El tudjuk képzelni, hogy bármilyen kérdést feltehetünk egy keresőmotornak, és pontos, teljes és naprakész választ kaphatunk anélkül, hogy több tucat weblapon kellene navigálnunk? Ezt ígéri a Perplexity AI, egy mesterséges intelligenciával működő keresőmotor és chatbot, mely olyan fejlett technológiákat használ, mint a természetes nyelvfeldolgozás (NLP) és a gépi tanulás, hogy választ adjon a felhasználók kérdéseire.
A Perplexity AI egy olyan projekt, melyet 2022-ben négy korábbi Google MI-alkalmazott hívott életre. Úgy döntöttek, hogy létrehozzák startupjukat, hogy generatív mesterséges intelligencián alapuló keresőmotort fejlesszenek ki. Célja, hogy közvetlen és megbízható válaszokat adjon a felhasználók kérdéseire ahelyett, hogy egyszerűen linkeket adna olyan weboldalakra, melyeken lehet, hogy megtalálható a válasz, de az is lehet, hogy nem.
Ennek eléréséhez a Perplexity nagyméretű nyelvi modelleket használ. Konkrétan az OpenAI GPT technológiáját (is), mely lehetővé teszi, hogy megértse és generálja az emberhez hasonlatos szövegeket. Ezek a modellek lehetővé teszik a Perplexity számára, hogy felfogja a kérdés kontextusát, és különböző forrásokból, például a Wikipédiából, hírekből, blogokból, könyvekből és a neten fellelhető forrásokból releváns válaszokat adjon.
A Perplexity AI kétféleképpen használható:
- Keresőmotorként lehetővé teszi, hogy egy szövegdobozba beírjunk egy kérdést, és a lekérdezés típusától függően szöveg, kép, táblázat, grafikon vagy akár kód formájában kapjuk meg a választ.
- Chatbotként a Perplexity lehetővé teszi, hogy gördülékeny és természetes beszélgetést folytasson a felhasználóval, válaszoljon a kérdéseire, és további információkat vagy javaslatokat kínáljon.
Milyen funkciókkal rendelkezik?
A Perplexity számos olyan funkciót kínál, melyek többé teszik, mint egy egyszerű keresőmotor; egy nyelvi modellek által vezérelt válaszmotor inkább. Néhány funkciója a következő:
- Fogalmak magyarázata: Képes egyszerű és közérthető módon, példák, analógiák vagy képek segítségével elmagyarázni összetett fogalmakat. Például kifejteni, mi az a kvantumfizika, hogyan működik a blokklánc, vagy mi is a mesterséges intelligencia.
- Tartalomgenerálás: Képes kreatív tartalmat generálni, például történeteket, verseket, dalokat, vicceket vagy celeb-paródiákat, saját szavai és tudása felhasználásával. Például írhatunk egy horrortörténetet, egy szerelmes verset vagy egy rap-számot is akár vele.
- Nyelvi fordítás: A Perplexity gépi nyelvi-modellek segítségével képes fordítani a nyelvek között, mind írásban, mind szóban. Például lefordíthat egy szöveget spanyolról angolra, vagy egy beszélgetést franciáról németre is könnyedén.
- Kódhibakeresés: Képes kódok hibakeresésére, a benne lévő hibák felderítésére és kijavítására, illetve javítási vagy optimalizálási javaslatokra is. Például Python, Java vagy C++ nyelvű kódok hibáit is könnyedén kezeli.
- Tevékenységtervezés: A Perplexity ajánlásokkal, tanácsokkal vagy foglalásokkal segíthet a felhasználónak a tevékenységek, például utazások, találkozók vagy események megtervezésében. Segíthet a felhasználónak megtervezni egy „izgalmas” napot egy ismeretlen városban, vagy foglalhat éttermet egy romantikus vacsorához.
Milyen előnyei vannak a Google-lal szemben?
A Perplexity-t a piacot több mint két évtizede uraló, vitathatatlanul vezető Google alternatívájaként mutatják be a legtöbbször. Bár a Google minőségi és gyors eredményeket kínál, vannak olyan korlátai is, melyeket igyekszik kiküszöbölni.
