Könnyen valósággá válhatna a mesékből ismert “…az Üveghegyen is túl” fordulat, ha például a mai naptól soha nem váltanánk vissza az üvegeket, hanem mindig újabbak készülnének, a kiürült palackokat pedig egyszerűen eldobnánk.  Világviszonylatban ugyanis évente körülbelül 130 millió tonna üveg hulladék keletkezik, amelynek csupán a negyedét hasznosítják újra, vagyis 32,5 millió tonnát.  A mesterséges intelligencia számításai szerint ez azt jelentené, hogy a visszaváltás nélküli rendszer körülbelül 60 év alatt egy Mount Everest-nyi üveghulladékot halmozna fel a Földön. A műanyagokról már egy külön mese szólhatna.

Az üvegvisszaváltás régóta elérhető alternatíva környezetünk tehermentesítésére. Ki ne emlékezne arra, amikor gyerekként kiegészítette a zsebpénzét a szörpös- (és egyéb) üvegek közértbe visszacipelésével. A 2000-es években megjelentek a szelektív hulladékgyűjtő szigetek is (melyeket aztán sokan saját részre szánt, egyfaja ajándékdobozként értékeltek azzal, hogy nem beledobták, hanem kigyűjtötték belőle a még használható üdítős üvegeket, flakonokat – szóval a rendszer messze nem volt tökéletes, erősebb ösztönzésre volt szükség).

Magyarországon a társasházak számára a szelektív hulladékgyűjtés kötelezővé tételét 2013-tól kezdve vezették be széles körben, így a folyamat elérte viszonylag véglegesnek mondható csapásirányát.

Visszaváltás: törvény is van rá

Bár az irány jó, az intenzitáson még javítani kell. Az EU-s szabályozásnak megfelelően ugyanis 2025-re 77 százalékban, 2029-re pedig 90 százalékban vissza kellene gyűjteni az adott tagországban forgalomba hozott palackokat. Ennek eléréséhez sajnos nem elegendőek az eddig hozott ilyen célú intézkedések, hanem egy erősebb ösztönző rendszerre van szükség.

„Az ún. betétdíjas rendszerben (angolul Deposit Return System (DRS) a termék megvásárlása során a fogyasztóra további járulékos költség (betétdíj) megfizetése hárul. Ez biztosítja azt egyfajta ösztönzőként, hogy a fogyasztó nem hulladékként dobja majd el a palackot, hiszen ez az összeg megtérül a termék csomagolásának gyűjtőponton történő visszaváltása után”

írja a MOHU.

Bár az új rendszert idén januárban már bevezették, egyelőre csak az üzletekben kihelyezett automatákkal találkozhatunk. A visszaváltható csomagolásos termékek köre még szűk, ilyenből még viszonylag kicsi a választék. Ennek az az oka, hogy a gyártók június 30-ig kaptak haladékot, hogy a címkén megjelenítsék az új logót, és vonalkódot. Várhatóan ez után a dátum után már csak új címkés csomagolásokat értékesíthetnek majd a gyártók.

Töltsd újra!

Nem csak gyűjtőpontos visszavétel jöhet szóba, ha a műanyag csomagolás kidobásával nem szereténk terhelni a környezetünket. A Rossmann Respray szolgáltatása például igazi innováció; az idei évtől kezdve az eddigi mindössze három üzlet mellett további csaknem 30 helyen  elérhetőek lesznek a  Respray automaták. Ráadásul olyan megújult formában, hogy már nem csak a Rossmann sajátmárkás illatokat tudják majd utántölteni a vásárlók, hanem népszerű nagy márkák illatai is bekerülnek a választékba. Emellett folytatódik természetesen a  palackok visszagyűjtése is.

Ugyan ez a lehetőség az online térben egyelőre nem érhető el.  A “Respray esetében sokat ad hozzá a vásárlói élményhez a palack feltöltése és utántöltése” –  véli a Rossmann képviselője. Egyelőre a Sansin is csak offline, “önkiszolgáló” üzemmódban működteti a Refill rendszerét, de talán már nem kell sokat várni arra, hogy valamelyik, Sansin termékeket is forgalmazó online üzletben is elérhetővé váljon a flakonok újratöltésének lehetősége..

 

Hogyan kezdjünk bele a megvalósításba?

