Jönnek a fizetős Facebook csoportok – de mire lesznek jók?

Jönnek a fizetős Facebook csoportok - de mire lesznek jók?

A Facebook június 20-án saját blogján jelentette be: lehetővé teszi csoport adminisztrátorok számára, hogy havi 5-30 USD havi díjat szedjenek be a csoport tagjaitól. Az új szolgáltatás egyelőre korai tesztfázisban van: első körben gyerekneveléssel, főzéssel és otthonnal foglalkozó néhány kiemelt csoport kapott lehetőséget a kipróbálására.

Az eddig nyilvánosságra került információk alapján úgy tűnik, a már létező ingyenes csoportok változatlanul működnek majd tovább, és ezeken belül lehet majd prémium alcsoportokat nyitni.

A blogposzt konkrét, működő példát is hoz. Sarah Mueller 44 ezer fős, a lakás rendbetételéről szóló, Declutter My Home csoportján belül már nyílt is egy Organize My Home nevű fizetős klub, melynek havi díja 14,99 USD. A tagok exkluzív tartalmakat és tanácsadást kapnak a pénzükért cserébe. Hasonló módon a a közel 80 ezres tagsággal rendelkező Grown and Flown Parents – amely 15-25 évesek szüleinek szól – College Admissions néven havi 29,99 dolláros tagdíjjal nyújt zártkörű hozzáférést továbbtanulási szakértőkhöz.

A kísérlet jelenleg mobilon működik, és a Facebook egyelőre nem kér részesedést a bevételből. Ugyanakkor a standard App Store és Play Store felhasználási feltételekből következően az Apple és a Google levon egy megadott százalékot az előfizetési díjakból.

Várhatóan ez még csak a kezdet: a Facebook minden bizonnyal tovább fog haladni a csoportok monetizálásának útján, hiszen ezen a területen reklámbevételekre nem számíthat.

Mire használhatja az újdonságot egy kereskedő?

Egy zártkörű, fizetős Facebook csoport első körben azoknak az e-kereskedőknek lehet hasznos, akik élnek a tartalommarketing eszköztárával. Vannak olyan területek, termékek, szolgáltatások, amelyek kapcsán érdemes edukálni a potenciális vásárlóközönséget: különféle tartalmakkal segíteni a tájékozódást, vásárlói döntést vagy éppen a használatot vásárlás után. Elvileg ez egyoldalú kommunikációval is megoldható (akár egy bloggal a webáruház felületén), de a mai, közösségi média uralta világban a vásárlók alapvető igénye a visszajelzés – a kereskedő részéről pedig luxus ezeket figyelmen kívül hagyni. Ha pedig párbeszéd alakul ki, abból könnyen lehet egy vásárlói közösség, klub is – már ha a téma ezt indokolja.

Azok a webáruházak, ahol jellemzően nem egy-egy alkalommal vásárolnak az ügyfelek, hanem a termékkínálatból adódóan rendszeresen visszatérnek, megpróbálhatják különleges ajánlatokkal és előnyökkel jutalmazni a csoport tagjait. Az ingyenes szállítás elsőre kézenfekvő opciónak tűnik, azonban jelentős manuális munkát jelent az adminisztrációja, hiszen a csoporttagságot nem lehet egyszerű integrációval a webáruház rendeléskiszolgáló rendszeréhez kötni. Működőképes koncepció lehet viszont, ha a csoport tagjai különleges, publikusan nem elérhető ajánlatokhoz is hozzájuthatnak, vagy ha bizonyos termékek érkezésekor ők előbb vásárolhatnak az újdonságokból, mint a többi felhasználó.

A Facebook hivatalos közleménye szerint az új megoldással azokat az adminisztrátorokat akarják motiválni, akik rengeteg időt és energiát fektettek a csoportjuk felépítésébe, gondozásába és ezért megérdemlik, hogy pénzt is kereshessenek a tevékenységükkel. Ebből azért az is kiderül: arra számítanak, hogy a zárt körű, fizetős lehetőség elsősorban a már jól bejáratott, nagy csoportoknál fog működni, amelyek hosszú ideje üzemelnek, sok taggal, színvonalas és hasznos tartalmakkal. Nyilván egy ilyen csoportban van meg a kellő bizalom – no meg létszám – ahhoz, hogy a tagok hajlandók legyenek a zsebükbe nyúlni.

Éppen ezért nem érdemes abban gondolkodni, hogy valaki kifejezetten bevételtermelési céllal, nulláról indulva rögtön egy fizetős csoport építésébe kezd. Ha viszont valakinek van már egy jól működő csoportja, akkor a tartalommarketing költségeinek – egy részét – megfinanszírozhatja ilyen módon.

Nagyon is elképzelhető, hogy a Facebook további fejlesztései ezen a téren újabb lehetőségeket hoznak majd az e-kereskedőknek, hiszen az egyes üzleti felületek és megoldások – céges oldalak, fizetős csoportok és az értékesítésre alkalmas piactér – szorosabb integrációja további potenciált rejt magában.

mm
Juhász György

A Kosárérték főszerkesztője, a Tartalomgyár egyik alapítója. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!