A Facebook után a Walmart is új kriptopénz bevezetését tervezi. A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi és e-commerce szereplője ráadásul a közösségi média óriásánál is nagyobb eséllyel indul, hogy megszerezze a szükséges engedélyeket, megfontoltabb taktikát választva. De hogyan érinti ez az e-kereskedelmet?
Ahogyan azt több amerikai sajtóorgánum is megírta, a kereskedelmi mamutcég a múlt héten nyújtott be szabadalmi kérelmet új, blockchain alapú saját valuta bejegyzésére. A világ legnagyobb vállalatai között nyilvántartott cég az online értékesítésben is komoly piaci szereplővé nőtte ki magát az utóbbi években. Egy új, egyszerű és olcsó fizetési megoldás bevezetésével komoly előnyre tehet szert vetélytársaival szemben, hiszen bevételeinek kb. 65%-át még mindig az amerikai piac adja, ahol a hitelkártya-alapú fizetési megoldások régóta népszerűek, a virtuális fizetőeszközök pedig egyre inkább teret nyernek. Az új digitális pénznem árfolyama az amerikai dollárhoz, vagy akár más kriptovalutákhoz is köthető lesz, és alacsony költségek mellett nyújt akár kamatozó megoldást pénzünk tárolására.
Az utóbbi időben a kriptovaluták előretörése általánosan érzékelhető. A bitcoin is új csúcsokat döntögetett a napokban, és ezzel párhuzamosan a pénzügyi és tőzsdei felügyeletek is egyre közelebb kerülnek ahhoz, hogy legitimálják használatukat. Az amerikai tőzsdefelügyelet például épp alvállalkozókat keres a nagyobb blokkláncokhoz tartozó csomópontok (node-ok) üzemeltetésére, ami nagy lépést jelent az elfogadás felé. De a szenátusban is vannak, akik támogatják eme technológia előretörését, ahogy arról az egyik legnagyobb tematikus portál, a CoinTelegraph is beszámolt.
A bevezetés dátumáról, és a kriptovaluta technikai kivitelezésével kapcsolatban még nem közöltek túl sok részletet, illetve saját bevallásuk szerint sincsenek még konkrét terveik a megvalósításról, ahogy azt a Bloomberg cikkében is olvashatjuk. De így jó esélyük van arra, hogy megelőzzék a Libra kibocsátását, ami sok helyen kiverte a biztosítékot. Ahogy arról nemrégiben írtunk, a Facebook majdani saját pénznemét folyamatos támadások érik több ország pénzügyi felügyelete részéről, a nemzetközi bankrendszer biztonságát féltve.
A “Walmart coin” ezzel ellentétben nem tör globális piacra, mivel bevezetését -egyenlőre- csak az Egyesült Államokban tervezik. Ott viszont jelentős hatással lehet a piacra, hiszen a cég saját ATM hálózatot, illetve pénzküldő szolgáltatást üzemeltet MoneyGram néven (amely egyébként már egy ideje használja a blockchain technológiát). Ezeket kombinálva a saját digitális pénznemmel a lehetőségek igencsak kiszélesednének, de ha eleinte csak a vállalat 1,5 millió amerikai alkalmazottja kapná így a fizetését, az már önmagában is erős kezdés volna.
Hogyan hathat ez az e-kereskedelemre?
A Walmart jelenleg is komoly globális piaci szereplő ebben a szegmensben, hiszen üzleti érdekeltségei Kanadától és Dél-Amerikától kezdve az Egyesült Királyságon át egészen Indiáig és Kínáig terjednek. A világ második legnagyobb forgalmú e-kereskedőjével, a JD.com-mal stratégiai partneri viszonyban áll, így az AliExpress vagy az Amazon valódi konkurenciájának számít. Egy ideje látszik, hogy határozottan erősíteni akarják jelenlétüket az online értékesítésben, nem csak az élelmiszerek és háztartási cikkek, hanem a műszaki eszközök és egyéb olyan termékek területén is, amelyet az említett versenytársak is árulnak. A cég első negyedéves jelentésében 37%-os bővülésről számolt be az online eladásokban, és a rövid, akár egynapos szállítási határidők vállalásában is versenybe szállt az Amazonnal.
A saját pénznem nyilvánvalóan erősebb vásárlói kötődést jelent, mert tranzakciók mellett a felhasználók vásárlási előzményeit és megtakarításait is nyomon lehetne követni, valamint az általuk megszerzett hűségpontokat és az ebben tárolt pénzük után járó kamatokat is itt írnák jóvá. Ez forgalomnövekedést és nagyobb konverziós arányt eredményezhet, így könnyen lehet, hogy a cégóriás akár a vezető szerepet is átveheti a globális e-kereskedelemben.
Persze valószínű, hogy erre a versenytársak is reagálni fognak, és a Walmart által kitaposott ösvényen járva már könnyebben tudják bevezetni saját valutájukat. De mivel egy ilyen technológia kifejlesztése és engedélyeztetése elég költséges, így ez valószínűleg a “nagyok kiváltsága” marad, így ha a vásárlók körében népszerűvé válik ez a fizetési forma, tovább nyílhat az olló a mamutcégek és a kisebb piaci szereplők között.