A törvényi követelmények élesbe állásával bizonyára egyre szélesebb körben ismertté válik majd a fenntartható működésnek ez a modellje. De vannak olyan webshopok, akik úttörőként már rég bevezették innovatív csomagolásvisszaváltási megoldásukat.

A biobubi.hu, öko tisztítószereket gyártó és forgalmazó startup ügyvezetője, Háromfai Balázs elmesélte, hogy ők indulásuk óta alkalmazzák ezt a modellt. Nem is volt kérdés számukra hogy a saját gyártású tisztítószereiket tartalmazó flakonoknak új életet biztosítanak azzal, hogy a vásárlóktól visszaveszik a kiürült darabokat. A startup ügyvezetője szerint az alábbiak mentén érdemes elgondolkodnia annak a webshopnak, aki belevágna.

  • Mennyivel fog növekedni a logisztikai költség

Mivel egy-egy visszaküldés egy teljes fuvardíjnak felel meg, így attól függően, hogy mekkora arányban küldik vissza a göngyöleget a vásárlók, a költségek és az ezzel járó feladatok természetesen növekedhetnek.

“A logisztikai költségünk némivel így nagyobb másokhoz képest, viszont a flakonok feldolgozása miatt a termékek bekerülési értékén tudunk csökkenteni. “ – jegyzi meg Háromfai Balázs

  • Mit kezd majd a webshop a visszaküldött göngyöleggel?

Természetesen a legegyszerűbb az újratöltés, de ennek is megvan a maga folyamata, költségei logisztikája.  Kellenek hozzá megfelelő tisztítószerek és berendezések. Újrahasznosítja, eladja, vagy újratölti, esetleg, a termék életciklusának lejártával regranulátumként visszaforgatja  a körforgásba?

  • Technikailag hogyan valósítható meg mindez?

Meg kell találni a megfelelő futárszolgáltatot és megegyezni a visszaszállítások díjairól és mikéntjéről. De kistermelőként akár csatlakozhatunk egy nagyobb piactérhez, vagy forgalmazóhoz, aki fejlett rendszereinek köszönhetően leveszi vállunkról a logisztikával járó macerát. Ilyen többszörösen nyerő szituáció például a kifli.hu  újratöltve megoldása is. Többszörösen nyerő, mert mindhárom résztvevő fél jól jár! A vevő csökkenti ökolábnyomát, a kistermelő szélesebb körben értékesíti termékeit, a forgalmazó pedig növeli a vásárlói elégedettséget és ügyfélélményt azáltal, hogy ilyen innovatív megoldást tesz elérhetővé kínálatában.

Felhasználói élmény növelése fenntartható megoldásokkal

Bizony, a felhasználói élmény valami olyasmi az e-kereskedelemben, amit érdemes komolyan, és egyre komolyabban venni. A felnövekvő fiatal generációkkal ugyanis a vásárlók ökotudatosabbak és egyúttal kritikusabbak is lesznek. Egyre tudatosabban keresik majd az olyan vállalkozásokat, akik valamit is adnak a fenntartható működésre, és mindezt olyan formában teszik, ami miatt érdemes visszatérni hozzájuk és újravásárolni termékeiket.

A visszaváltás a biobubi rendszerében pont így működik, felhasználóbarát módon.

“Ez a mi hozzáadott értékünk. A legtöbben erről ismernek bennünket, szeretik az ügyfeleink. Sok idő volt, amire helyére került a pontos folyamat de mára már gördülékenyen megy”

– meséli az ügyvezető a flakonvisszaküldés kapcsán.

A folyamat meglehetősen egyszerű a vevői oldalon. A vásárló a biobubi.hu/flakonvisszakuldes aloldalon a kosárba helyez annyi visszaküldendő flakont, amennyit vissza akar küldeni. És ha a darabszám nagyobb mint öt, akkor a biobubi megrendeli a csomag visszaszállítást attól függően, hogy milyen futárszolgálattal történt az eredeti rendelés. A GLS/Foxpost automatákhoz csak egy kódot küldenek, amivel a vásárló díjmentesen kinyit egy rekeszt és belepakolhatja az üres flakonokat.

“Mint vásárló én is azt szeretem, ha a folyamat zökkenőmentes, a szállítás gyors és kapok valami pluszt is a vásárlásom mellé, amivel maguk mellett szeretnének tartani a vállalkozások. Mindig jó arra törekedni, hogy a vásárló jó élményt kapjon egy-egy megrendelés alkalmával” – fogalmaz Balázs.