Az 5G hálózatok az e-kereskedelmet is forradalmasíthatják

Az 5G és az e-kereskedelem

Az ötödik generációs, az iparág által csak 5G néven emlegetett vezeték nélküli technológiák megállíthatatlan terjedése 2020-ban aligha torpan majd meg. Bár a lényegesen gyorsabb adatátvitelt lehetővé tevő hálózatok körül több aggály is felmerült, ez aligha fog megálljt parancsolni a még csak néhány országban elérhető technológia előretörésének.

A szupergyors adatátvitellel operáló ötödik generációs mobilhálózatokkal kapcsolatos legégetőbb probléma, hogy a készülékek azt a 24-72 GHz-es frekvenciatartományt használják, melyet a meteorológiai műholdak vesznek igénybe a légkörben lévő vízpára molekuláinak letapogatásához.

Ezek a vízpára molekulák ugyanis a 24 GHz-hez nagyon közeli, 23,8 GHz-es frekvencián rezegnek, és ez komoly kihívás elé állítja a meteorológiai műholdak üzemeltetőit, hiszen eszközeik ezt a frekvenciát pásztázzák a várható időjárás és csapadék előrejelzéséhez.
Ennek ellenére a modern eszközöket és alkalmazásokat ultragyors hálózatba és internetre kapcsoló technológia az Egyesült Államok, Kína és Törökország után egyre több országban jelenik majd meg, többek között Magyarországon is.

Bár az 5G bevezetéséhez szükséges frekvenciákra kiírt állami tendereknek még nem látni a végét, 2019 októberében hazánkban elsőként a Vodafone indította el az 5G szolgáltatás tesztüzemét Budapest belvárosában.

A cég ezt annak köszönhetően tehette meg, hogy a távközlési óriás még 2016-ban elnyerte az Nemzeti Hírközlési Hatóság által, a 3600 MHz-es frekvenciára kiírt pályázatot. Az egyelőre tesztüzemben működő, és csak Budapest bizonyos pontjain elérhető szolgáltatás a vételi viszonyoktól és a hálózat terheltségétől függően 150 és 600 megabit közötti letöltési sebességet kínál a cég ügyfeleinek.

A leggyorsabb vezetékes internetkapcsolatokkal vetekedő adatátviteli sebesség, a csökkenő hálózati látencia, a sűrűbb node kiosztás azonban nemcsak a felhasználók körében, hanem minden bizonnyal számos más iparág területén hozhat majd forradalmi változásokat. Ezek közül az egyik pedig kétségtelenül az elektronikus kereskedelem lesz.

Iparági elemzők szerint az 5G elterjedése önmagában is 12 milliárd dolláros plusz bevételt jelent majd a mobil kereskedelemnek az elkövetkező két év során, növelve az eladásokat, és további lehetőségeket teremt a növekedéshez.

De pontosan mik lesznek ezek a változások, és milyen kihívásokra kell felkészülniük azoknak a kereskedőknek, akik szeretnék kihasználni az új technológia kínálta lehetőségeket?

A sebesség növekedése, és a hálózati látencia csökkenése

Az első és legnyilvánvalóbb előny a rendszer gyorsasága, ami – ha lehet hinni az ígéreteknek és specifikációknak – azt jelenti, hogy a jelenlegi 4G hálózatoknál akár tízszer gyorsabb letöltési sebességet tesz majd lehetővé. Az elméleti 10 Gb/s sebesség révén egy Full HD felbontású film letöltése fél percet vesz majd igénybe.

Ez gyakorlatilag azonnali betöltést jelent bármilyen mobileszközön, amely a felhasználók számára gyors vásárlást, és a kereskedők számára konverzió-növekedést jelent.

Mint azt számos korábbi elemzés megállapította, a töltési idők és az esetleges várakozás nagyban rontja az e-kereskedők konverziós arányait. Fél-egy másodperces késlekedés már komoly bevételkiesést okozhat azon kereskedők számára, akik nem optimalizálják alkalmazásaikat és weboldalukat mobileszközökre. Egy 2018-as kutatás szerint a felhasználók több mint hatvan százaléka állította, hogy amennyiben a kereskedő oldala nem elég reszponzív és gyors, egyszerűen nem fejezi be a vásárlást mobileszközéről.

