Átalakítják a chatbotok működését a Messenger most bevezetett korlátozásai

Átalakítják a chatbotok működését a Messenger most bevezetett korlátozásai

A legnagyobb közösségimédia-platform december elején jelentette be fejlesztői blogján, hogy az EU adatvédelmi rendeletének megfelelően a Messenger számos funkciójával kapcsolatos korlátozást vezet be.

Az érintett változások a felhasználói felületet és a fejlesztők által használt API-t is érintik, így például a Messenger chatbotok működését és használhatóságát is alapjaiban módosítják. A korlátozások december 16-án léptek életbe, így a chatbot szolgáltatóknak nem sok idő állt rendelkezésére a felkészülésre.

Kiket érintenek a korlátozások?

  • Az Európai Gazdasági Közösség (EGK) 30 tagállamában regisztrált minden Facebook oldalt.
  • Az EGK-ból adminisztrált minden oldalt.
  • Minden EGK-beli felhasználóval történő összes chat beszélgetést.

Mik ezek pontosan?

Néhány funkció ezentúl nem lesz elérhető a felsorolt oldalak és felhasználók számára. Ezeket a Facebook listázza a fejlesztői blogbejegyzésben, és javaslatokat is tesz a kiváltásukra. A leggyakrabban használt, a jövőben nem elérhető funkciók:

  • Csatolt médiafájlok a képeken kívül (audio, video, stb.)
  • Néhány sablon (Airline, Receipt, Product)
  • Egyszeri értesítés üzenet (One time notification)
  • Jelzések a küldő tevékenységéről (pl. “épp választ ír” jelzés)
  • Állandó menüelemek (Persistent menu)
  • Fiók belépés linkelés (Account linking)

Miért történt mindez?

Ugyan a GDPR rendelet már 2018 óta érvényben van, de az adatkezelési gyakorlatot ez kevésbé egyértelműen írja le. Az EU-ból az USA-ba történő “adatexport” gyakorlatában a Standard Contractual Clauses (SCC) – vagyis Általános Szerződéses Feltételek – elnevezésű mintadokumentum-csomag volt az irányadó. Ennek mentén dolgoztak ki egy kétoldalú, Safe Harbour nevű rendszert, amely tulajdonképpen önminősítéses alapon szabályozta a kérdést egészen 2016-ig. A Privacy Shield elnevezésű megállapodás ekkor lépett életbe, amelyet ugyan átláthatóbb elvek mentén született, de továbbra is a cégek saját megítélésére bízták, hogy adatkezelési gyakorlatuk megfelel-e az alapelveknek.

2020. július 16-án az Európai Unió Bírósága viszont megszünette Privacy Shield érvényességét, mert az USA-beli jogi keretek mellett nem látták elégségesnek a személyes adatok védelmét. Így jelenleg ismét az eredeti SCC ajánlások az irányadók, de a szerződéseket olyan kiegészítő biztosítékokkal kell ellátni, amelyek garantálják a GDPR-nak való megfelelést. Ezzel összefüggésben történt, hogy az ír hatóságok idén szeptemberben felhívták a Facebook figyelmét ezen biztosítékok hiányára és így a jogellenes adattovábbításra. A mostani változás minden bizonnyal ezeknek az eseményeknek a következtében történt.

Hogy érintik a korlátozások a chatbotok működését?

A változásokkal kapcsolatban Yusuf Bayrakot, a RoboRobo UX kutatócsapatának vezetőjét kérdeztük. A cég a Rakuten Viber hivatalos partnere, és olyan e-kereskedelmi szereplők számára készítettek chatbot megoldásokat, mint a Decathlon vagy az Extreme Digital, indulásuk óta pedig közel 51 millió üzenetet kaptak több mint 950 ezer magyar felhasználótól.

A Facebook Messenger változásai miatt számos megszokott, és a felhasználók által kedvelt UI elemet kellett kivezetniük a rendszerükből. Ilyenek például a kártya (Generic Template), a gombok (Button template) és a gyors elérésű chatbot menü (Persistent menu). Ezeket alternatív megoldásokkal kellett kiváltaniuk, amelynek következtében a folyamatok némileg változtak, de minden funkció maradéktalanul elérhető maradt, és a chatbotok fennakadás nélkül működnek.

A grafikai elemeket a cég fejlesztői képcsatolmányokkal és linkekkel váltották ki. Sokat kellett dolgozniuk a chatbot buborékok újraszövegezésén és a szövegek megfelelő tördelésén és kiemelésén, hogy a tartalmak továbbra is ugyanolyan könnyen fogyaszthatóak maradjanak.

A felhasználók nyilván észreveszik majd ezeket a változásokat, de a kényszerű módosításokkal párhuzamosan lehetőségük nyílt új funkciókat is beépíteni rendszereikbe, mint például a WebView-ból indítható ügyintéző kapcsolás lehetősége – mondta el a szakember.

A Facebook a felhasználók felé azt kommunikálta, hogy a jelenlegi állapot nem végleges, dolgoznak az eredeti UI elemek és funkciók visszaállításán úgy, hogy azok működése megfeleljen az EU irányelveknek.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!