A kereősoptimalizálás (SEO) 7 alapvető lépése

A kereősoptimalizálás (SEO) 7 alapvető lépése

A keresők, Magyarországon főként a Google találati listái a közmegegyezés szerint nagyjából mindenkinek a sorsát eldöntik. Leegyszerűsítve ez annyit tesz, hogy aki sikeres e-kereskedő szeretne lenni, annak az általa forgalmazott fő termékcsoportokra irányuló keresések találati listáin az első oldalon kell szerepelnie. Sokan komoly pénzeket áldoznak a keresőmotorok találati listáján való megjelenés optimalizálására (az egyszerűség kedvéért SEO-ként emlegetjük), mások saját erejükből ölnek bele rengeteget, és mozgatnak meg jelentős energiákat a jó organikus (vagyis nem fizetett) találatokért. Igazuk van, megéri. Mielőtt azonban varázserőt kezdünk el tulajdonítani azoknak, akik értenek a weboldal keresőoptimalizálásához, tételezzük fel, hogy ez az egész talán nem is annyira bonyolult, mint hisszük. Lépésről lépésre megérthető, és az alapok könnyen elsajátíthatók: néhány egyszerű szabály betartásával sokkal jobb helyen lehetünk abban a bűvös listában.

Nulladik lépés: eszközök, amiket használni fogunk. Ezeket mindenképpen be kell állítanunk – nem bonyolult, csak kövessük a Google utasításait!

Google Analytics – Google elemzési központ, számtalan létfontosságú funkcióval

Google Webmaster Tools – fontos webmestereszközök a Google-től

Google AdWords – a hirdetésközpont, ami nemcsak a fizetett hirdetésekhez kell majd

Első lépés: webmesterkedés

Készítsük vagy készíttessük el a weboldalunk XML-formátumú oldaltérképét, amennyiben szükséges. A nagyobb szolgáltatóknál (Shopify, WordPress, stb.) ez automatikusan, vagy a megfelelő plugin segítségével előállítható. Ezután a 0. lépésben elkészített Webmaster Tools fiókunkon keresztül küldjük be (submit) a Google-nek. Szintén a Webmaster Tools segítségével keressünk hibákat az oldalunkon, különös tekintettel a 404 és 500 hibakódokra, amelyek nem létező oldalakra és szerverhibákra utalnak. Ezeket maradéktalanul gyomláljuk ki.

Második lépés: kulcsszókutatás

A Google Kulcsszótervező használatával kezdjük el kutatni, melyek azok a kulcsszavak és keresőkifejezések, amelyekre keresve saját oldalainkat szeretnénk látni a találati listában. Kezdjünk el a vevők fejével gondolkodni: mire keresnénk rá, ha a termékeinket akarnánk megtalálni? Vajon mire keres a vásárló és az érdeklődő? A Kulcsszótervezővel meg tudjuk állapítani, a lehetséges kifejezések közül melyekre keresnek sokan és sokat. Ezekre fogunk koncentrálni most.

Harmadik lépés: oldaloptimalizálás

Bizonyosodjunk meg, hogy csak egyetlen H1 (header) címkét használunk az oldalainkon. Ez általánosságban az oldal főcíme és a főbb kulcsszavakat kell tartalmazza. Szintén nagyon fontos, hogy a H2, H3 és így tovább tagek ebben a sorrendben kövessék egymást. Hierarchia van, amit be kell tartani, mint katonáknál.

Egyetlen oldalcím se legyen hosszabb 70 karakternél, így biztos nem rövidíti le a kereső. Az oldalakon használt címeket úgy kell megírni, hogy tartalmazzák a kiválasztott kulcsszavainkat, de a hétköznapi ember számára jól olvashatók és értelmezhetők legyenek. Nem kell és nem is szabad túlkulcsszavazni, mert megbüntet érte a kereső.

A meta leírások ne legyenek hosszabbak 150 karakternél, mert a találati listában az oldal címe alatt ez a mennyiségű szöveg jelenik meg értelmesen. Ezek szintén tartalmazzanak egy vagy néhány fontos kulcsszót, de ne essünk túlzásba. Minden egyes oldalmeta egyedi legyen, ezen ne spóroljunk időt.

Az oldalak URL-jei szintén tartalmazzák a fő kulcsszót, ne tartalmazzanak (_) jelet, elválasztásra a kötőjelet (-) használjuk! Az oldalon található képeknek legyen a tartalmukra utaló fájlnevük és ALT-cimkéjük.

Negyedik lépés: a tartalom

Erre is stratégiát érdemes építeni, méghozzá a korábban feltérképezett kulcsszavak köré, illetve azok bővítésével. Tudatosan, rendszeresen minőségi és releváns tartalmakat előállítva a potenciális vásárlóink könnyebben megtalálnak minket. Alapvető fontosságú a rendszeres blogírás, aminek tematikáját az általunk értékesített termékek és azok előállítása vagy használata kell, hogy meghatározzák. Minden, amit írunk legalább 250 szóból álljon és legyen bőven olyan oldal is, amin legalább 500 szó összefüggő szöveg található. Ez igaz a blogokra és információs oldalakra is. Soha ne másoljunk se más oldalakról, se saját magunktól! Minden tartalom legyen eredeti, egyedi és releváns a felhasználóink számára! A termékleírások is egyediek legyenek, ne használjuk a gyártóktól készen kapottakat, mert azok biztosan nem unikálisak.

Ötödik lépés: hivatkozások és visszahivatkozások

Alapvetően igaz az a nézet, hogy minél több link mutat más weboldalakról a mi oldalunkra, annál jobb helyen jelenhetünk meg a keresőben. Trükközni lehet, de nem érdemes, mert ismét csak megbüntet érte a kereső. Építsünk fel linkstratégiát, keressük meg azokat a blogokat, akiket érdekelhetnek a termékeink, vegyük föl a kapcsolatot más oldalakkal, akik hajlandóak hivatkozni a mi webshopunkat, használjuk a sajtót.

Hatodik lépés: reputációépítés

Facebook, Twitter, LinkedIn és más portálok használata is hasznos lehet, hiszen ezek sokszor elsőrendű kommunikációs csatornák a vásárlókkal, ráadásul a közösségi médiában hirdetni a legtöbb esetben megéri. Regisztráljuk magunkat a Google Térképen és más hasonló szolgáltatásokban is, főként ha bemutatótermet is működtetünk. Ne maradjunk ki az árösszehasonlító oldalak indexeiből se!

Hetedik lépés: amit még tehetünk

Optimalizáljunk mobilra mindenképpen és azonnal, ha még nem tettük meg. Ma már az böngészés legalább fele mobilon történik. Fektessünk nagy hangsúlyt a felhasználói élményre, különösen pedig az oldalink sebességére: legyünk villámgyorsak és teljesen zökkenőmentesek, reszponzívak és áttekinthetők.

Ha egy SEO-technika nem megy, kérdéseink merülnek föl, de nem akarunk fizetni egy hivatásos SEO-varázslónak, forduljunk a Google webmestereknek szóló szolgáltatásához, ami rengeteg segítséget nyújthat, ha elbizonytalanodtunk. Ne nyúljunk black-hat eszközökhöz, mert ezekkel nagyon és hosszú távra elronthatjuk keresési eredményeinket!

Ha még nem blogolunk, kezdjük el minél hamarabb, megéri. Folyamatosan, akár hetente olvassunk utána, mit tehetnénk a még jobb listahelyekért. Próbálkozzunk, hibázzunk és nyerjünk! Szabályok vannak ugyan, de a lehetőségeink száma közel végtelen. Az optimalizálás pedig nem varázslat.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!