Amikor megkértem a ChatGPT-t, hogy generáljon egy rövid ismertetőt a címben megjelölt témában, a következő – nem túl kreatív, ennek ellenére egészen olvasható tartalmú – válaszát így kezdte:
“A generatív AI és a tartalommarketing jövőbeli kapcsolata egy izgalmas és ígéretes terület a digitális világban. Ahogy az AI technológia fejlődik és egyre érettebbé válik, úgy nyitnak meg új lehetőségek a tartalom előállításában és terjesztésében.
A generatív AI olyan mesterséges intelligencia ágazat, amely képes önmagától tanulni a minták és trendek felismerésén keresztül. Ezt a technológiát már most is használják szöveggenerálásra, képalkotásra és videók létrehozására is. A jövőben várhatóan a tartalommarketing területén is egyre fontosabb szerepet kap majd.”
A 600 szó szinte bizonyos, hogy megvan. De…
Izgalmas? Aligha
Meglepően összeszedett és remekül összefoglalja a főbb kulcspontokat a témával kapcsolatban? Meglehetősen. Izgalmas? Aligha. Összességében azonban: messze még az idő, amikor a ChatGPT és konkurensei az átlagosnál jobb tartalmat lesznek előállítani az emberi munkaerőnél. Sőt.
Az azonban biztos, hogy a legújabb kutatások szerint a most az Interneten elérhető legnépszerűbb tartalmak nagyobb részében már benne van a keze a generatív nyelvi modelleken alapuló algoritmusoknak, amelyek akár 5-15 százalékkal növelhetik a marketing kampányok hatékonyságot. A ChatGPT és társai meglehetősen komoly segítséget jelentenek a tartalmak stílusának egyeztetésében és konzisztencia kialakításában, illetve az egyes marketing platformoknak megfelelő formátumok legenerálásában éppúgy, mint a személyre szabott tartalmak optimalizálásában.
A generatív AI-ban rejlő potenciális lehetőségekről szól a McKinsey & Company piackutató csapatának idén márciusban közreadott elemzése is a “The Economic Potential of Generative AI” önmagában az AI aligha képes minőségi tartalom legyártására, remek asszisztensnek bizonyulhat azonban ha segítségül hívjuk egyéb, a meglehetősen sziszifuszi, ugyanakkor legkevésbé sem kreatív folyamatok során. Mint azt a Practical Ecommerce írja a tartalomgyártás tekintetében az algoritmus sokkal kevésbé magáért a tartalom előállításáért felel, de remekül alkalmazható számos, kapcsolódó fronton.
- Stratégia – Mindenekelőtt legyen kész stratégiánk arra nézve, hogy milyen és hogyan szeretnénk bevonni az AI-t a munkafolyamatokba. Mielőtt bármibe is fognánk a nyelvi modelleken alapuló tartalmat készítésébe mindenképpen legyen világos elképzelésünk arról, hogy mit és hogyan szeretnénk megvalósítani.
- Ötletelés – A kész stratégia birtokában az AI remek kiindulópontot jelenthet, hogy tematikus ajánlókat készítsen, vagy akár körvonalazza az ezzel kapcsolatos lehetséges témák megírásának lehetőségeit.
- Vázlatok –Az ötletelés során gondosan megszűrt és elfogadott tematika mentén a generatív AI segítségével el is készíthetjük az első tartalmi vázlatokat, amelyet aztán a tartalomért felelős szerkesztő elkészíthet.
- Szerkesztés és lektorálás – Az emberi beavatkozás után elkészülő végleges tartalmi változatok lektorálását és korrektúráját, vagy akár stílusbeli eltérések kijavításához is segítségül hívhatjuk az algoritmusokat.
- Optimalizáció – A publikáció előtt az AI képes lehet különböző platformokra és közösségi terekre optimalizálva előállítani a tartalmak végleges formáját és SEO optimalizációját.
A lényeg, hogy ezen feladatok mindegyikét egy-egy hús-vér szakember maga végzi, az AI mindössze végig vezeti és asszisztálja őt ezen munkafolyamatok végrehajtása során.
Ha megkülönböztetjük a magas hozzáadott értéket képviselő, akár virális tartalomként is felbukkanó tartalmakat, amelyeket valószínűleg a jövőben is emberi munkaerő készít majd, az általánosabb, alap tartalmaktól (Hub content) és a súgó típusúaktól, jól látható, hogy utóbbi kettő az amelyekbe a generatív AI által írt tartalmak jól beilleszthetőek.
Alapjaiban rengeti meg – majd
A Buiness Insider témával foglalkozó cikke szerint nagy valószínűség szerint alapjaiban rengeti majd meg a tartalomkészítési iparágat a generatív AI. Ahogy gyökeresen átalakítja majd a jövő marketing csatornáit is. 2022-ben, a tavalyi év során a marketing piacon tartalmat előállító vállalkozások több mint felénél már működtek generatív algoritmusok által előállított tartalmak vagy használták őket egyéb célokra.
Marketing területen sem a tartalomkészítés lesz az AI feladata, hanem hogy azok megjelenítését személyre szabva szolgálja ki a fogyasztók igényeit, legyen szó e-kereskedelemről, viselkedéskutatásról vagy akár kereső optimalizációról.