Íme a Perplexity néhány előnye a Google-lal szemben:
- Kontextuális megértés: míg a Google jó munkát végez a kulcsszavak megfeleltetésében, a Perplexity egy lépéssel tovább megy a keresés kontextusának megragadásával. Megérti a nyelvi árnyalatokat, és pontosabb eredményeket tud szolgáltatni, így ideális az összetett vagy speciális lekérdezésekhez.
- Közvetlen válaszok: a Google weboldalakra mutató linkek listáját kínálja, melyeket a felhasználónak fel kell tárnia a válasz megtalálásához. A Perplexity viszont közvetlen és tömör eredményeket kínál, melyet egy válogatott forráskészlet is támogat. Ez időt és energiát takarít meg a felhasználók számára, akik így gyorsan és egyszerűen juthatnak hozzá a keresett információkhoz.
- Folyamatos frissítés: míg a Google a weboldalak indexelésére támaszkodik, mely napokig vagy hetekig is eltarthat (mire a változásokat tükrözi), addig a Perplexity valós időben keres a weben, és naprakész információkat nyújt a különböző témákról. Ezáltal jobban megfelel a közelmúltbeli eseményekre vagy dinamikus adatokra vonatkozó lekérdezések kielégítésének igényének.
- Beszélgetéses interakció: a Google szöveges felületet kínál, a Perplexity hang- vagy szövegalapú felületet. Utóbbi lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy természetes és gördülékeny beszélgetést folytasson a keresőmotorral. Ez emberközelibbé és „személyre szabottabbá” teszi a keresési élményt, és lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy további kérdéseket tegyenek fel, vagy tisztázzák a kételyeiket.
Nemcsak az információkeresés új platformja, de üzletnek sem rossz
A Perplexity egy innovatív eszköz, mely új módját kínálja az internetes információkeresésnek a természetes nyelv és a mesterséges intelligencia segítségével. A kontextuális megértés, a közvetlen válaszok, a folyamatos frissítés és a „társalgási interakció” révén különbözteti meg magát a Google-tól. Számos funkcióval rendelkezik, a fogalmak magyarázatától kezdve a tartalomgenerálásig, beleértve a nyelvi fordítást, a kódhibakeresést és a tevékenységtervezést.
A Perplexity kétségkívül a Google-t kihívó válaszmotor, mely azt ígéri, hogy átalakítja az online tudás felfedezésének, elérésének és fogyasztásának módját.
A Perplexity azzal vájt magának egy piaci rést, hogy Android és iOS alkalmazásain, valamint webes portálján keresztül informatív és jól megalapozott keresési eredményekkel látja el a felhasználókat.
A hagyományos keresőmotoroktól eltérően a Perplexity narratív válaszokat készít összekapcsolt hivatkozásokkal, gazdagabb felhasználói élményt nyújtva.
Éves szinten 15 és 20 millió dollár közötti bevételt termel, ezt elsősorban a Perplexity Pro szolgáltatás előfizetésein keresztül. Ez a prémium ajánlat magában foglalja a keresési „másodpilótát” (Copilot volt kezdetben a neve, ma már Pro) és a közvetlen hozzáférést olyan erős harmadik féltől származó nyelvi modellekhez, mint az OpenAI GPT-4 és a Meta Llama-3 LLM.
A jövőre nézve, a Perplexity a válaszai mellett elhelyezett hirdetésekből származó potenciális bevételi forrásokat tartja szem előtt. Bár még vizsgálják a különböző stratégiákat. Különlegessége azonban potenciális kihívásokkal néz szembe a technológiai óriás Google részéről, mely a generatív keresési élmény területét (SGE) is szeretné uralni. Az idei I/O fejlesztői konferenciáján jelentette be, miként képzeli el az MI-alapú saját keresését, amit 2024 végéig elérhetővé szeretne tenni majd mindenki számára. A Perplexity jövője így attól függ, hogy képes lesz-e majd felülmúlni a versenytársakat pontosság és teljesség tekintetében.