Március elején jelentette be a Német Posta, hogy a DHL Pakettel közösen számos új digitális szolgáltatást vezet be a közeljövőben, illetve a már korábban bevezetett szolgáltatásaikat is együttes erővel próbálják meg még hatékonyabban üzemeltetni.

A jelenlegi szolgáltatásokkal kapcsolatban a német közszolgáltatónál azt várják a fejlesztésektől, hogy az eddiginél is átláthatóbb és könnyebb lesz a csomagok és levelek feladása. Az újítások között szerepel továbbá a levelek nyomon követése, a feladott csomagok lefényképezésének a lehetősége, és az év minden napján elérhető postai automaták számának növelése, és funkciónak bővítése.

Mint azt a két cég képviselője a bejelentés kapcsán elmondta, nemcsak a fogadó, de a küldő fél számára is le akarják egyszerűsíteni a csomagok és levelek feladását. A szolgáltatások további digitalizációjának programját három év alatt tervezik megvalósítani, a most bejelentett fejlesztések nagy része pedig a tervek szerint már az idén elérhető lesz.

Ezek egyike, a mátrixalapú nyomkövetés tulajdonképpen a digitális korszak bélyege lesz, ami azon túl, hogy igazolja a postai költség megfizetését, pontosan azonosítja a küldeményt is, valamint lehetővé teszi annak valós idejű követését. Erre pedig nemcsak a feladónak, hanem a levél címzettjének is lesz lehetősége, így mindkét fél pontosan tisztában lesz azzal, mikor kézbesítik a feladott levelet, és a borítékról készült fotókat is előzetesen megkaphatják majd emailben.

A közös fejlesztésnek hála még az idén lehetőségük lesz a DHL ügyfeleinek arra, hogy az ugyanerre a technológiára építve, valós időben nyomon kövessék a cég által szállított csomagok pontos helyzetét. A német postával közösen bevezetni kívánt technológia révén mind a DHL.de oldalon, mind a cég saját mobilalkalmazásában lehetőség lesz hasonló szolgáltatás igénybe vételére. A megoldás lényege, hogy a címzett a kézbesítés előtt 60-90 perccel értesítést kap a csomag érkezéséről, és egy visszaszámláló mutatja, hogy a futárnak hány megállója lesz, mielőtt a csomag megérkezik az adott címre. Ezzel egyidőben az ügyfelek valós időben követhetik majd a futárcég kézbesítő kocsiját a Google Mapsen, illetve a rendszer kézbesítés előtt automatikus értesítést küld a címzettnek a csomag érkezéséről.

Ezek a nyomkövetésen túl a feladás igazolására szolgáló matricák digitális formában is beszerezhetőek lesznek majd a DHL alkalmazásában. A csomagot küldő fél egy QR kódot kap, amelyet felragaszt a feladni kívánt küldeményre, amely már indulhat is a 24000 DHL csomagátvételt lehetővé tévő kiskereskedelmi egység, vagy a 4500 DHL csomagkézbesítő automata egyikéhez. Ezenfelül természetesen a feladó kérheti azt is, hogy a futár maga vigye el a feladni kívánt csomagot.

A tervek szerint a 4500 németországi csomagátvevő pontot a DHL a jövőben a Német Postával közösen üzemelteti majd, és ezek számát a jelenlegiről még idén 7000-re emelik. A tervek szerint ezeken keresztül már nemcsak csomagokat, de leveleket is küldhetnek/fogadhatnak az ügyfelek. Így tulajdonképpen a csomagpont funkciók mellett 0-24 óráig üzemelő postahivatalként is működnek majd.

Hasonló fejlesztések és digitalizációs törekvések a Magyar Postánál is zajlanak, ahol tavaly év végén adták át azt az elektronikus kézbesítő rendszert, amely teljesen új, digitális alapra helyezi a levélfeldolgozás és kézbesítés folyamatát. A Bártfai-Mager Andrea tárca nélküli miniszter által tavaly decemberben bemutatott fejlesztés lehetővé teszi, hogy az ügyfelek digitális eszközökön írják alá az ajánlott levelek átvételét, illetve követhetik a feladott küldemények útját. Ezeknek a digitális szolgáltatásoknak az igénybevételére azonban egyelőre még csak a postai forgalom húsz százalékánál van lehetőségük az ügyfeleknek.

A projekt még így is meglehetősen komplex volt, hiszen bevezetéséhez a Magyar Postánál 650 alkalmazás működését kellett összehangolni mintegy 2800 szolgáltatási ponton. Az elkészült rendszer támogatja a közigazgatás digitális átállását is. A postai digitális eszközök pedig elvileg alkalmasak az eSzemélyi igazolvány elfogadására is. A több mint négy milliárd forintból megvalósított rendszer működtetéséhez a Magyar Posta mintegy 8000 PDA-t, 3000 mobil nyomtatót, és több mint 4000 digitális aláírópadot szerzett be. Az új elektronikus kézbesítési rendszerrel elvileg Magyarország címhelyeinek 97 százaléka, mintegy 4,56 millió címhely érhető el.