4 trend, amiről minden webshop tulajdonosnak tudnia kell 2019-ben

Ellenőrzőlista

Black Friday és karácsonyi webshop láz: A két csúcsidőszak, ami a vásárlások nagyját generálja az ecommerce világában. Elmúlt években egy jó stratégiával egy-két nagyobb ünnepnap kihasználása is elég lehetett a növekedéshez. De így lesz ez 2019-ben is? Utánajártunk!

A következő 4 trendre kötelező felkészítened a webshopod – és önmagad – jövőre, ha nemcsak az ünnepnapokon, hanem folyamatosan növekedni szeretnél:

  1. Többcsatornás értékesítés nélkül nem megy
  2. Megállíthatatlanul tör előre az Instagram
  3. A jól szervezett logisztika felbecsülhetetlen versenyelőnyt jelent
  4. Mesterséges Intelligencia (MI) a személyre szabott vásárlási élményért

1. Többcsatornás értékesítés nélkül nem megy

A hagyományos és az online áruházak közötti határ eltűnőben van. Ennek eredményeként egyre több offline bolt erősíti online jelenlétét, míg az eddig kizárólag virtuálisan működő webáruházak valódi üzleti egységeket nyitnak. Hódítanak az online piacterek és a közösségi felületeken belüli vásárlási lehetőségek. Ez bizony nagyban befolyásolja a marketing tevékenységünket is, hiszen emiatt átfogó stratégiára van szükségünk.

Életszerű példa, hogy megnézed a webshopban, kapható-e a termék a legközelebbi üzletben, bemész megfogdosni, felpróbálni, de online kaptál egy kupont, amivel kifizeted és házhoz rendeled. Majd ha vissza kell küldeni, mert hibás terméket kaptál, akkor a fizikai boltba viszed vissza, és hozol el egy csereterméket.

De ez még csak a ma. A holnap, vagyis amire már készülnöd kell, az a többfrontú jelenlét: nem elég a fizikai bolt és a webes jelenlét, de legyél ott a piactereken is (Amazon, Vatera), illetve a közösségi felületekről már nemcsak forgalmat terelsz a boltodra, hanem akár ott azonnal vásárolhatnak az embereket. Például az Instagramon belül már lehet vásárolni, de ezt lásd a következő pontban.

Mindez a komplex jelenlét kihat a marketing tevékenységedre is, mert emiatt átfogó stratégia kell, és nem feltétlenül külön csatornákra szabottan. Új kifejezés, amiket tanulj meg, a “multi-channel messaging” és a “conversational commerce”.

Aminél még be fog mindez zavarni, az az eredményesség mérése. Mert köztudott, hogy a marketingre költött pénz fele kidobott pénz – csak azt nehéz tudni, hogy melyik fele. Ha a vásárlóknál elmosódnak az online és offline, valamint a piacterek, közösségi terek és értékesítési terek közötti határok, akkor hogyan tudod mérni ezt a komplex folyamatot?

A legnagyobb távolságra pedig a hangalapú kereséstől vannak az e-kereskedők. Az Amazon Alexa vagy a Google Home rendszere az USA-ban biztosan trendszerű növekedésnek örvendhet 2019-ben. Viszont ez még nem fog begyűrűzni hozzánk, hiszen ezek az eszközök Magyarországon kevésbé teljeskörűen működnek.

2. Megállíthatatlanul tör előre az Instagram

A 2018-as év a Facebook botrányaival volt tele, és ezt még tetézte a közösségi óriás azzal, hogy már nemcsak a márkaoldalak elérése a közel nullás, hanem a csoportok elérését is levették nullára. Már megszoktuk, hogy a több tízezres követőbázisunknak folyamatosan hirdetnünk kell csak azért is, hogy lássák a posztjainkat. De mostanról a nyitott vagy zárt csoportjainkban is a fizetés az egyedüli megoldás, hogy mindenkit elérjünk.

Az Instagram még kitart. Ott az elérés jó, a tartalom kevés, a reklámzaj alacsony. Évek óta trend az Instagram terjedése – még magyar nyelvű könyv is van az Insta marketingről -, mégsem feküdtek rá a cégek komolyabban a tartalomgyártásra. Hogyan is tudtak volna a márkák, mikor az Instán a véleményvezérek uralkodnak? Azok az ún. influencerek, akik saját márkájukat építették fel, és mára ők lettek az instán a kommunikáció leghatékonyabb csatornái.

A közösségi média gyorsan az egyik legfontosabb tényezővé vált a vásárlási döntésben, hiszen az emberek 93%-a közösségi oldalakon tájékozódik a kiválasztott termékről. Így a webáruházaknak még több időt és energiát kell ebbe fektetnie a jövőben. A felhasználók által generált tartalom a legújabb trend, hiszen nemcsak autentikus tartalmat tehetünk közzé, de a potenciális vásárlóink meggyőzésére is hatékony módszer a termékünket használatban mutatni.

