A csomaglogisztikával járó kiadások a webshopok költségeinek jelentős részét  kitehetik, nem mindegy ezért, hogyan és kivel intézzük ezeket a feladatokat. Összeszedtük a legfontosabb szempontokat, amelyek alapján leszoríthatóak a logisztikai költségek.

A webes értékesítés volumene évről-évre meredeken emelkedik, részben az egyre elérhetőbbé váló megoldásoknak köszönhetően, amelyek segítségével már viszonylag kis kezdeti befektetéssel bele lehet kezdeni az online kereskedelembe. Azonban az induló vállalkozások egy idő után találkoznak azzal a problémával, hogy a kezdetben még könnyen kézben tartható logisztikai feladatok a csomagok számának emelkedésével egyre kaotikusabbá válnak. A nem megfelelően átgondolt folyamat sok hibával jár, ami a költségek növekedését, és a vállalkozás jóhírének csorbulását okozza. Hogyan kerülhetjük el ezeket a hibákat?

Mik a fulfillment folyamat elemei?
Az order fulfillment (vagy fulfilment - brit) magában foglalja az összes csomagkezelési feladatot, vagyis a raktározást, a csomagolást, a csomagszállítást és az ezekhez kapcsolódó adminisztratív és egyéb feladatokat.

1. Szorítsuk lejjebb a szállítási költségeket!

A kiszállítás díja a vásárlók számára nagyon lényeges szempont, és ha ez magas, gyakran okoz kosárelhagyást a vásárlás utolsó szakaszában. Ezért választja sok kereskedő azt a taktikát, hogy ingyenes kiszállítást kínál, amivel ezeket a költségeket magára vállalja. Azonban egy drága partnerrel a szállítás akár az összes költségünk negyedét is kiteheti. Ha pedig ezt (akár közvetlenül, akár a termékek árába építve) a vásárlókkal fizettetjük meg, elveszíthetjük a versenyképességünket.

Érdemes ezért folyamatos figyelmet fordítani a szállítócégek árazásának változásaira és az új szereplők megjelenésére. Ha exportálunk is, akkor célországonként kell megvizsgálnunk, hogy az adott országban melyik számunkra a az optimális szállítmányozási cég, akik lehetőleg saját helyi kézbesítési infrastruktúrával rendelkezik.

2. Próbáljunk átgondoltabban csomagolni!

A csomagolás a kiszállítás fontos része, hiszen nagyrészt ezen múlik, hogy az áru sértetlenül érkezzen meg a vásárlóhoz. A külső csomagolóanyagok a szállítás, ki- és bepakolás során nyújtanak elsődleges védelmet a termékünknek, ezért nagyon fontos, hogy megfelelő minőségűek legyenek, hogy funkciójukat maximálisan el tudják látni. Sérülékenyebb termékek esetén a belső csomagolóanyagoknak is fontos szerepe van, mivel megakadályozzák az áru mozgását a dobozon belül.

Itt arra érdemes odafigyelni, hogy a használt megoldások ne legyenek sem alul-, sem pedig túlméretezve. Ha egy gyufásdoboz méretű terméket egy 25×25 cm-es dobozba csomagolunk, akkor egyrészt rengeteg belső csomagolóanyagra lesz szükségünk, másrészt túl sok helyet foglal el a logisztikai raktárban és a kiszállító rakterében, ami többletköltségeket jelenthet, és a vásárlók sem örülnek a keletkezett szemétmennyiségnek. Ha pedig alulméretezzük, az a termék sérülésével járhat.

Ezenkívül fontos szempont a környezetbarát anyagok használata, amit ma már a vásárlók egyre hangsúlyosabbnak tartanak. Nem kell feltétlenül drága megoldásokra gondolni, hiszen ha például újságpapírt vagy ajándékpapírt használunk a műanyag térkitöltő chips helyett, ezzel még a költségeket is csökkenthetjük.

3. Használjunk hatékonyabb megrendeléskezelő szoftvereket!

A megrendelések kezelése kardinális kérdés az e-kereskedelemben, hiszen egy-egy elkallódott, késve vagy egyáltalán nem teljesített rendelés súlyos anyagi- és presztízsveszteséget okozhat nekünk. Ha egy webáruház belép az intenzív növekedés fázisába, sokszor előfordulhat ilyesmi, amennyiben a folyamatokat nem integráltan kezeljük.

Éppen ezért fontos, hogy olyan szoftvert használjunk, amely egyszerre kezeli a készletadatokat, a megrendeléseket és ezek továbbítását a raktár vagy a fulfillment partner felé, valamint a teljesült vagy meghiúsult kiszállításokat és a számlázási feladatokat. Ma már számos ilyen rendszer elérhető a piacon, amelyek képesek a különböző webshopmotorokkal való összekapcsolódásra is.

4. Méretezzük megfelelően a raktárkapacitásunkat!

A túlméretezett raktár számos extra költséget és logisztikai problémát okozhat. Ha például a központi raktárunk hosszabb ideig kong az ürességtől, mert a készletünk nagy részét helyi raktárakba szállítjuk ki, nem árt elgondolkodni egy kisebb raktárközpontra váltáson. A több, földrajzilag “forró pontnak” számító helyen kiépített raktár sokszor egyébként is gazdaságosabb megoldás, hiszen a szállítási költségeket és a kézbesítési időt radikálisan tudjuk csökkenteni, ha akár a saját sofőrjeinknek, akár a leszerződött futárszolgálatnak csak néhány kilométert kell megtennie a kézbesítéshez, mert mint tudjuk, mindig az utolsó mérföld a legdrágább.

5. Gondoljuk meg a fulfillment feladatok részbeni vagy teljes kiszervezését!

A saját raktár, szállítás, csomagolás nem minden esetben éri meg, hiszen rengeteg bérleti díjjal, anyagköltséggel, emberi erőforrással, üzemanyag- és járműfenntartási költséggel kell számolnunk. Érdemes tehát megvizsgálni, hogy a folyamatból melyek azok, amelyek a legnagyobb kiadással vagy a legtöbb időráfordítással járnak, és megvizsgálni az erre szakosodott szolgáltatók ajánlatait. Kereshetünk például egy adott kiszállítási területen helyi raktárszolgáltatót és fuvarozó céget, akiknek a saját raktárunkból megfelelő mennyiségű készletet szállítunk a környékbeli megrendelések gyorsabb és olcsóbb teljesítéséhez.

Fentieken kívül ma már itthon is elérhetőek teljeskörű fulfillment szolgáltatók, akik a folyamat egészét is át tudják vállalni, így akár raktár nélkül, a “nappaliból” is üzemeltethetjük a webáruházunkat. Ez esetben csupán annyi a dolgunk az árukezeléssel, hogy intézzük a beszerzéseket és továbbítsuk a megrendeléseket a partner felé, vagyis magával a termékkel nem is kell találkoznunk.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!