Az Internet of Things (IoT) pozitív hatása az e-kereskedelemre

Internet of Things

Az Internet of Things, azaz a dolgok internete az utóbbi pár évben kapott nagyobb lendületet, és a privát és publikus szektorban is gyökeresen alakítja át a folyamatokat. Az egymással is kommunikáló okos rendszerek, az intelligens háztartási gépek és szenzorok egyre nagyobb hatással vannak a hétköznapi életünkre, és ez alól nem lehet kivétel az e-kereskedelem sem. A gyártástól a logisztikán és a raktározáson keresztül egyre nagyobb hatékonysággal üzemeltethetőek az üzleti folyamatok, és az egymással folyamatosan kommunikáló alkalmazottak is egyre nagyobb hatásfokkal képesek kiszolgálni a vevőket.

Az iBeacon és hasonló lokáció alapú alkalmazások segítségével például nem csak az eladókat, de a vevőket is remekül össze lehet kapcsolni egymással, tehermentesítve az alkalmazottakat, illetve olyan felhasználói élmény nyújtva, amelynek révén több és több pénzt költ a vásárló az adott értékesítési ponton. A személyre szabott és felhasználók korábbi vásárlásaira és történetére épülő rendszerek előnyei már pár éve is nyilvánvalóak voltak. A kiterjesztett valóságra épülő megoldások évek óta elérhetőek a piacon, de a közvetlen vevőkkel folytatott kommunikáció mellett az IoT a háttérben zajló folyamatokra is óriási hatással van. De mik is ezek pontosan?

Könnyebb készlet-menedzsment

Az olyan összekapcsolt okos eszközöknek hála, mint a szenzorok és egyre fejlettebb RFID azonosítás, már lényegesen gyorsabban kikereshető és kezelhető a raktáron lévő készlet, tovább gyorsítva az adott áru vevőhöz juttatását. A gyorsaság mellett azonban a hibák száma is jelentősen csökken az ilyen eszközökkel. Nemcsak gyorsabban, de pontosabban elérhetővé válik a készlet, és a kereskedő valós időben tud reagálni ezekre a változásokra.

A zöldségek kereskedelmével foglalkozó Ocado cégnél 2016-ban például bevezették a vezeték nélküli irányító rendszerekkel, öntanuló algoritmussal zöldségeket szelektáló rendszert, és minden egyes rendelést gyorsabban sikerült teljesíteni, mint az azt megelőzőt.

Hatékonyabb raktározás

A készletmenedzsmenthez kapcsolódik a raktározás hatékonyságának növekedése, hiszen a szenzorok és irányító rendszerek megelőzhetik, hogy túltartsunk bizonyos termékeket, vagy kifusson a raktárból, és ne tudjuk küldeni a vevőnek, komoly bevételtől elesve emiatt. Az Amazon például már most is komoly robotizált megoldásokat működtet a raktáraiban, ahol az automatizációnak köszönhetően jóval rugalmasabban tudnak reagálni a vevői igények változására.

Biztonságosabb beszállítói lánc

Szinte minden e-kereskedelmi tevékenységnél kulcsfontosságú a megfelelő logisztikai háttér biztosítása, amelynek révén a termék gyorsan és épségben megérkezik a fogyasztóhoz. A Dolgok Internete ebben is komoly segítségre lehet a modern kereskedőknek. A szenzorok és adatfeldolgozás hatékonyságának fejlődésével már ezen a területen is komoly versenyelőnyre tehetünk szert, ha pontosan tudjuk, hogy hol, és hogyan áll éppen a kiszállítandó termék, és megfelelően tudunk reagálni a felmerülő problémákra.

Az Amazon Go például remek példája az erre épülő vásárlási élménynek, ahol csak végig kell sétálnunk a fizikai bolton, és leolvasni a megvásárolni kívánt termékek vonalkódját, amelyekért a pénztárból kijövet is tudunk fizetni, és amelyek már összekészítve várnak ránk a vásárlás befejeztével.

Kellemesebb vásárlási élmény

Az e-commerce boltoknak számos lehetőségük van arra, hogy a vásárlóik viselkedését megfigyelhessék, és a kapott adatok alapján megpróbálják megtippelni a vevők habitusát, szokásait. Ezeknek az adatoknak a birtokában pedig személyesebb, testreszabott vásárlási élménnyel kápráztatják el a vásárlót. A korábbi tevékenységek elemzésének célja a mobile first kereskedelem világában pontosan az, hogy minél inkább testreszabott vásárlási élményben részesítse a felhasználókat. A BASF Wine Store Németországban például vásárlás előtt felméri a fogyasztó ízlését, és az általa megadott adatok alapján állítja össze az ajánlott termékeket.

Tehát milyen hatással van az IoT az e-kereskedelemre?

Összességében elmondható, hogy a Dolgok Internete már jelenleg is komoly hatással van az online kereskedelem mindennapjaira, és a fejlesztések ebben a tekintetben is folytatódni fognak. Az összekapcsolt, vezeték nélküli szenzorokra építő automatizált megoldások már most is jelentősen befolyásolják azt, hogy milyen hatékonysággal tud egy-egy kereskedő a vásárlóival kommunikálni, és ezek az újítások folyamatosan újabb és újabb lehetőségeket teremtenek arra, hogy hatékonyabb szolgáltatást nyújtsunk ügyfeleinknek.

Személyre szabott kiszolgálás

Az automatizációnak és az öntanuló algoritmusoknak hála egyre hatékonyabb ügyfélszolgálati tevékenységet nyújthatunk vásárlóinknak, folyamatosan adatokat szolgáltatva arra nézve, hogy milyen további termékeket ajánljunk az ügyfeleknek a tranzakció bizonyos pontjain, illetve milyen mindsettel érkezik a boltunkba.

A Nordstrom Local egy nemrégiben indult amerikai bolthálózat, ahol például egy Pinterest-stílusú táblán adhatják le a vásárlók a megrendeléseiket, az egyedi vizuális megoldások pedig sokkal hatékonyabb lehetőséget teremtenek számunkraahhoz , hogy egyedi felhasználói élményt nyújtson a vásárlás.

Automatizáció az üzleti folyamatokban

Az automatizáció a másik jelentős terület, ahol az IoT komoly hozzáadott értéket jelenthet a modern e-kereskedelemben, és amelynek révén minimálisra csökkenthetőek az emberi tevékenység okozta hibák.

A Dolgok Internete ezen a területen olyan komoly versenyelőnyhöz juttathatja a fogyasztókat, amelyek soha nem látott hatékonyságot tesznek lehetővé azzal, hogy valós időben kaphatunk adatokat az értékesítés minden pillanatáról, és az adatok birtokában pedig jóval könnyebben automatizálhatóak ennek a folyamatnak az elemei.

Mindent összevetve az RFID és GPS technológia fejlődése és elérhetőbbé válása révén az IoT területén újabb és újabb fejlesztések várhatóak, amelyek méghatékonyabb online kereskedelmi tevékenységhez vezetnek majd a perszonalizáción és automatizáláson keresztül.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!