USA: lassan több ember megy enni a plázákba, mint vásárolni

USA: lassan több ember megy enni a plázákba, mint vásárolni

Az amerikai UBS friss felmérése alapján egyre több ember vásárol ruhát az interneten: az Egyesült Államokban az összes ruházati értékesítés mintegy 25 százaléka már online zajlik. A befektetési bank becslése szerint ez az arány 2023-ra elérheti a 31%-ot.

Az online egyre nagyobb forgalmat visz el

A megkérdezettek jelentős része azt válaszolta, hogy főképp azért jár bevásárlóközpontokba, hogy étkezzen, vagy elüsse az időt, és nem azért, hogy felkeressen egy boltot. A kutatók úgy látják, mivel az emberek már nem a plázákban fedezik fel, hogy mi a legújabb divat, ezért logikusan változik oka annak, hogy miért látogatnak el oda. Az  amerikai vásárlók immár hatodik éve nyilatkozzák azt, hogy az online vásárlás elterjedése miatt látogatják egyre kevésbé a bevásárlóközpontokat.

Az UBS szerint ez az elvándorlás rosszabbul érinti a piaci szereplőket – még a legnagyobbakat is, a Macy’s és a J.C.Penney láncot is beleértve -, mint bármely más gazdasági tényező. A bank várakozásai alapján ez a folyamat a következő 5 évben várhatóan nem fog változni.

A felmérés során 2500 vásárlót kérdeztek meg. Azok aránya, akik kifejezetten vásárolni indultak a plázába, a tavalyi 25%-ról idén már 20%-ra csökkent. Eközben az étkezni szándékozók aránya 4%-ról 7%-ra nőtt.

Az is egyértelműen megállapítható, hogy a változás motorja a fiatal generáció. AZ UBS szerint a 18 és 34 év közöttiek több ruhát vásárolnak online, mint az idősebb korosztályok. A 18-24 évesek konkrétan a ruháik 38%-át a neten szerezték be az idén, miközben ez a mutató 32%-volt 2014-ben.

A felmérés készítői úgy vélik, az internet a plázák értékajánlatát rengette meg. Régen a bevásárlóközpont egy aggregátor volt, ahol egy helyen meg lehetett tapasztalni, mi történik a divat világában. Ma már azonban nem kell ellátogatni egy plázába ahhoz, hogy megtudjuk, mi a menő.

A szórakoztatás és a vendéglátás lehet a megoldás

Az elvándorlási trendet már a bevásárlóközpontok tulajdonosai is felismerték, és olyan új koncepciók kifejlesztésén dolgoznak, amelyek a szórakoztatást és vendéglátást helyeznék a tevékenységük fókuszába. A New Jerseyben épülő új American Dream plázának csupán 45%-át foglalják majd el boltok, a többi területen pedig étkezdék, minigolf, jégpálya, tematikus szórakoztató parkok és egyéb kikapcsolódási lehetőségek lesznek. A legutóbbi felmérések alapján úgy tűnik, ez a modell sikerre számíthat.

mm
Juhász György

A Growww Digital tartalommarketing menedzsere. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként, majd a Tartalomgyár alapító-társtulajdonosa volt.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!