Egy weboldal kiszolgálásához sokféle technikai megoldás létezik, ám ha oldalunkat üzleti célra használjuk, nagyon meg kell gondolnunk, hogy melyik mellett döntünk. Ma már egy egyszerű PC, vagy NAS eszköz is konfigurálható webszervernek, ami futhat akár a nappalinkban, vagy az iroda egyik sarkában. Elhelyezhetjük saját szerverünket egy adatközpontban, vagy bérelhetünk webtárhelyet egy megosztott szerveren, virtuális gépen, vagy akár felhőben is. Nézzük meg, hogy melyik megoldás kinek lehet optimális!

“Sufnihoszting”

Ha nem csak egy “Helló világ!” oldalt, hanem például egy webshopot akarunk kiszolgálni, ezeket a megoldásokat jobb, ha elfelejtjük. Az olcsósága mellett az ilyen “megfejtés” ugyanis teljesen alkalmatlan üzleti célokra, hiszen ezek az eszközök nem ipari felhasználásra lettek tervezve, vagyis folyamatos terhelésük biztosan hardverhibához vezet.

Valószínűleg eleve túl lassúak egy komolyabb erőforrásigényű oldal futtatásához, és többnyire az otthoni vagy irodai internetkapcsolat sebessége sem alkalmas erre a feladatra, ami SEO szempontból és a felhasználói élményt nézve is nagyon hátrányos. Nem is beszélve a lakossági internet- és áramszolgáltatás gyakori kimaradásairól, amik oldalunkat elérhetetlenné teszik, ezzel jelentős üzleti és presztízsveszteséget okozva.

Vagyis röviden összefoglalva: NE CSINÁLJUK!

Saját webszerver üzemeltetése adatközpontban (Colocation)

Ezt tekinthetjük a “hagyományos” megoldásnak, amit főként a legnagyobb piaci szereplők használnak a mai napig. Nagy előnye a teljes függetlenség: az oldalunknak leginkább megfelelő hardverkonfigurációt, operációs rendszert, szerverkörnyezetet hozhatunk létre, és bármikor bővíthetjük, vagy változtathatjuk azt.

Egy modern adatközpont ideális körülményeket biztosít szerverünknek (hőmérséklet, pára, tűzvédelem stb.), és akár teljes rendszerfelügyeletet is kérhetünk a nap 24 órájában. Internetkapcsolat és áramellátás tekintetében is általában 99% feletti rendelkezésre állást, és akár több megabites kapcsolatot garantálnak a BIX hálózatához, és nemzetközi irányba.

Ha valamiért mégsem vagyunk elégedettek, bármikor áthelyezhetjük a szervert másik adatközpontba, főleg, ha saját adminisztrátorunk végzi annak felügyeletét, ami ezen a szinten már elvárható.

Lényeges előnye, hogy így nincs befolyással semmilyen más weboldal a szerver leterheltségére vagy biztonságára, ellentétben a megosztott tárhely megoldásokkal. Ott előfordulhat, hogy ha egy kiemelt időszakban -például karácsony előtt- a forgalom megemelkedik, vagy egy másik weboldal biztonsági résén keresztül támadás éri a szervert, akkor a mi oldalunk is lelassulhat, esetleg elérhetetlenné válhat.

Ha a szerverünk erőforrásait jól méretezzük, figyelve arra, hogy normál esetben a leterheltség ne lépje túl a kapacitás 50-60%-át, biztosan nem lesz gondunk frekventáltabb időszakokban sem.

Persze mind közül ez a legdrágább megoldás, hiszen a hardver megvásárlása és folyamatos karbantartása, az adatközpont és a saját adminisztrátor havi költsége komoly kiadásokat jelentenek. Így ezt a konstrukciót tényleg csak akkor válasszuk, ha jelentős tőkével rendelkezünk, és az üzletünk forgalma is indokolja.