A sebesség növekedésével együtt jár a csökkenő hálózati késlekedés is. A látencia kifejezés a hálózatra az eszközök közötti parancsok kiadása és azok végrehajtása között eltelt időt jelenti, és bár a tartalomfogyasztás vagy kisebb fájlok betöltése közötti sebességnövekedés nem feltétlenül észlelhető a 4G és 5G hálózatok felhasználói számára, de a komolyabb hitelesítést vagy titkosítást alkalmazó protokollok használatakor ennek is komoly jelentősége van az e-kereskedők számára. Leginkább a fizetéskor tapasztalt késlekedés kiküszöbölése lesz azonnal észlelhető a felhasználók számára.

Sokszor előfordul ugyanis, hogy a felhasználói élmény pont a fizetés, a checkout pillanatában döccen egyet, ami jórészt a magas network latency-nek köszönhető. Míg a 3G hálózaton ez átlagosan 65 ms volt, a negyedik generációs mobilhálózatokon 40 ms, addig az 5G-n ez már 1-4 ms-ra csökken majd, ami kulcsfontosságú lehet nemcsak a hitelesítés és fizetés, de a kapcsolódó IOT eszközök szempontjából is.

Figitális vásárlás – AR és VR

A virtuális és kiterjesztett valóság már egy ideje az e-kereskedők eszköztárába is bekerült, de a jelenlegi technológiai korlátok lebomlanak az 5G hálózatok megjelenésével.
A VR és AR technológiák nemcsak az e-kereskedelem, de a a logisztika és orvostudomány területén is jelentős változásokat hozhatnak, az azonban már most is látszik, hogy a kereskedők, akik a technológiát bevezették, komoly előnyben vannak versenytársaikkal szemben.
A technológia az online vásárlásnak különösen azon területein hozhat forradalmi változásokat, ahol különösen fontos, hogy az adott termék hogyan néz majd ki a végső felhasználási helyén, vagy mindenképpen szeretné a vásárló fizikailag is megtekinteni az adott terméket.

A technológia segítségével a vásárlók körbejárthatják, és minden oldalról megtekinthetik a terméket. Tetszés szerint kicsinyíthetik és nagyíthatják azt anélkül, hogy a sávszélesség akadályokat gördítene a virtuális tér kínálta vásárlási élmény elé.

A Shopify Unite modulja segítésével már a kezdő kereskedők is élhetnek a kiterjesztett valóság lehetőségével, amely a cég szerint termékkategóriától függően akár két és félszeres konverziós arány eléréshez is vezethet a hagyományos termékmegjelenítéshez képest.

Fejlettebb AI támogatás

A fejlettebb AI támogatás nemcsak a vásárlói élményt növelheti, de jelentősen hozzájárulhat a vásárlói elégedettség növeléséhez is. Az 5G sebességgel az online támogatás jelentősen növelheti, sőt, helyenként akár helyettesítheti a vásárlókat helyszínen kiszolgáló személyzet hatékonyságát.

Jó példája ennek a H&M, amely az általa hadrendbe állított chatbot segítségével nemcsak információkkal szolgál az érdeklődő vásárlók számára, de akár újabb darabokat is ajánlhat az érdeklődőknek. Az AI chatbot a cég eddigi tapasztalatai szerint hatékonyabban ösztönzi vásárlásra a fogyasztókat, mint a bolti eladók.

Ez a hatékonyság tovább növelhető az 5G hálózatok segítségével, hiszen a kért információk lényegesen gyorsabban megjeleníthetőek a vásárlók készülékein, és a róluk gyűjtött adatok is minden eddiginél hatékonyabban felhasználhatóak a testreszabott ajánlatok készítésénél.

Még nagyobb alkalmazások és a viselhető technológiák előretörése

A mobiltelefonok mellett az ötödik generációs hálózatok tovább növelhetik a viselhető technológiák és IoT eszközök hatékonyságát is. Mindkét technológia sajátossága a meglehetősen magas elköteleződési arány, amelynek révén még gyorsabban és hatékonyabban nyithat kommunikációs csatornát a kereskedő az érdeklődő vásárlók felé.

Ugyanígy segítheti a 5G az ennek kihasználására képes eszközök, például az okoshűtők terjedését, ahol a felhasználóknak már nem is kell hozzáérniük a kiválasztott gyümölcsökhöz vagy zöldségekhez, hanem elég a kijelzőt megérintve megerősíteniük, hogy mely darabokat szeretnék összekészítve átvenni a kasszánál.

És persze a többcsatornás értékesítésben rejlő lehetőségeket is könnyebben kihasználhatják majd az e-kereskedők. Az 5G terjedésével a hálózatra kapcsolódó hangvezérelt asszisztensek segítségével könnyedén, akár interfész használata nélkül megvásárolhatják a kiszemelt termékeket.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!