinek megfelelő, különböző weboldalakra irányítják a felhasználókat.

8. A „Kosárba” QR-kód alkalmazása

A vásárlás egyszerűbbé tételéhez speciális QR-kódokat is rendelhetünk a fogyasztók később megvásárolni kívánt termékekhez, így a felhasználóknak nem kell újra megkeresniük az adott árucikkeket a platformon, amikor már készen állnak a fizetésre.

A vezető e-kereskedelmi cégek által alkalmazott QR-kód trendek

1. Amazon

Az Amazon gyakorlatilag működése valamennyi területén alkalmaz QR-kódokat – vizsgáljunk meg most kettőt a számos felhasználási terület közül!

Amazon Go

Az Amazon Go célja az, hogy minél inkább megkönnyítse az élelmiszereket és előrecsomagolt fogyasztási cikkeket vásárló fogyasztók dolgát, és megkímélje őket a hosszas sorban állástól. A vásárlók először leadják a rendelésüket az Amazon-fiókjukon keresztül, aztán elmennek a legközelebbi Amazon Go üzletbe, ahol a kapott QR-kód bemutatásával aktiválják virtuális bevásárlókosarukat, majd összeszedik a kiválasztott árucikkeket, és távoznak – a számlát pedig szintén az Amazon-fiókjukba kapják meg.

Amazon Smile

Az Amazon 2018-ban vezette be, és azóta a legtöbb termékének csomagolásán elhelyezi ezeket a különleges, középen smiley-t tartalmazó QR-kódokat, amelyek olyan weboldalakra irányítják a felhasználókat, ahol részletes termékinformációkat kaphatnak az általuk megvásárolt áruról, de egyedi ajánlatokban és kedvezményekben is részesülhetnek. Ezek a QR-kódok abszolút biztonságosak, és a cég arról is gondoskodik, hogy kizárólag az Amazon vásárlói használhassák fel őket.

2. Levi’s

A Levi’s scan nevű szolgáltatását igénybe vevő felhasználók egy letölthető alkalmazással beolvashatják a farmerokon található QR-kódot, a kosarukba téve ezzel a kiválasztott árucikket.

A vállalat a Snapchat-tel együttműködve 2019-ben különleges, Pride Capsule néven futó szolgáltatást kínált vásárlóinak, akik egy QR-kód beolvasása után letölthették a Snapchat speciális filterét, és a kiterjesztett valóság, azaz AR (augmented reality) technológia révén virtuálisan felpróbálhatták az akcióban szereplő farmerdzsekiket.

3. Shopify

A Shopify Shopcode alkalmazásával a kereskedők könnyűszerrel létrehozhatnak olyan QR-kódokat, amelyek a keresett termékek weboldalára irányítják a vásárlókat, illetve „Vásárlás” gombként is működhetnek. Mivel minden kódjuk egyedi, a Shopify munkatársai folyamatosan figyelhetik az egyes üzletek forgalmát és az értékesítéseket; a vállalat ráadásul valamennyi kereskedő számára ingyenesen elérhetővé tette ezeket a QR-kódokat, sikeresen áthidalva ezzel az online és offline kereskedelem közti szakadékot.

Hogyan készítsünk QR-kódot?

A QR-kódok nem csupán számtalan e-kereskedelmi lehetőséget rejtenek magukban, de szerencsére roppant egyszerűen el is készíthetők – ehhez csupán némi stratégiai gondolkodásra, vállalkozásunk piaci helyzetének felmérésére és a megfelelő alkalmazásra van szükség a létrehozásukhoz.

Első lépés: határozzuk meg, mire akarjuk használni az adott QR-kódot!

Gondoljuk végig, milyen célt akarunk elérni, milyen igényeket akarunk kielégíteni, és milyen információt akarunk közölni a QR-kódok segítségével!

Második lépés: válasszuk ki a céljainknak megfelelő QR-kód generátort!

Mind magyar, mind angol nyelven számos olyan online applikáció található, amellyel a szükséges információk feltöltése után néhány gombnyomással létrehozhatjuk a QR-kódjainkat. Azoknak a cégeknek, amelyek még csak mostanában ismerkednek a QR-kódok felhasználási módjaival, elsősorban az ingyenesen hozzáférhető alkalmazásokat ajánljuk; ha azonban egy vállalat több kampányban is szeretne QR-kódokat működtetni, vagy speciális design- illetve teljesítménybeli igényei vannak, érdemes valamelyik több funkciót kínáló, fizetős megoldást keresnie.

Harmadik lépés: döntsük el, milyen kódot akarunk használni!

Alapvetően kétféle, statikus és dinamikus QR-kód közül választhatunk. A statikus QR-kódokban foglalt adatokat nem lehet megváltoztatni, így ezeket a kódokat leginkább digitális névjegykártyák, VCardok létrehozására érdemes használni, mivel az ott szereplő információk csak ritkán változnak. A dinamikus QR-kódok ugyanakkor bármikor megváltoztathatók: az általuk hordozott információt nem maga a kód tartalmazza, hanem az a weboldal, ahova a QR-kód irányítja a felhasználót.

Negyedik lépés: a QR-kód személyre szabása

Miután feltöltöttük a kívánt információt, lehetőségünk nyílik arra, hogy egyedi igényeink alapján testre szabjuk a létrehozandó kódokat. A QR-kódjaink felidézhetik cégünk logóját, vagy egyedi grafikai elemeket, sőt, akár animációt és zenét is tartalmazhatnak.

Ötödik lépés: a QR-kód alkalmazása

Miután elkészült a QR-kód, nincs más hátra, mint hogy kinyomtassuk, vagy online elküldjük reménybeli vásárlóinknak. Ha a nyomtatott verziót választjuk, ügyeljünk arra, hogy nagy felbontásban, jó minőségben (svg, eps vagy pdf vektorgrafikával, vagy png file formájában) nyomtassuk ki az adott kódot, hogy a mobileszközök könnyen beolvashassák; az online változat esetén a jpeg, jpg, png vagy tif formátumot ajánljuk.

Mint láthatjuk, a QR-kódokat jó néhány módon felhasználhatjuk e-kereskedelmi vállalkozásunk forgalmának növelésére, a vásárlói élmény fokozására vagy épp az értékesítési statisztikáink javítására. Jól megválasztott üzleti stratégia mellett ezek a nagy információmennyiség tárolására alkalmas, bármely okostelefonnal beolvasható kódok mind a vásárlók, mind a kereskedők dolgát nagyban megkönnyítik; azoknak az e-kereskedelmi cégeknek, amelyek lépést akarnak tartani az aktuális trendekkel, feltétlenül érdemes tehát integrálniuk a QR-kódokat a működésükbe.