Megosztott szervermegoldások (Shared hosting, VPS, Cloud)

Ezek lényege, hogy tárhelyet és erőforrást bérlünk egy szolgáltatónál, aki egy méltányos havidíjért biztosítja oldalunk kiszolgálását saját szerverein.

A hoszting csomagokban többnyire a domain név és az SSL tanúsítvány díja is benne van, valamint a levelezés és a DNS (névszerver) kiszolgálás is részét képezi.

Ilyen csomagokat – mérettől és szolgáltatásoktól függően- már havi pár száz forinttól igénybe vehetünk. Az olcsóbb webhoszting csomagokban egy webszerver számunkra konfigurált tárhelyéhez kapunk FTP és SSH hozzáférést, és többnyire már valamilyen grafikus felülethez is, ahol DNS beállításokat, MySQL adatbázist, E-mail fiókokat és egyéb szolgáltatásokat tudunk elérni és testreszabni.

Amennyiben az alapvető szerverkörnyezet megfelel az igényeinknek, választhatjuk ezt a megoldást, de számolnunk kell azzal, hogy így nem kapunk dedikált erőforrásokat, vagyis előfordulhatnak ingadozások az oldalsebességünkben. Egy egyszerűbb, kis forgalmat bonyolító webshop esetén azért működhet a dolog.

Már jó pár éve elérhetőek a VPS (Virtual Private Server) megoldások is. Itt arról van szó, hogy a szolgáltató a szervereit több kisebb virtuális gépre osztja fel, elkülönített erőforrásokkal (tárhely, processzor kapacitás, RAM), amelyek szoftverkörnyezete egyedileg konfigurálható egy egyszerű grafikus felületen keresztül. Így majdnem az összes előnyét élvezhetjük egy dedikált gépnek, ráadásul ezek kezeléséhez még különösebb szaktudásra sincs szükség – mindezt egy saját szerver üzemeltetési költségének töredékéért.

Ha a rendelkezésre álló erőforrások mégis kevésnek bizonyulnak, könnyen és gyorsan bővíthetjük a csomagot anélkül, hogy bármilyen fizikai átalakítást kelljen elvégezni, ami esetleg kiesést okozhatna az oldalunk elérésében. Ennek továbbfejlesztett változata a Cloud VPS, ahol már több szerverből álló hálózat (cluster) végzi az oldalak kiszolgálását, ezzel méginkább rugalmassá és üzembiztossá téve a működést. Ez a technológia szinte kizárja a hardverhibák előfordulását, mert felépítéséből adódóan egy-egy kieső elem feladatait a többi gép átveszi, vagyis nagy redundanciával dolgozik.

A VPS tárhelyek további előnye, hogy nagy mértékben szeparáltak egymástól, így a többi vituális gépen előforduló esetleges vírusfertőzés vagy egyéb biztonsági probléma szinte kizárt, hogy átterjedjen a mi “gépünkre”.

Természetesen ezek a csomagok már nem annyira olcsók, mint a hagyományos webhoszting tárhelyek, de még mindig nem közelítik meg a saját szerver fenntartásának költségeit. A közepestől egészen a legnagyobb forgalmú webshopok kiszolgálására is alkalmasak lehetnek.

Ha tehát úgy döntünk, hogy weboldalunkat saját kiszolgálói (self-hosted) rendszerben üzemeltetjük, ezeket a szempontokat érdemes végiggondolnunk, az ár-szolgáltatás arányt figyelembe véve. Ilyen konstrukcióban akár nyílt forráskódú (pl. Magento, WooCommerce, PrestaShop, stb), akár egyedi fejlesztésű webshopunkat is hosztolhatjuk.

Viszont a legújabb, “kulcsrakész” webshop megoldások (Shopify, Shoprenter, Wix Stores) is széleskörű lehetőségeket kínálnak, amivel valós alternatívává váltak akár nagyobb volumenű vállalkozások számára is. Ezekkel részletesen későbbi cikkeinkben foglalkozunk majd.