3. A jól szervezett logisztika felbecsülhetetlen versenyelőnyt jelent

Egyre növekednek a felhasználói igények, nehéz megtalálni a megfelelő szakembereket, és a folyamatok is egyre komplexebbé válnak. Ez a trend egyértelműen látszik hazánkban. E-kereskedőként több energiát kell belefektetnünk abba, hogy megtaláljuk a megfelelő partnereket, hiszen nem mindegy, hogy kikkel dolgozunk együtt és milyen megoldásokat választunk.

Népszerű megoldás a dropshipping módszer, mely lényegesen megkönnyíti webáruházunk üzemeltetését. A dropshipping lényege, hogy egy nagyker vállalja a munka nagyrészét, raktározza és kiszállítja a vevőnek a megrendelt terméket, a mi webáruházunk nevében.

Ezzel a trenddel párhuzamosan növekszik a visszaküldött csomagok száma, évről évre. Ezt is le kell kezelni, és aki ebben költséghatékony, egyszerű és ügyfélbarát megoldást talál, az egyértelmű előnyhöz jut másokkal szemben.

4. Mesterséges Intelligencia (MI) a személyre szabott vásárlási élményért

A mesterséges intelligencia már jelen van az egészségügyben, a gazdaságban és az e-kereskedelemben is. Lényege, hogy algoritmusok használatával mintákat talál és képes adatokat jósolni, így segítségével személyre szabott vásárlási élményt nyújthathatunk látogatóinknak.

A fogyasztók már elvárják, hogy csak olyan tartalmat lássanak, amely érdekli is őket, így elengedhetetlen, hogy webáruházunkba beépítsük a gépi tanulásos algoritmusokat. Bár a GDPR és az adatok alapján történő perszonalizáció nem a legjobb barátok.

A mesterséges intelligencia első követei már rég elérhetőek a webshop tulajdonosok számára. Gondoljunk csak az intelligens ajánló rendszerekre, vagy azokra a látogató megtartó megoldásokra, amelyek pontosan tudják, hogy melyik látogatónknak éppen milyen ajánlat ugorjon fel, ezzel megmentve az oldalelhagyástól.

A jövő megoldásai kiterjesztik a digitális termékeket a fizikai térbe. Az augmented reality segítségével ki tudjuk vetíteni a megvásárolni kívánt termékeket a lakásunkba, megnézve a jövendőbeli helyét, hogy mennyire illeszkedik oda. Vagy felpróbálhatjuk az üzletben a ruhákat egy okos tükör segítségével úgy, hogy nem kell a próbafülkéhez sorba állni. A lényeg, hogy a MI segítségével a határok tovább homályosodnak az online és offline között.

+1 tipp: A tudás a legnagyobb versenyelőny.

Az Ecommerce Expo 2019-es programján minden tudást megszerezhetsz az év legígéretesebb trendjeiről és gyakorlati alkalmazásukról!

Multi-channel marketing, és a “conversational commerce”: Az előadó Szabó Csenger, aki csapatával, a Chatbotize.me-vel azóta foglalkozik chatbotokkal, mióta a technológia megjelent. Jól mutatja a trend terjedését, hogy az USA-tól Szingapúrig mindenhonnan vannak ügyfeleik, és a hazai webshopok közül a BiotechUSA is használja a megoldásukat.

Instagram marketing: Klausz Melinda közösségi média szakértő, a témában 7 szakmai könyvet is publikált és 10 díjat nyert, tartja az Ecommerce Expo nyitóelőadását. A szekció termében követi többek között Bogár Márk, a sárréti chilifarm social media menedzsere, és Kiss Virág influencer, aki az influencer marketing előnyeiről mutat esettanulmányt egy webáruház indításánál.

Kiszervezett logisztika: két nagyágyú is képviselni fogja a kiszervezett logisztika előnyeit az Expon. Rácz Péter a Complexpress-szel a legszélesebb körű szolgáltatást nyújtják a webshopoknak, sőt, az ő szervezésükben hirdetik ki minden évben az Év Webshopja díjakat is. Őt követi Perényi András, aki webshop tulajdonosból nyergelt át a másik oldalra, innovatív logisztikai megoldásokat nyújtva kicsiktől nagyvállalatokig mindenkinek.

Mesterséges Intelligencia: Az MI trendjeiről Dr. Bőgel György egyetemi professzor fogja beavatni az érdeklődőket. Bőgel György tucatnyi könyvet írt a technológiai fejlődésről, és az ezzel foglalkozó szövetségek vezetője, stratégiai tanácsadója. Gyakorlati tippekkel érkezik Surányi Ferenc, a VHK Klub vezetője, aki több ezer céget segített már át az automatizációval járó könnyebb útra.

+1 Meglepetés előadó is érkezik, aki az online és a kiterjesztett valóságot köti össze egy globális nagy webáruházban, ahol már mind vásároltunk, ezzel saját lakásunkba varázsolva a termékeiket.

Kattints a részletekért, ne maradj le az év egyik legfontosabb szakmai eseményéről! www.ecomexpo.hu

mm
Kosárérték

E-kereskedelmi magazin - hasznos információk kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!